Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Er det ikke bare en av og på regulering da? Så den vil stå på helt til den når den temperaturen nr. 4 står for. Og så slå av, og på etter som varmen synker.

Det kan stemme for nyere induksjonsovner, men da vil man gjerne stille inn eksakt temperatur også. Men i de fleste ovner i de tusen hjem er det effekten som stilles inn med bryteren. Så jo høyere tall, desto høyere effekt får man ut. Varmetråden er på hele tiden.

 

For stekeovner er det dog et annet prinsipp, her har det lenge vært vanlig med termostatstyring (og da stiller man jo også inn eksakt temperatur).

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel veldig an på hva målet er. Tjene mest mulig penger eller ha en bærekraftig utvikling...

 

Tenkte mest på de miljømessige aspektene. Har det en positiv effekt utover at det får folk til å føle seg bra? Er det ressursbesparende? Det krever jo ressurser å transportere, sortere, lagre og rengjøre resirkulert materiale. Det koster både tid og penger, samt både menneskelige og naturlige ressurser. Hvis det krever mer ressurser å resirkulere en flaske enn å lage en ny en, hva er da vitsen?

 

Aluminium er noe annet, det er det jo penger i. Men plastikk??

Endret av betaomega
Lenke til kommentar

har hørt at hvis du spiller en spesiell tone på 3Hz eller noe med ett headset, så kan du få effekten å være dopa eller være full uten og faktisk være det. Det skjer noe med nervesignalene i hjernen. Stemmer dette? har dere hørt om det?

 

Det tviler jeg på at stemmer, de færreste headset klarer å spille av 3 Hz på neon meningsfyllt måte uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Aluminium er noe annet, det er det jo penger i. Men plastikk??

Myten om at plast er et billig materiale er feil. Kg-prisen er omtrent som for glass. Dessuten er ikke plast en evig ressurs, i og med at det fremstilles fra petroleum. Hver gang du kaster en plastpose i stedet for å bruke den en gang til er du med og tømmer verdens oljeforekomster.

 

Plast er forholdsvis lett å resirkulere og taper seg dessuten lite på gjenbruk. Mange brukte PET-brusflasker blir gjort om til tekstilfibrer, de fleste av har et fleeceplagg, disse består faktisk av oppmalte og gjenbrukte brusflasker.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Er det ikke bare en av og på regulering da? Så den vil stå på helt til den når den temperaturen nr. 4 står for. Og så slå av, og på etter som varmen synker.

Det kan stemme for nyere induksjonsovner, men da vil man gjerne stille inn eksakt temperatur også. Men i de fleste ovner i de tusen hjem er det effekten som stilles inn med bryteren. Så jo høyere tall, desto høyere effekt får man ut. Varmetråden er på hele tiden.

 

For stekeovner er det dog et annet prinsipp, her har det lenge vært vanlig med termostatstyring (og da stiller man jo også inn eksakt temperatur).

 

Hva er grunnen til at platen slår seg av og på da? (Keramisk topp, kan se det) For meg virker det kun logisk at den holder en viss temperatur.

Lenke til kommentar

Er det ikke bare en av og på regulering da? Så den vil stå på helt til den når den temperaturen nr. 4 står for. Og så slå av, og på etter som varmen synker.

Det kan stemme for nyere induksjonsovner, men da vil man gjerne stille inn eksakt temperatur også. Men i de fleste ovner i de tusen hjem er det effekten som stilles inn med bryteren. Så jo høyere tall, desto høyere effekt får man ut. Varmetråden er på hele tiden.

 

For stekeovner er det dog et annet prinsipp, her har det lenge vært vanlig med termostatstyring (og da stiller man jo også inn eksakt temperatur).

 

Hva er grunnen til at platen slår seg av og på da? (Keramisk topp, kan se det) For meg virker det kun logisk at den holder en viss temperatur.

 

Induksjonstoppen min og slår seg av. Det samme gjorde den gamle koketoppen. Det samme gjorde min mors gamle vanlige topp. Der kunne man høre et svakt klikk innimellom. På induksjonstoppen hører man duringen som slår eg av og på.

 

Den styrer effekten ved å variere hvor lenge elementene ligger inne og hvor lenge de har "pause". Trodde de fleste koketopper ble styrt slik. Snitteffekten blir da varierende med hvor lenge elementene ligger inne.

Lenke til kommentar

Virker som det bare er V-hals genser ja.

 

Så flaut. Dama har fått velge antrekk, og jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal sette det opp(bare skjorte, slips også? What!?). Prøver å finne bilder.

 

 

Savner nesten tiden da jeg ikke trengte å bry meg om hvordan jeg så ut.

Lenke til kommentar

Myten om at plast er et billig materiale er feil. Kg-prisen er omtrent som for glass.

 

Javel, men er dyrt nok til at det er lønnsomt å resirkulere?

 

Dessuten er ikke plast en evig ressurs, i og med at det fremstilles fra petroleum. Hver gang du kaster en plastpose i stedet for å bruke den en gang til er du med og tømmer verdens oljeforekomster.

 

Det er sant, men det er ennå ikke noen stor mangel på olje. Jeg tror resirkulering vil komme naturlig når olja begynner å ta slutt. Eventuelt vil man finne opp nye materialer som erstatning.

 

Plast er forholdsvis lett å resirkulere og taper seg dessuten lite på gjenbruk. Mange brukte PET-brusflasker blir gjort om til tekstilfibrer, de fleste av har et fleeceplagg, disse består faktisk av oppmalte og gjenbrukte brusflasker.

 

Ja, det er mye man kan lage av resirkulert materiale, men det samme kan også lages fra scratch.

Lenke til kommentar

Myten om at plast er et billig materiale er feil. Kg-prisen er omtrent som for glass.

 

Javel, men er dyrt nok til at det er lønnsomt å resirkulere?

Har ikke oversikt over kostnadsnivå, men det er viktig å ikke kun se på hva som lønner seg økonomisk. Selv om det miljøvennlige alternativet muligens er noe dyrere enn det rene økonomiske alternativet bør man sterkt vurdere å velge det miljøvennlige alternativet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...