Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

En moderne verden, men moderne problemer. Burde vært en "liker-" og en "liker ikke-" tute på alle biler, slik at man ikke misforstod et hilsetut og et "ha deg av veien du inkompentente førerhelv**" kanskje?

Nei. Bilhorn er kun for å advare om fare, all annen bruk er i utgangspunktet unødig. Å skulle tute for alt mulig rart som skjer vil bare lage ekstra støy i bymiljø, og flere farlige situasjoner i og med at folk blir distrahert av bilhornene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En moderne verden, men moderne problemer. Burde vært en "liker-" og en "liker ikke-" tute på alle biler, slik at man ikke misforstod et hilsetut og et "ha deg av veien du inkompentente førerhelv**" kanskje?

Nei. Bilhorn er kun for å advare om fare, all annen bruk er i utgangspunktet unødig. Å skulle tute for alt mulig rart som skjer vil bare lage ekstra støy i bymiljø, og flere farlige situasjoner i og med at folk blir distrahert av bilhornene.

 

Var ment ironisk i forhold til "problemet" med å ikke ha en "liker ikke" knapp for å utvise sine dype følelser på facebook, men ser at jeg feilet litt med eksempelet mitt.

Lenke til kommentar
Ifølge TV2.no kan det bli restriksjoner på bilkjøring i 12 norske byer, inkludert der jeg jobber. Det ble nevnt som en mulighet å la bilene kjøre annenhver dag, basert på om siste siffer i reg.nr. er par- eller oddetall. Må vi som jobber ukurante arbeidstider kjøpe en ekstra bil til oddetallsdagene, eller får vi dispensasjon?
Akkurat den problemstillinga kjenner jeg at jeg ikke hadde brydd meg shiten om. Skulle jeg få bot, ville jeg ikke tatt imot den, og det ville komme til retten, og jeg ville tapt. Men jeg hadde stått på mitt. Vi lever tross alt i et fritt land.

 

EDIT: Hurra! Det gjelder byen jeg bor i også.

Endret av SnittLeif
Lenke til kommentar
Hvorfor har ikke facebook tillatt "dislike"?

Fordi de legger til rette for framsnakking og ikke baksnakking.

 

Snedig spørsmål: Hvor dypt ned i berggrunnen eier man tomta si? Jeg tenker særlig på enendomsrett over kabelgrøfter, kloakkrør, tunnelbane osv dypt under hus i byer. Hvordan reguleres dette f.eks i forbindelse med at en tunnel bygges under huset? La oss si man har boret en 200 meter dyp brønn på tomta, f.eks for å hente ut varme til en vann/vann varmepumpe. Må staten kjøpe den dybden de ønsker under huset eller hva?

Lenke til kommentar
Ifølge TV2.no kan det bli restriksjoner på bilkjøring i 12 norske byer, inkludert der jeg jobber. Det ble nevnt som en mulighet å la bilene kjøre annenhver dag, basert på om siste siffer i reg.nr. er par- eller oddetall. Må vi som jobber ukurante arbeidstider kjøpe en ekstra bil til oddetallsdagene, eller får vi dispensasjon?
Akkurat den problemstillinga kjenner jeg at jeg ikke hadde brydd meg shiten om. Skulle jeg få bot, ville jeg ikke tatt imot den, og det ville komme til retten, og jeg ville tapt. Men jeg hadde stått på mitt. Vi lever tross alt i et fritt land.

 

EDIT: Hurra! Det gjelder byen jeg bor i også.

 

 

En ting er sikkert. Jeg har allerede kjøpt den dyreste, mest moderne og dermed miljøvennlige bilen jeg har råd til.

Den har bensinmotor, som riktignok lager litt mer CO2, men som slipper ut mye mindre partikler, som jo er problemet i byene.

Den har også katalysator og bensininnsprøytning i stedet for forgasser.

 

Hvis jeg tvinges til å kjøpe en "oddetallsbil", har jeg ikke økonomi til å kjøpe maken til den jeg har. Da kjøper jeg den billigste LADA'en på Finn.no. Den er neppe mer miljøvennlig i bysentrum enn den jeg har, men lover er jo som kjent til for å følges. :whistle:

 

Derfor lurer jeg på hvordan disse lovene skal håndheves, og hvilke dispensasjoner som vil bli gitt for oss som har ukurante arbeidstider.

Vil det være politifolk langs veien som tar stikkprøver, og vinker inn partallsbiler på oddetallsdager, eller blir det koblet opp mot bomstasjoner, og andre Storebror-greier?

Lenke til kommentar
Burde man ikke valgt et enklere ord for dysleksi, slik at dyslektikerne hadde en fair sjanse til å skrive det selv?

Dysleksi er en fagterm for lesevansker, evt. ordblindhet.

Det er gjerne ikke at slik at man finner på ord ut av det blå for å beskrive noe.

 

Det som er værre er hippopotomonstrosesquippedaliofobi, frykten for lange ord :)

 

Høres ut som et tulleord, og et kjapt søk tilsier at det er et tulleord også (grunnen til at det høres ut som et tulleord er at latinen som er blandet inn ikke er særlig logisk å bruke i et sånt ord), virker som sesquipedalophobia er det "offisielle" ordet.

http://en.wiktionary.org/wiki/sesquipedaliophobia (evt fobi på norsk da)

 

AtW

Lenke til kommentar

Høres ut som et tulleord, og et kjapt søk tilsier at det er et tulleord også (grunnen til at det høres ut som et tulleord er at latinen som er blandet inn ikke er særlig logisk å bruke i et sånt ord), virker som sesquipedalophobia er det "offisielle" ordet.

http://en.wiktionary.org/wiki/sesquipedaliophobia (evt fobi på norsk da)

 

AtW

Neeeida. Det er et virkelig ord. Det betyr jo den flodhest- og monsterrelaterte frykten for lange ord. Som er noe annet enn bare en frykt for lange ord.

 

:p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som et tulleord, og et kjapt søk tilsier at det er et tulleord også (grunnen til at det høres ut som et tulleord er at latinen som er blandet inn ikke er særlig logisk å bruke i et sånt ord), virker som sesquipedalophobia er det "offisielle" ordet.

http://en.wiktionary.org/wiki/sesquipedaliophobia (evt fobi på norsk da)

 

AtW

Mulig du har rett...

Finnes flere artikler på nett som sier at det er ekte, men igjen, om noen fant på ett tulle-ord for det og lurte noen tullinger til å tro at det var ekte, så kan det fort spre seg som en sannhet, selv om det ikke er sant...

Lenke til kommentar

Snedig spørsmål: Hvor dypt ned i berggrunnen eier man tomta si? Jeg tenker særlig på enendomsrett over kabelgrøfter, kloakkrør, tunnelbane osv dypt under hus i byer. Hvordan reguleres dette f.eks i forbindelse med at en tunnel bygges under huset? La oss si man har boret en 200 meter dyp brønn på tomta, f.eks for å hente ut varme til en vann/vann varmepumpe. Må staten kjøpe den dybden de ønsker under huset eller hva?

Her tenker jeg Statum Corruptum (aka Den Norske Stat) lar deg eie akkurat så langt eller så kort ned som de (Kongen) bestemmer og som er mest behagelig for dem.

Finner du en gullåre eller oljefelt 2 meter under gresstustene på plenen din, ja, så eier du ca 0,1mm ned og Kongen eier resten og alle rettighetene.

Finner de derimot en lekk forurensende olje/kjemikalietank eller annet "miljøsvineri" (definert av Staten) under tomta di.. Det være seg 2cm eller 2km ned, ja så kan du være sikker på at du eier like inn til sentrum av Tellus (evt Gaia, alt etter om du ønsker latin eller gresk terminologi) og du kan være helt sikker på at du får det hele og fulle, både økonomiske og fysiske, ansvaret for å fjerne "svineriet". På egen regning og kost.

 

Staten er grei sånn.. ;)

Lenke til kommentar

Jeg tenker selvsagt på å starte kombinert gullgraving, smaragd- og oljeutvinning fra kjelleren og nedover, samt dumpe alle verdiløse masser i restavfallssdunken (240 liter * 3,5 massetetthet = 840 kg i uka. Jeg betaler jo renovasjonsavgift i dyre dommer for nettopp denne muligheten.) Når jeg blir pensjonist så får jeg i tillegg mitt eget private bomberom nedi der.

 

Problemet er bare hovedkloakkledninga som går noen meter under huset og tunnelen som går like under der igjen. Men kan de ta seg til rette på min eiendom så kan vel jeg ta meg til rette i deres installasjoner og fylle begge deler med verdiløse restmasser.

 

</ironi> :p:wee:

 

 

Spørsmålet har opphav i en lunsjdiskusjon om varmepumper basert på borehull, og en kollegas 110m dype vannbrønn på hytta som ikke er søkt eller godkjent noen plasser. En av de andre trodde det sto noe om dette i plan og bygningsloven.

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Når det gjelder strømlinjer har man ikke så mye man skulle sagt. Man får mulighet til å klage om linja skal bygges over din jord, men kraftselskapet kan fortsatt bygge den, om staten avviser klagen.

Tenker samme prinsippet gjelder med kloakkrør o.l. under tomta.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...