Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men man bærer allikevel den tyngste delen som jo var spørsmålet :)

 

Når man bærer i toppen må man ofte bøye seg en del for ikke å løfte for høyt, pluss at man ofte bærer mer bare med armene som du nevner over her.

 

Foretrekket nesten alltid å bære nederst uansett hvilken vei vi bærer.

Lenke til kommentar

Spørsmål 1: Nå man panter PET-flasker (feks. Imsdal 0,7L) klemmes disse flate inne i automaten. Hvordan foregår dette?

Er maskinen så kraftig at den "sprenger" flasken, og dermed eliminerer lufttrykket fra flasken? Hva om flasken er breddfull med is? (Det siste gjelder jo forsåvidt også bokser)/Er det også utformet en renne/sluk som gjør at halvfulle flasker/bokser ikke søler til hele forsendelsen?

 

Spørsmål 2: Hva er årsake til at ubåter alltid har en slik "kasse" på toppen? (se eventuelt vedlagt bilde: http://www.naval-technology.com/projects/astute/astute8.html)

Lenke til kommentar

Fordi man trenger et sted å gå ut av ubåten fra, pluss at "boksen" fungerer som bro når ubåten går over vannoverflaten. Hvis ikke ubåten hadde hatt det tårnet måtte mer av ubåten brutt vannoverflaten når man skal gjøre ting som krever at man at over vann, og da ville det blitt lettere å oppdage og angripe ubåten, pluss at navigatørene ikke hadde kommet så høyt opp som de trenger for å få oversikt.

Lenke til kommentar

Spørsmål 1: Nå man panter PET-flasker (feks. Imsdal 0,7L) klemmes disse flate inne i automaten. Hvordan foregår dette?

Er maskinen så kraftig at den "sprenger" flasken, og dermed eliminerer lufttrykket fra flasken? Hva om flasken er breddfull med is? (Det siste gjelder jo forsåvidt også bokser)/Er det også utformet en renne/sluk som gjør at halvfulle flasker/bokser ikke søler til hele forsendelsen?

 

Spørsmål 2: Hva er årsake til at ubåter alltid har en slik "kasse" på toppen? (se eventuelt vedlagt bilde: http://www.naval-tec...te/astute8.html)

 

Svar1: Det kan ikke jeg svare på

 

Svar2: Det er laget slik for at mannskapet skal kunne klatre opp i tillegg til at periskopet skal kunne komme opp uten at båten er for nært overflaten.

 

Dette er da det jeg tror det er for.

Lenke til kommentar

Ninjahamster: Det kommer av dårlig kjøling etter kokingen. Ha egget under rennende kaldt vann i minst 2 minutter. Tar du det rett fra kasserollen og til en tallerken der den kjøler seg så sitter hinna som støpt. Koker du mange egg sammen og kjøler de med å helle litt kaldt vann i kasserollen så varmer de opp vannet så kjølingen går tregt. Da sitter hinna litt fast. Trikset er altså massiv kjøling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den laveste bærer tyngst. Det er veldig relevant kunnskap når man skal bære møbler og andre tunge ting opp eller ned trapper. Den som løfter på det høyeste punktet bærer minst vekt (og har ofte den minst krokete/skadelige løftestillingen).

 

Bakgrunnen for hvem som bærer mest er ganske enkel å illustrere. Bare tenk deg at trappa blir brattere og brattere eller at høydeforskjellen mellom personene blir større. På et gitt tidspunkt vil det man bærer stå loddrett og den nederste vil bære hele vekta alene. Det er altså en gradvis overgang fra jevn belastning ved vannrett bæring til at den nederste bærer alt. Normale trapper heller vel noe sånt som 35-37 grader.

 

Dette vil vel i stor grad avhenge av hvor mye den øverste drar i gjenstanden?

 

Uansett så spiller det flere faktorer inn i trappebæring, f.eks vektstangprinsippet og tyngdepunkt.

Den som står nederst vil vanligvis ha et mye mer sentrert tyngdepunkt og mer vekt som bæres av skjelettet, mens den som er øverst gjerne må løfte/dra mer og gjerne får tyngdepunktet høyt opp i ryggsøylen, noe som i følge vektstangprinsippet fører til at belastningen i hoftene/korsryggen blir veldig stor.

Lenke til kommentar

Spørsmål 1: Nå man panter PET-flasker (feks. Imsdal 0,7L) klemmes disse flate inne i automaten. Hvordan foregår dette?

Er maskinen så kraftig at den "sprenger" flasken, og dermed eliminerer lufttrykket fra flasken? Hva om flasken er breddfull med is? (Det siste gjelder jo forsåvidt også bokser)/Er det også utformet en renne/sluk som gjør at halvfulle flasker/bokser ikke søler til hele forsendelsen?

 

 

Flaskene og boksene blir rett og slett valset flate. Jeg er ikke sikker, men jeg tror der muligens er en spiss som punkterer dem. Men nei, på de automatene jeg har vært borti har der ikke vært noe som samler opp væske fra flaskene, og det er jævlig med alt klisset etter folk som ikke tømmer skikkelig...

Lenke til kommentar

om jeg vil lære litt kjemi på fritidsbasis, hva er det jeg trenger av mattekunskaper på forhånd?

har chemistry workbook for dummies på ebook og der står det:

We assume you have a basic facility with algebra and arithmetic. You should know how to solve simple equations for an unknown variable. You should know how to work with exponents and logarithms. That’s about it for the math.

har tittet litt på nettet, men finner ingen enkle tutorials for en idiot som meg, så om det finnes noe for dumber than dummies jeg kan henvises til, tusen takk.

 

er ekstremt inkompetent når det kommer til håndtering av tall, verdier etc., så jeg har gått glipp av mye på skolen. har hatt enorme problemer med det hele livet, så om noen hadde noen har generelle råd ellers til hvordan jeg lettere kan forstå matte generelt, så ville jeg vært svært takknemlig.

 

jeg er lei av å ha såpass liten innsikt i hvordan verden rundt meg fungerer, så til tross for store vanskeligheter vil jeg gjerne lære det jeg kan. å lese forenklede teorier om hvordan stoffene fungerer er relativt uproblematisk, men vil ha litt dypere innsikt og forståelse enn akkurat det. matte er vel naturens språk, og jeg føler det er en synd at jeg kan såpass lite som jeg kan.

 

takker på forhånd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...