Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Jeg forbereder meg til et fokusintervju i geografi i morgen, og har fått listen med spørsmål vi vil bli spurt om under intervjuet. Jeg har svart på alle utenom dette:

35. Hvordan har det havnet oljeforekomster på den norske kontinentalsokkelen?

Jeg finner det ikke i boken, og nettet svarer veldig bredt om dette og jeg fant lite konkret. Takker for alle svar :)

Olje er organiske stoffer som har blitt brutt ned over lang lang tid. For mange millioner år siden så landet annerledes ut enn i dag, og det som en gang var innsjøer stappet med organiske stoffer har forflyttet seg og havent på havets bunn.

Det er vel sånn ca det vi lærte i naturfagstimene for noen år siden.

Er litt mer avansert og detaljert enn det.

Jeg vet bare at den norske kontinental sokkel stort sett er bygd opp av sedimentære bergarter og at dette danner grunnlaget for oljeforekomster. Det er på grunn av den lagvis oppdelingen i de sedimentære bergartene som gjør at olje forekommer ved norskekysten og ikke ved eruptive eller metamorfe bergarter. Den lagvise inndelingen i bergarten gjør at den bevarer (forsteinete) organismer, som under høyt trykk blir til olje.

Er det noen avvik i dette og tror dere jeg trenger svare mer omfattende på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det gjort noen forsøk som viser at gravitasjonskreftene som virker mellom to objekter avhenger av form? Jeg spør om dette siden tauhypotesen predikerer at jorda knapt ville trukket på månen dersom alle atomene til månen lå langs en rett linje vinkelrett på jorda.

Nå er ikke jeg kjent med den hypotesen du snakker om, men det jeg har lært er at vi regner avstanden som om all massen var samlet i ett punkt, altså massesenteret. Ergo vil det ikke ha noe å si om månens masse lå på en linje, siden massesenteret forsatt vil være på samme sted.

Lenke til kommentar

Hva kan man spise om man vil legge på seg raskest mulig? Maryland cookies? :)

Fett, da det inneholder over dobbelt så mye kcal som proteiner og karbs.

Nøtter, flesk, helmelk (evt fløte :p), bacon, egg osv. Drikk olivenolje.

Men tar det ikke lang tid å fordøye fett da. Si man skal prøve å lagre mest mulig fett på kroppen i løpet av en uke. Ville det ikke da funke best med en type sukker som er raskt fordøyelig?

Lenke til kommentar

Hva kan man spise om man vil legge på seg raskest mulig? Maryland cookies? :)

Fett, da det inneholder over dobbelt så mye kcal som proteiner og karbs.

Nøtter, flesk, helmelk (evt fløte :p), bacon, egg osv. Drikk olivenolje.

Men tar det ikke lang tid å fordøye fett da. Si man skal prøve å lagre mest mulig fett på kroppen i løpet av en uke. Ville det ikke da funke best med en type sukker som er raskt fordøyelig?

Det spørs om man spiser mettet eller umettet fett. Skal du legge på deg masse på en uke ville jeg spist mye sjokolade kjeks, lefser, muffins, skillingsboller, i tillegg til å drikke uhorvelige mengder brus/saft, som jeg selfølgelig tilsatte 13 SS ektra sukker.

Lenke til kommentar

Det mest effektive er å drikke kcal, som brus, juice etc, da dette ikke metter noe særlig. Dermed kan du innta store mengder kalorier uten å bli stappmett.

Du blir ikke tykkere ved å drikke masse brus, da mye av dette blir skyllet ut med urinen igjen. Du vil spise masse raske kalorier, slik at du får en mye høyere frekvens på måltidene du skal innta enn du gjør ved et vanlig kosthold. Hold deg til snack, gjerne slike "mellommåltider". De er proppfulle av kalorier.

Lenke til kommentar

Det mest effektive er å drikke kcal, som brus, juice etc, da dette ikke metter noe særlig. Dermed kan du innta store mengder kalorier uten å bli stappmett.

Du blir ikke tykkere ved å drikke masse brus, da mye av dette blir skyllet ut med urinen igjen. Du vil spise masse raske kalorier, slik at du får en mye høyere frekvens på måltidene du skal innta enn du gjør ved et vanlig kosthold. Hold deg til snack, gjerne slike "mellommåltider". De er proppfulle av kalorier.

Tullball. Vektendring over tid (i en frisk kropp) bestemmes av differansen mellom inntak og forbruk av kalorier. Om kaloriene kommer fra brus, olje, hamburgere eller tørre kjeks har ingenting å si.

Lenke til kommentar

Hvis Fermi-nivået tilsvarer en energitilstand det er 50% sjanse for at er okkupert av et elektron, hvordan kan Fermi-nivået i en halvleder da ligge i båndgapet, hvor det ikke er noen lovlige tilstander?

Fermi-nivået i Fermi-Dirac-distribusjonen brukes til å predikere okkupansen til lovlige tilstander, dvs hva okkupansen ville vært hvis den lå i et "lovlig" nivå. At den ligger i et "forbudt" nivå bryr vi oss ikke så mye om, da vi uansett vet at okkupansen er lik null der. Fermi-nivået kan fortsatt brukes til å si noe om okkupansen til elektroner og hull i båndene over og under båndgapet i halvledere.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Stammer mennesket fra Afrika?

Negrer saknar Neandertalarblod; det är vetenskapligt bevisat och ertaget som sanning inom alla kloka kretsar.

Därför härstammar icke Nordborna ifrån Afrikaland.

Du er like mye i slekt med bestefaren din uansett om én av foreldrene dine har en annen farge eller ikke. Og vi kommer like mye fra Afrika som alle andre mennesker, uansett om vi har blandet oss med neandertalere i ettertid.

Og neandertalene sin slekt kan nok føres tilbake til Afrika uansett.

Endret av Venerable
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det slik at fedme fører til en senere utvikling/pubertet. Isåfall, hvorfor?

Jeg har en vertsbror for øyeblikket på 17 som så vidt har begynt å få hår under armene, og har slett ikke skjeggvekst i det hele tatt.

Var litt awkward når han liksom skulle gjøre "No shave November" og han har ikke barbert seg før i det hele tatt.

(PS: Ja, han er overvektig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...