Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forbereder meg til et fokusintervju i geografi i morgen, og har fått listen med spørsmål vi vil bli spurt om under intervjuet. Jeg har svart på alle utenom dette:

 

35. Hvordan har det havnet oljeforekomster på den norske kontinentalsokkelen?

 

Jeg finner det ikke i boken, og nettet svarer veldig bredt om dette og jeg fant lite konkret. Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

Da jeg var liten var det noen unger som syntes det var gøy å sparke en bestemt type lyktestolper så de sloknet for noen sekunder, og deretter tente igjen.

 

Nå er jeg nysgjerrig på hvordan de sloknet og tente igjen. Lyspærer ville vel ike oppført seg sånn?

 

En ting til mens jeg er inne på emnet lyktestolper.

Noen ganger ser de ut til å lyse svakt. Hvorfor?

Lenke til kommentar

Jeg forbereder meg til et fokusintervju i geografi i morgen, og har fått listen med spørsmål vi vil bli spurt om under intervjuet. Jeg har svart på alle utenom dette:

 

35. Hvordan har det havnet oljeforekomster på den norske kontinentalsokkelen?

 

Jeg finner det ikke i boken, og nettet svarer veldig bredt om dette og jeg fant lite konkret. Takker for alle svar :)

Olje er organiske stoffer som har blitt brutt ned over lang lang tid. For mange millioner år siden så landet annerledes ut enn i dag, og det som en gang var innsjøer stappet med organiske stoffer har forflyttet seg og havent på havets bunn.

 

Det er vel sånn ca det vi lærte i naturfagstimene for noen år siden.

Lenke til kommentar
Er det gjort noen forsøk som viser at gravitasjonskreftene som virker mellom to objekter avhenger av form? Jeg spør om dette siden tauhypotesen predikerer at jorda knapt ville trukkeet på månen dersom alle atomene til månen lå langs en rett linje vinkelrett på jorda.

I såfall burde vel fallskjermhoppere i vertikalt stup falt langsommere enn hvis de ligger flatt på magen? :!:

Og irregulære måner, slik som Mars' to måner Phobos og Deimos burde i såfall gått i ujevne ellipsebaner alt ettersom de vender bredsiden eller enden mot moderplaneten.

Dessuten burde flere irregulære satelitter kunne fått snodige baner ettersom de vred seg i forhold til Jorda.

Det høres verken sannsynlig eller logisk ut.

Lenke til kommentar
Er det gjort noen forsøk som viser at gravitasjonskreftene som virker mellom to objekter avhenger av form? Jeg spør om dette siden tauhypotesen predikerer at jorda knapt ville trukkeet på månen dersom alle atomene til månen lå langs en rett linje vinkelrett på jorda.

I såfall burde vel fallskjermhoppere i vertikalt stup falt langsommere enn hvis de ligger flatt på magen? :!:

 

Her kommer jo også luftmotstanden inn i bildet.

 

Og irregulære måner, slik som Mars' to måner Phobos og Deimos burde i såfall gått i ujevne ellipsebaner alt ettersom de vender bredsiden eller enden mot moderplaneten.

Dessuten burde flere irregulære satelitter kunne fått snodige baner ettersom de vred seg i forhold til Jorda.

Det høres verken sannsynlig eller logisk ut.

 

Enig. Jeg har bestilt boka hans, jeg antar at det står mer om dette der.

Lenke til kommentar

MEd tanke på at et atom er en proton/nøytron kjerne med elektroner som går i bane rundt er det vanskelig å se dem som en tydelig form med klare sider uansett. Siden de er i konstant bevegelse.

 

Problemet med denn modellen er at den ikke forklarer hvorfor elektronene går i bane rundt kjernen.

Det er en modell laget av observasjoner, så hvorfor er det et problem at den ikke forklarer slikt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...