Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er negativt med atomdrevne fartøy?

 

Atomkraft som framdrift krever ofte en ganske stor mekanisme, fordi man går via damp, og selve reaktoren er vanskelig å bygge liten, i tillegg så krever det kompenten personell på stedet.

 

AtW

 

Norge ville kommet vesentlig bedre ut av det enn land som ikke har så mye fjell og daler som vi har.

 

Danmark ville vel forsvunnet?

 

Neppe, jeg vil tippe det er i praksis umlig å utrydde innbyggerene i de fleste land vha atombomber.

 

AtW

Lenke til kommentar

Anyways, har et spørsmål selv jeg!

Har tenkt en del på dette når jeg sitter i skiheisen. La oss si det er en gondol da, for å sette det enda mer på spissen. Og la oss si gondolen frakter deg 600 høydemeter. Ikke at det egentlig er relevant for spørsmålet, men:

 

Bruker skiheisen noe særlig mye strøm på å trekke dette hvis alle vognene er tomme, altså lik vekt både oppover og nedover bakken. Sånn bortsett ifra luftmotstand og den kraften det trengs for å dra rundt wiren, så ser jeg for meg at resten går av seg selv, men samtidig ser jeg for meg at en skiheis sluker strøm, men det er mest fordi jeg vet hvor slitsomt det er å gå opp, pluss størrelsen.

Du er inne på noe ja. Skiheiser bruker mye strøm når de starter opp. Hvis heisen er tom, går strømforbruket ned etter at maksfart er nådd, men avhengig av heistype er det fortsatt en betydelig mengde strøm. Ved full last blir forbruket mangedoblet (avhengig av stigning). Pussig nok bruker skiheiser som har toppmontert motor mindre strøm enn heiser med motoren i dalstasjonen.

 

Ikke helt relevant til spørsmålet men: Hvis heisen skulle få stopp med full last og bremsene ikke virker vil den begynne å trille bakover. Dette kan skje hvis girkassen ryker, og det ikke er nødbremser direkte på svinghjulet. Video av et slikt worst case scenario iscenesatt.

 

Uttalelser basert på 8 års deltidsjobbing i det lokale skisenteret.

Lenke til kommentar

til Jotun:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Tsar_Bomba

 

Lager man nok av denne, så skulle man nok klare å utrydde størstedelen av befolkningen. Noen seige mennesker i dype bunkere ville nok overleve.

 

ikke glem at størrelsen på denne bomben ble halvert fra 100 megatonn tnt, til 50 megatonn.

3.grads forbrenning på 100 km avstand, ildkule på 8km åp få sekunder :O

 

 

Har lys form (shape)?

 

Ja, eller lys viser både bølge- og partikkelegenskaper.

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar

At lys har bølge- og partikkelegenskaper, vil det si at en "partikkel" (fortonet) beveger seg opp og ned i bølger?

 

Det sies at lys består av såkalte bølgepakker, og at et foton er en slik bølgepakke.

 

uwave01.gif

 

Jeg synes det høres veldig rart ut at partikler uten videre skal bevege seg opp og ned på denne måten. Er ikke dette en mer rasjonell modell av hvordan lyset ser ut?

 

dna_strand_2_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...