Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei. Du må rotere en pinne om og om igjen i samme hullet for å få nok friksjon til å antenne det. Å dra opp og ned på pinnen vil ikke antenne den. Det er derfor ildtenningsutstyr fra steinalderen (eller whatever) er en buet pinne med en streng på, så man kan spinne pinnen kjempefort frem og tilbake med en "sag-bevegelse". Ikke å bare sitte og gnikke to pinner sammen, det vil aldri gå fort nok til å få fyr. Det trengs også tørt gress rundt punktet for å ha noe å antenne.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Now for something completely different.

 

Jeg har en synth som har ligget i en skuff i flere år fordi jeg har mistet den orginale wallwart-strømforsyningen.

Det står bare 12VAC ved strømpluggen bak. Jeg har mange adaptere som gir ut 12V, men alle har forskjellig ampere, som jo gir forskjellig effekt, da (P=U*I)..har ampere-styrken noe som helst å si?

Er det bare sånn "enten virker det eller virker ikke?". Sprenger ingen sikring?

Kan jeg bruke hvilken som helst 12V adapter som har passende plugg? (tykk rund plugg, har adaptersett). Har aldri turt å prøve i frykt for å sprenge sikringer. Har gruelig lyst å spille på den igjen, da det er et fantastisk stykke utstyr som kostet 8000 kr i sin tid. Som bare ligger i en skuff og ikke blir brukt.

 

Må jeg finne en adapter på clas ohlsson som matcher effekten nøyaktig? Jeg vet jo ikke hva effekt synthen vil ha. På adapterene jeg har står det f.eks. 12V/500mA, en annen har 12V/800mA eller 250mA..

 

Edit: Litt mere info. Fant manualen på nett, den sier "Power Input: >20W"

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Nei, får den får lite slår den seg vel ikke på..var bare redd for å få for mye så jeg sprenger en sikring. Derfor har jeg aldri turt å prøve 12V adapterene jeg har liggende i skuffen, siden alle har forskjellig ampere ut også..hjertet mitt blør litt hver gang jeg tenker på at den bare står i en skuff. Creamware som lagde de gikk konk for noen år siden, så der kan jeg ikke bestille noe.

 

Det er en sånn forresten

creamware1header.l.jpg

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Spenningen må stemme 100%, det samme må polariteten. Strømstyrken adapteret gir ut må være større enn det synthen din trenger.

 

Det er ikke umiddelbart noen stor fare for synthen om du skulle bruke et adapter som ikke klarer å levere nok strøm, da vil adapteret med stor sannsynlighet ryke. Synthen vil bare slå seg av. (med forbehold... :) )

 

Som uberadi sier så vil ikke adapteret gi mer strøm enn synthen trenger. Det vil kun skje hvis du kobler til et adapter med for høy spenning.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Fancy! :)

Tror som sagt det ikke skader å prøve så lenge du har riktig volt, men du kan jo vente til noen som virkelig har peiling svarer før du prøver.

 

 

Hva er gjærekstrakt godt for? Trodde gjær var en sopp som ble brukt til å heve og lage kullsyre, ikke lages ekstrakt av og brukes som smakstilsetning i potetgull!

Lenke til kommentar

Nei, får den får lite slår den seg vel ikke på..var bare redd for å få for mye så jeg sprenger en sikring. Derfor har jeg aldri turt å prøve 12V adapterene jeg har liggende i skuffen, siden alle har forskjellig ampere ut også..hjertet mitt blør litt hver gang jeg tenker på at den bare står i en skuff. Creamware som lagde de gikk konk for noen år siden, så der kan jeg ikke bestille noe.

 

Det er en sånn forresten

 

 

Vad underligt. Idag sprängde min Synt därför att jag använde en 12v. Den började ryka och fräsa.

Min synth tog 7.5 volt.

 

:cry:

Lenke til kommentar

Jeg har en synth som har ligget i en skuff i flere år fordi jeg har mistet den orginale wallwart-strømforsyningen.

Det står bare 12VAC ved strømpluggen bak.

Hvis det jeg har uthevet er korrekt, så må du være klar over at synth'en din *IKKE* skal ha likestrøm.

Da kan du med andre ord *IKKE* bruke ensom står "DC" på eller har et slikt symbol med en rett strek under og "morsestreker" over.

Du må ha en trafo/strømforsyning hvor det står enten 12VAC eller 12V~ e.l.

Altså ikke: (skal prøve å tegne)

- - - -

_______

Lenke til kommentar

Edit: Etter å ha snoket i bruksanvisning på PDF, fant jeg denne linja "Upon loss of the power supply, a standard AC or DC 12V / 1.5A power supply can be used as a replacement. The connection to the Minimax ASB is a hollow plug (5.5mm x 2.1mm x11.5mm, center positive)..kan jeg si dette til en clas-ansatt imorgen, og få riktig strømforsyning? Litt kjekt at pluggen passer også så den ikke ramler ut hele tida.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Mokko: Det er vel ikke akkurat et spørsmål som er relatert til vitenskap ellerteknologi i grunn. Bare sånn for å ha sagt det.

 

Anyways, har et spørsmål selv jeg!

Har tenkt en del på dette når jeg sitter i skiheisen. La oss si det er en gondol da, for å sette det enda mer på spissen. Og la oss si gondolen frakter deg 600 høydemeter. Ikke at det egentlig er relevant for spørsmålet, men:

 

Bruker skiheisen noe særlig mye strøm på å trekke dette hvis alle vognene er tomme, altså lik vekt både oppover og nedover bakken. Sånn bortsett ifra luftmotstand og den kraften det trengs for å dra rundt wiren, så ser jeg for meg at resten går av seg selv, men samtidig ser jeg for meg at en skiheis sluker strøm, men det er mest fordi jeg vet hvor slitsomt det er å gå opp, pluss størrelsen.

Endret av siggii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...