Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal skolen bestemme hvilke karakterer lærere gir? Sånn jeg har erfart det kan lærere beskrive resultatet av en prøve akkurat sånn det passer dem. Lærere kan velge å ikke gi karakter etter en prøve i det hele tatt, strenge karakterer, eller veldig løs karaktersetting, kanskje til og med prosent. En vanlig variant er jo "27 av 30 rette" og lignende.

Slik jeg har fått med meg det kan lærere beskrive resultatet av en oppgave slik de bare vil, så lenge lærerne selv har organisert prøven, og det ikke er en heldagsprøve eller noe i den dur. For hvis ikke, må lærerne gi karakterer på alt som gjøres? Eller bare til prøver? og hva kvalifiserer da til en "prøve"? etc etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For all del, vi kan velge å gi godkjent/ikke godkjent, eller vi kan gi karakterer. Vi kan også kun velge å gi kommentarer eller bare antall rette svar på en prøve. Men med tanke på at det hele skal bunne ut i en endelig standpunktkarakter, er det som regel mer matnyttig å velge en form for karakterer. Likevel ble vi fortalt at karakterer ála 4/5 ikke skulle brukes lenger, selv om noen åpenbart gjør det fremdeles.

Lenke til kommentar

Ved konserter hvor aldersgrensen er under 18, skal det i utgangspunktet være et avgrenset område hvor alkohol kan kjøpes og nytes. Dette området skal da også være avsperret med vakthold, slik at mindreårige ikke kan komme inn eller alkohol medbringes til resten av området. Om dette blir praktisert overalt vet jeg ikke, men i så fall tviler jeg på at skjenkekontrollen ville vært særlig fornøyde.

Lenke til kommentar

Ved konserter hvor aldersgrensen er under 18, skal det i utgangspunktet være et avgrenset område hvor alkohol kan kjøpes og nytes. Dette området skal da også være avsperret med vakthold, slik at mindreårige ikke kan komme inn eller alkohol medbringes til resten av området. Om dette blir praktisert overalt vet jeg ikke, men i så fall tviler jeg på at skjenkekontrollen ville vært særlig fornøyde.

Har vært på to konserter i Spektrum den siste uka, og der har det vært et avsperret salgsområde for drikke, men ikke to forskjellige steder å oppholde seg under konserten for 18+ og ingen aldersgrense. Som jeg har vært med på før. Jeg tenker på dette fordi jeg vurderte å dra på konsert med Pendulum i Sentrum Scene i desember, men der er det aldersgrense. Har vært der flere ganger før uten.

Lenke til kommentar

Har vært på to konserter i Spektrum den siste uka, og der har det vært et avsperret salgsområde for drikke, men ikke to forskjellige steder å oppholde seg under konserten for 18+ og ingen aldersgrense.

Kunne man fritt ta med seg alkohol fra det avgrensede salgsområdet til resten av området hvor mindreårige oppholdt seg? I så fall har jeg en mistanke om at arrangørene kan ha brutt vilkårene for skjenkebevilning. Da måtte de i så fall hatt en massivt vakthold i hele området for å forsikret seg om at ingen mindreårige ble skjenket alkohol, noe som på en stor konsert er mer eller mindre umulig uten avgrenset drikkeområde.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hjelp, hvorfor har vannet her fått så grumsete farge? Ja, i springen. Svart/blå/grå aktig. Var sånn i går og. Er ikke bare i dette huset. Er det trygt å drikke? Gikk over men så ble det slik igjen nå.

Lenke til kommentar
Mellom overleppa og nesen har alle mennesker i større eller mindre grad to "hevelser" i huden. Hvorfor har vi de? Har de hatt noen funksjon tidligere?
Tidlig i fosterutviklingen er munnhulen og nesehulen en diger felles åpning. Senere utvikles ganen og lukker dette felles hulrommet, unntatt fra helt bakerst hvor luftveiene og svelget krysses. Det du ser som en fordypning midt i overleppa er en rest etter denne ganelukkingen. Kjenn med en finger oppe i ganen, så kjenner du en langsgående skjøt der også.

Noen spedbarn blir født med ei overleppe som fortsatt ikke er sammenvokst, tilstanden kalles et hareskår. Dette blir operert mens barnet er lite. Før leppespalten er lukket kan spedbarnet bl.a ikke amme, det klarer ikke å lukke munnen nok til å suge.

I svært sjeldne tilfeller har heller ikke ganen lukket seg, tilstanden kalles en ganespalte. Også dette er mulig å fikse ved operasjon.

Etter disse operasjonene vil ungene ikke få noen varige men, selv fordypningen i overleppa vil se normal ut etter noen år etter operasjonen.

Er det noen sammenheng mellom hvor tydelige disse "strekene" er og hva man ser på som attraktivt osv?
Aner ikke.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Er det noen sammenheng mellom hvor tydelige disse "strekene" er og hva man ser på som attraktivt osv?

Om jeg skulle ha en mening synes jeg tydelige "streker" er heftig sexy. Men rent evolusjonistisk vil er det ikke noen sammenheng mellom dette og immunforsvar, friskhet, ammedyktighet og andre ting som er nyttig for å bringe et nytt friskt menneske til verden.

Lenke til kommentar

Du MÅ bruke en strømforsyning som gir 5 volt, hvis apparatet ditt krever 5 volt.

12V er over dobbelt så mye som 5, og vil uten tvil føre til ødeleggelse.

Når det gjelder Ampere, holder det at strømforsyningen gir like mye som, eller mer, enn det som apparatet krever. Dette er ikke så nøye, sålenge strømforsyningen gir mer enn det som kreves.

Okey, takk for svar. :)

Kjøpte nemlig en ting fra dealextreme uten å tenke over forskjell i europa/amerika/usa

Her er adapteren jeg fikk med, håpet jeg kunne bruke en jeg har liggende med tydeligvis ikke.

sku_22845_4.jpg

Evt. kjøpe noe slik at jeg får plugget den i veggen.

Prøvde å ringe kjæresten min for å spørre om hun trengte rettetangen sin. Hun svarte ikke, så sendte melding. Hun hadde ikke svart når det hadde gått en time. Så da klippet jeg over ledningen på rettetangen, og laget min egen løsning. Virker bra.

post-87384-0-00635900-1290685558_thumb.jpg

(trykk for stort)

Endret av Matsemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at popcornet spretter opp før det utvider seg?

Dette forsvant i karakterprat.

Bevegelsesmengden er bevart. Det bygger seg opp trykk i maiskornet, som før eller siden "eksploderer" ut til den andre siden. Siden bevegelsesmengden skal være bevart vil maiskornet få en bevegelse i motsatt retning.

Lenke til kommentar

Prøvde å ringe kjæresten min for å spørre om hun trengte rettetangen sin. Hun svarte ikke, så sendte melding. Hun hadde ikke svart når det hadde gått en time. Så da klippet jeg over ledningen på rettetangen, og laget min egen løsning. Virker bra.

post-87384-0-00635900-1290685558_thumb.jpg

(trykk for stort)

Ha ha, den var snedig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...