Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har da luft inne fra før.

9521820[/snapback]

Men den blir jo brukt då!

Det du leitar etter er eit stoff med EKSTREMT høg varmekapasitet. Om det finnes stoff som ikkje vert påverka av varme i det heile tatt er eg usikker på. I tillegg må du ha ei maskin som varmar opp luft og spyr denne lufta inn i bygningen din. Og ei maskin som drar luft ut på andre sida.

Lenke til kommentar
Jeg har jo ikke tenkt å bo i ett slikt hus, jeg bare lurer på om det er teoretisk mulig. Jeg ser for meg at det er 20 grader inne og rett utfor en 1 cm tykk vegg er det -30 grader.

9521906[/snapback]

Som folk flest veit: Stoff blir oppvarma ved at atom (i dette tilfellet luft) "gnir" seg mot andre atom. Det lagar friksjon som igjen er tilnærma varme. Du må altså ha eit stoff som ikkje blir påverka av stoff rundt. Eit stoff kor atoma sit heilt fast, uten å bli påverka av atom rundt? Eg har relativt lite peiling på sånt..

Eg vil prøve å tippe at eit hus i pure diamant og sjølvsagt luft-tett vil halde på temperaturen? Men igjen så har vi jo varmestråling.. :hmm:

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Finnes det et stoff som totalt blokkerer for temperatur enten varmt eller kaldt? Sett at jeg bygger et hus av dette stoffet og det er -30 grader ute. Inne skal det alltid være samme temperatur siden stoffet ikke slipper inn kulde.

9521794[/snapback]

Det er ikke noe som heter kulde, men temperatur derimot. I et hus med -30°C og +20°C inne er det høyere temperatur inne enn ute. Temperatur er det begge steder.

Men over til spørsmålet: Nei, det finnes ikke noe perfekt varmeisolerende stoff. Det mest varmeisolerende stoffet som finnes er aerogel med en varmeledningsevne ned til utrolig lave 0,004 W/m·K.

Det vil si at hvis du har en vegg på 1 kvadratmeter som er bare 1cm tykk, +20°C inne og -30°C ute så vil bare 20W varme slippe igjennom. En like stor og tynn vegg med glava ville sluppet gjennom 10 ganger så mye varme (200W) med de samme betingelsene. Isopor ville sluppet gjennom dobbelt så mye som det igjen (400W).

Takk til G2Petter for rettelsen angående temperatur.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Eneklte dyr, handikappende mennesker eller hva nå det heter..

folk som er døve og blinde.. osv?:p

9521898[/snapback]

Vil bare sifra at døve er ikke en del av handikap, det har blitt opphevet for noen år siden

9522095[/snapback]

å?

Stamming blir i alle fall sett på som handikap, og det er ikke så "gale" som døvhet synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe som heter kulde, men varme derimot. I et hus med -30°C og +20°C inne er det mer varme inne enn ute. Varme er det begge steder.

Men over til spørsmålet: Nei, det finnes ikke noe perfekt varmeisolerende stoff. Det mest varmeisolerende stoffet som finnes er aerogel med en varmeledningsevne ned til utrolig lave 0,004 W/m·K.

Det vil si at hvis du har en vegg på 1 kvadratmeter som er bare 1cm tykk, +20°C inne og -30°C ute så vil bare 20W varme slippe igjennom. En like stor og tynn vegg med glava ville sluppet gjennom 10 ganger så mye varme (200W) med de samme betingelsene. Isopor ville sluppet gjennom dobbelt så mye som det igjen (400W).

9522036[/snapback]

Er det ikke temperatur du er på jakt etter i første del av innlegget ditt?

Det er ikke noe som heter kulde, men varme derimot. I et hus med -30°C og +20°C inne er det mer varme inne enn ute. Varme er det begge steder.

burde heller bli

Det er ikke noe som heter kulde, men temperatur derimot. I et hus med -30°C og +20°C inne er det høyere temperatur inne enn ute. Temperatur er det begge steder.
Lenke til kommentar
Hvorfor lager kjøleskapet jeg har på hybelen slik irriterende lyd? :hrm:

Drrrrrrtrtrtrtrtrtrrtrrrrttrttrtrtrtrtrtrtrtrtrtrttttttrrrrrrrrrrrrrrr.......

9516947[/snapback]

Dersom du starter et kjøleskap eller en fryseboks før det har gått 24 timer etter at du har flyttet mye rundt på det, vil det oppstå en skade som gjør at apparatet vil bråke, for alltid. Helt hvaslags skade det er, vet jeg ikke, men den er permanent.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...