Jotun Skrevet 20. november 2010 Rapporter Del Skrevet 20. november 2010 Det er det vegeterianere mener at man kan få de næringsstoffene uten ulempene med spesielt rødt kjøtt. Om en vegeterianer har rett skal ikke eg uttale meg noe om. Lenke til kommentar
master air Skrevet 20. november 2010 Rapporter Del Skrevet 20. november 2010 Angående dette med at mange vegitarianere spiser fisk og ikke kjøtt tror jeg har noe med at det er mange er blitt vegitarianere av et miljøhensyn. Siden det krever såpass mye mer energi å "dyrke" en ku enn korn er det mange som blir vegitarianere fordi å spare miljøet for unødvendig mye forurensing. Fisk, med unntak av opprettsfisk er ikke et "menneskeskapt produkt" så det forurenser ikke på samme måten. Derfor føler mange at de kan spise fisk med god samvittighet, men ikke en saftig biff e.l. Det ironiske er selvfølgelig at det er ganske lite forskning og lite regulering på hvordan fisking kan skade havbunnen, noe som kanskje er verre enn kjøttproduksjon sett i forhold til hva som er best miljømessig. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 20. november 2010 Rapporter Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Kan ett egg klekke to levede fulger/kyllinger? Stekte et speilegg i dag som hadde to plommer. Endret 20. november 2010 av bruno99 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. november 2010 Rapporter Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Kan ett egg klekke to levede fulger/kyllinger? Stekte et speilegg i dag som hadde to plommer. Om begge kyllingene hadde overlevd lenge nok inne i det samme egget til at de kunne klekkes tviler jeg egentlig på, men egg med to plommer er visst slett ikke så uvanlig som vi vanligvis tror. Kjøpeegg blir vanligvis kontrollert ved at de transporteres forbi ei kraftig lampe slik at man kan se at innholdet ser normalt ut. De eggene som det det noe uvanlig med, f.eks to plommer, blir vanligvis kassert. Faktisk skjer det av og til at det blir lagt doble egg, med dobbel eggehvite og dobbelt skall: http://www.adressa.no/nyheter/kuriosa/article1552841.ece http://www.forskning.no/artikler/2010/november/270450 De fleste kyllinger ligger dessuten med hodet mot den butte enden av egget, der er det små hull i skallet som kyllingen puster gjennom før den bryter seg ut gjennom skallet. Ligger den med hodet i den spisse enden av egget omkommer den før den kan klekkes. http://www.forskning.no/artikler/2010/juni/254223 Endret 20. november 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 20. november 2010 Rapporter Del Skrevet 20. november 2010 Hvor stor andel av eggene som får to plommer er sterkt avhengig av hvor gammel hønen er. Jo eldre den er, jo større er sjangsen, da størrelsen på egget øker med alderen (etter en viss tid synker antall egg/uke med alderen, men størrelsen øker alltid). I slutten av verpeperioden vil jeg tippe at antall egg med to plommer er ca 1/80 til 1/120. Andre uvanligheter med eggene er: egg uten skall (på lokalspråket kalt vinnegg), byller av skallmateriale utenpå eggeskallet, blod i eggeplomme, avlange egg, uvanlig små egg (små som klinkekuler, selv om høna vanligvis legger store egg) osv. Kilde: Tilsammen har jeg sortert ca en halv million egg. Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 20. november 2010 Rapporter Del Skrevet 20. november 2010 På mt. Everest ligger kokepunktet til vann på ca. 60 grader, hvorfor er ikke frysepunktet da -40? Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 21. november 2010 Rapporter Del Skrevet 21. november 2010 Jeg tror det er fordi at frysepunktet forblir det samme, uavhengig av lufttrykket. Når vann koker, så har fordampningstrykket nådd likt nivå som atmosfæretrykket. Så når lufttrykket synker, synker kokepunktet. Rett meg om jeg tar feil Vi gjorde forresten et forsøk i fysikken hvor vi satte et lite glass med vann i en glassbeholder, og sugde ut lufta (lagde vakuum). Det vi observerte da var at vannet begynte å koke ettersom trykket falt, og etter litt, så gikk vannet brått fra å koke til å bli is. Ganske kult egentlig Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. november 2010 Rapporter Del Skrevet 21. november 2010 Når du går ut av en butikk, bensinstasjon eller kjøpesenter, hvorfor er det alltid en vifteovn som blåser god, varm luft på deg over døra, rett før du går ut i vinterkulda? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 21. november 2010 Rapporter Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Når du går ut av en butikk, bensinstasjon eller kjøpesenter, hvorfor er det alltid en vifteovn som blåser god, varm luft på deg over døra, rett før du går ut i vinterkulda? Det er for å hindre trekk og for å hindre insekter fra å fly inn. Strømforbruket går også ned da man minker varmetapet fra dører som ofte åpnes og lukkes. Endret 21. november 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 21. november 2010 Rapporter Del Skrevet 21. november 2010 Når du går ut av en butikk, bensinstasjon eller kjøpesenter, hvorfor er det alltid en vifteovn som blåser god, varm luft på deg over døra, rett før du går ut i vinterkulda? Det er for å hindre trekk og for å hindre insekter fra å fly inn. Strømforbruket går også ned da man minker varmetapet fra dører som ofte åpnes og lukkes. De flyr vel veldig lett inn hvis luften blåser innover i butikken? Trodde han mente at den blåser mot deg når du går ut, altså innover butikken. Da blir det lett for insekter å fly inn, gjør det ikke? Eller misforstår jeg? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 21. november 2010 Rapporter Del Skrevet 21. november 2010 (endret) De flyr vel veldig lett inn hvis luften blåser innover i butikken? Trodde han mente at den blåser mot deg når du går ut, altså innover butikken. Da blir det lett for insekter å fly inn, gjør det ikke? Eller misforstår jeg? Slik jeg forsto det snakker vi om en bred vifte som er montert over døren og blåser rett ned mot gulvet. Kalles gjerne for "luftdør" eller "luftgardin". http://www.industri-informasjon.no/articles/n2121251-luftgardin-for-store-innganger-og-porter.html Endret 21. november 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. november 2010 Rapporter Del Skrevet 21. november 2010 Jeg tror det er fordi at frysepunktet forblir det samme, uavhengig av lufttrykket. Når vann koker, så har fordampningstrykket nådd likt nivå som atmosfæretrykket. Så når lufttrykket synker, synker kokepunktet. Rett meg om jeg tar feil Vi gjorde forresten et forsøk i fysikken hvor vi satte et lite glass med vann i en glassbeholder, og sugde ut lufta (lagde vakuum). Det vi observerte da var at vannet begynte å koke ettersom trykket falt, og etter litt, så gikk vannet brått fra å koke til å bli is. Ganske kult egentlig Det stemmer bra, men jeg har likevel noen tilleggsopplysninger. Prosessene koking og frysing kan sees på som en kjemisk likevekt mellom de to fasene. Likevekten mellom gassfase og noe annet er svært avhengig av trykket, mens likevekten mellom to faste faser nesten ikke påvirkes av trykket i det hele tatt fordi tettheten ikke endres noe særlig med varierende trykk. Vann og is er ganske inkompresible (lar seg ikke komprimere noe særlig). Grunnen til at vannet fryser i eksperimentet deres er at kokepunktet synker under frysepunktet. Fordamping tar mye varme fra vannet og dermed synker temperaturen i vannet. Temperaturen synker så mye at vannet fryser. Lenke til kommentar
blixbox Skrevet 21. november 2010 Rapporter Del Skrevet 21. november 2010 Hva vil skje hvis man har et par-tre gode never grovsalt i en porselensbolle, dekker det med springvann slik at det er 3-4 cm opp til kanten, og setter det på gulvet over natten? Vil det se ut som om det har kokt eller boblet over? Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 21. november 2010 Rapporter Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Apropos vegetarianarar: hvis du er fullt ut veganer får du superkrefter! Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): Scott Pilgrim vs. The World Endret 21. november 2010 av Alliha Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 21. november 2010 Rapporter Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Er ikke mennesker evolusjonært sett ment til å spise kjøtt? Det var jo det man drev med før i tiden, når mennene dro ut på jakt for å finne mat. Er vel også derfor vi har såpass skarpe hjørnetenner også, fordi vi er kjøttetere? Vi hadde ikke hatt bruk for dem hvis vi var ment til å spise brødskiver og salat. Endret 21. november 2010 av Sir-Andy Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 21. november 2010 Rapporter Del Skrevet 21. november 2010 Er det mulig å få tak i f.eks Norgesgruppens database/register for strekkoder/vareIDnummer og produktnavn? Eller må man henvende seg til hver produsent for å få tak i den oversikten? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 21. november 2010 Rapporter Del Skrevet 21. november 2010 Er ikke mennesker evolusjonært sett ment til å spise kjøtt? Det var jo det man drev med før i tiden, når mennene dro ut på jakt for å finne mat. Er vel også derfor vi har såpass skarpe hjørnetenner også, fordi vi er kjøttetere? Vi hadde ikke hatt bruk for dem hvis vi var ment til å spise brødskive med servelat og salat. Fordøyelsessystemet er mer tilrettelagt grøntfôr. Når mennene gikk ut og jaktet, var kvinnene hjemme og fant bær, røtter, etc. Vi er altetere Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 21. november 2010 Rapporter Del Skrevet 21. november 2010 Apropos vegetarianarar: hvis du er fullt ut veganer får du superkrefter! Hvis superkrefter betyr mangelsykdommer, er jeg enig. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 21. november 2010 Rapporter Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Selvfølgelig spiste vi ikke bare kjøtt, men poenget er jo at vi også er ment til å spise kjøtt. Som du sa - altetende. Du kan forresten oppdatere quotein din. Endra på en liten logisk glipp på slutten der Endret 21. november 2010 av Sir-Andy Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. november 2010 Rapporter Del Skrevet 21. november 2010 Selvfølgelig spiste vi ikke bare kjøtt, men poenget er jo at vi også er ment til å spise kjøtt. Som du sa - altetende. Vi er ikke lagd for å leve i hus og ha god håndhygiene og antibiotika heller. Betyr ikke at det ikke er bra for oss, det er mange eksempler på ting som var evolusjonsmessig gunstig for oss i de harde gmale dager, men som bare er en ulempe i disse dager. Det betyr ikke at kjøtt ikke er bra, men "vi er lagd for å spise kjøtt", sier ganske lite om det er sunt. Ihvertfall på et langsiktig perspektiv. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå