Special P Skrevet 15. november 2010 Rapporter Del Skrevet 15. november 2010 Men masse genererer jo tyngdekraften. Og stålkulen har mere masse. Så stålkulen hadde fortsatt hatt en markant større hastighet enn isoporkulen av denne grund. Hør nå etter, alle gjenstander faller i samme hastighet i et vakuum uavhengig av vekt og form. Jeez, mann. 1 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 15. november 2010 Rapporter Del Skrevet 15. november 2010 Ja, men ikke for ett vakuum som er krydret med en nærliggende planetoid. Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 15. november 2010 Rapporter Del Skrevet 15. november 2010 Kanskje Mythbusters kan overbevise om hvordan tyngdekraft fungerer i vakum: http://www.youtube.com/watch?v=WyBYVQzvGdI Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 15. november 2010 Rapporter Del Skrevet 15. november 2010 (endret) Balthier842, les litt om Newtons lover. Edit: Eller, les litt om klassisk mekanikk. Endret 15. november 2010 av Henrik B Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 15. november 2010 Rapporter Del Skrevet 15. november 2010 Erfaringsmessig er det lettere å få inn radio- enn mobilsignaler på fjellet og i "fjerne" strøk. Er det forskjeller på bølgene eller er det rett og slett bare et bedre utbygget radionett? Dette har ikke direkte å gjøre med hverken størrelse på antenner eller energi. Det er fordi elektromagnetiske bølger med ulike frekvenser har ulike egenskaper. Jeg kan ikke så mye om det og det er vist ikke helt enkelt, men du kan prøve å lese litt på Wikipedia. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 15. november 2010 Rapporter Del Skrevet 15. november 2010 (endret) Er det sant at folk flest ikke kan smake forskjell på rød og hvit vin i blinde, og har samme temperatur? Har ikke prøvd selv. Endret 15. november 2010 av Khaffner Lenke til kommentar
soulless Skrevet 15. november 2010 Rapporter Del Skrevet 15. november 2010 Ja, dette stemmer nok... Folk flest klarer ikke smake forskjell på epler og pærer i blinde, så i forhold antar jeg rød og hvit vin smaker nokså likt. Lenke til kommentar
;_; Skrevet 15. november 2010 Rapporter Del Skrevet 15. november 2010 (endret) ^What? Håper du tuller? (ang. epler og pærer) Endret 15. november 2010 av ;_; Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. november 2010 Rapporter Del Skrevet 15. november 2010 En 1-liters stålkule faller fortere enn en 1-liters isoporkule i atmosfæren, selv om luftmotstanden er den samme. På månen betyr verken form eller vekt noe på fallhastigheten. Ymter du frem på at isopor og stålkulen som nevnes i ditt eksempel ville landet samtidig på månen? Javisst, likeldes ville de det i et lufttomt rør på Jorda. Tyngdeakselerasjonen på Jorda er 9,81 m/s², den er den samme for alle objekter. Den eneste grunnen til at ei fuglefjær faller saktere enn en hammer på Jorda er luftmotstanden. Dette eksperimentet ble faktisk utført på månen (Apollo 15) og begge falt nøyaktig like fort og landet samtidig. http://www.youtube.com/watch?v=5C5_dOEyAfk Samme eksperiment (med ei fjær og ei stålkule) har også blitt utført på Jorda, inne i et rør, først i atmosfæretrykk og deretter i vakuum: http://www.youtube.com/watch?v=_XJcZ-KoL9o Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. november 2010 Rapporter Del Skrevet 15. november 2010 Er det sant at folk flest ikke kan smake forskjell på rød og hvit vin i blinde, og har samme temperatur? Har ikke prøvd selv. For noen år siden tok forskere 10 ulike hvitviner og blandet rødt fargestoff i dem. Inviterte profesjonelle vinsmakere ante ikke noe om denne bløffen og ga totalt ulike beskrivelser av samme vin i farget og ufarget utgave, absolutt ingen av de merket at "rødvinene" egentlig var de samme som de ufargete hvitvinene. Noen nektet faktisk å godta resultatet da de etterpå ble presentert for bløffen. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 15. november 2010 Rapporter Del Skrevet 15. november 2010 ^What? Håper du tuller? (ang. epler og pærer) SÅ en episode hells kitchen hvor profesjonelle kokker ble utsatt for en blind smakstest. Epler ble kalt pærer, indrefilet (storfe) -> kylling, trøffel -> æsj (av en som etter eget sigende elsker trøfler) osv osv.. Finner ikke vid på youtube, men men.. Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 15. november 2010 Rapporter Del Skrevet 15. november 2010 Hva gjør Facebook inne på forumet? 1 Lenke til kommentar
Munty Skrevet 15. november 2010 Rapporter Del Skrevet 15. november 2010 Jeg kan ikke forstå hvordan folk ikke kan smake forskjell på eple og pære... Jeg er ganske så sikker på at jeg kan smake forskjell. Det sier jeg da uten å ha prøvd. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 15. november 2010 Rapporter Del Skrevet 15. november 2010 Jeg kan ikke forstå hvordan folk ikke kan smake forskjell på eple og pære... Jeg er ganske så sikker på at jeg kan smake forskjell. Det sier jeg da uten å ha prøvd. Skal være enig i at det høres litt suspekt ut. Men på den annen side, om du har bind for øynene og neseklype på slik at luktesansen blir "fjernet", så kjenner du ikke forskjell på rå løk og eple. (Det har jeg prøvd selv). Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. november 2010 Rapporter Del Skrevet 15. november 2010 Hvis man kaller det en blindtest, skal man blindes. Hvis man også skal miste luktesansen, må det stå spesifisert. Ellers er det mer enn bare en blindtest. Kjenner man forskjell på eple og pære med bind for øynene, men med luktesansen i behold? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 15. november 2010 Rapporter Del Skrevet 15. november 2010 Jeg kan ikke forstå hvordan folk ikke kan smake forskjell på eple og pære... Jeg er ganske så sikker på at jeg kan smake forskjell. Det sier jeg da uten å ha prøvd. Skal være enig i at det høres litt suspekt ut. Men på den annen side, om du har bind for øynene og neseklype på slik at luktesansen blir "fjernet", så kjenner du ikke forskjell på rå løk og eple. (Det har jeg prøvd selv). Men der er også neseklype med i bildet. Med den på vil man nok ikke smake forskjell på ganske mange ting. Jeg vet også at jeg kan smake forskjell på Pepsi og Coca Cola i blinde. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 15. november 2010 Rapporter Del Skrevet 15. november 2010 Kjenner man forskjell på eple og pære med bind for øynene, men med luktesansen i behold? Jeg tør påstå at jeg gjør det, av to grunner. Konsistens og at jeg ikke liker pære 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 15. november 2010 Rapporter Del Skrevet 15. november 2010 Jeg kan smake forskjell på lettmelk og helmelk, samt pepsi og cola med bind for øynene, det har vi testet på skolen, og jeg er rimelig overbevist om at forskjellen på eple og pære skulle være en smal sak. Derimot uten luktesans kunne det blitt interesant. Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 15. november 2010 Rapporter Del Skrevet 15. november 2010 Pepsi og Cola er lett. Pepsi har alt for mye kullsyre og man kjenner med en gang at det bruser i kjeften når man drikker. Lettmelk og Helmelk er det også stor forskjell på. Kjenner lett den litt fetere og mer fløte smaken fra helmelk. Forskjellen fra ekstra lett til lett er også stor. Dette kommer vel også helt an på person, smakssans, dagsform, etc. Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 15. november 2010 Rapporter Del Skrevet 15. november 2010 Er det sant at folk flest ikke kan smake forskjell på rød og hvit vin i blinde, og har samme temperatur? Har ikke prøvd selv. For noen år siden tok forskere 10 ulike hvitviner og blandet rødt fargestoff i dem. Inviterte profesjonelle vinsmakere ante ikke noe om denne bløffen og ga totalt ulike beskrivelser av samme vin i farget og ufarget utgave, absolutt ingen av de merket at "rødvinene" egentlig var de samme som de ufargete hvitvinene. Noen nektet faktisk å godta resultatet da de etterpå ble presentert for bløffen. Som svært vininteressert synes jeg dette høres suspekt ut, og skulle gjerne sett en kilde på denne påstanden. Jeg er nemlig nær ved å kalle dette bullshit/urban legend. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå