Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

I disse dager har det blusset opp mye rundt det med strømsparing. Da er det selvsagt en problemstilling med det å slå av og på lysene. Mistanken min er at på samme måte som bilen bruker mer drivstoff å starte opp enn å ha en jevn fart på veien, bruker en god del strøm, samt kortere levetid på pæren hver gang den slås på, enn om lyset hadde stått på..

 

Om dere forstod problemstillingen: Hvor mye støm brukers når man slår på lysbryteren, i forholdte å ha lyset stående på?

Mythbusters har testet dette, den ekstra strømmen den værste pæra brukte under oppstart tilsvarer ca 23 sekunders bruk, med andre ord, ikke noe å bry seg om...

Reduksjon i levetid pga av og på-slåing var ikke noe å bry seg om det heller.

edit:

Based on the amount of energy consumed turning on the bulb, they were able calculated how long the bulb would have to be turned off in order to make it worth the energy savings, i.e. "It's best to turn off the bulb if you are leaving the room for":

 

* Incandescent: 0.36 seconds

* CFL: 0.015 seconds

* Halogen: .51 seconds

* LED: 1.28 seconds

* Fluorescent: 23.3 seconds

 

In other words, its almost always best to turn the bulb off. Even the 23 seconds for the fluorescent lights isn't very long, and the rest of the times are pretty much blinks of an eye.

Bulb Longevity

 

They tested one final element of this myth: frequently turning lights on and off decreases their life span, thus leading to greater costs. Grant setup a timer and relay to turn the bulbs on and off repeatedly every 2 minutes. After six weeks, only the LED bulb was still working. Based on this test, they extrapolated that it would take five years of ordinary usage to cause the bulbs to burn out.

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha noe konkret å vise til kan jeg bare nevne at Mythbusters testet lyspæremyten rimelig grundig for en stund siden og kom fram til at uansett typen lyspære som brukes lønner det seg alltid å skru den av om du ikke oppholder deg i rommet, med mindre du planlegger å komme tilbake bare noen sekunder senere om jeg husker det riktig. Og det var bare med de mest strømsparende pærene man får tak i.

 

Red.: Argh! Tregt nett kombinert med tregt forum gir veldig trege svar.

Endret av Saft Suse
Lenke til kommentar

Faktisk ikke av slaver. En nylig dokumentar på National Geographic avslører at det var helt vanlige folk som gjorde noen turnuser på pyramidene for å gjøre sitt for kongen. Det var ikke noe slaveri involvert, og de bodde i flotte landsbyer rundt pyramidene. Det var sett på som en ære å få være med på å bygge hvilestedet til faraoen, og det var ikke no problem å finne villige arbeidere og arkitekter. De har funnet skjeletter med tydelige tegn på avansert medisinkunnskap, f.eks. brukne ben som har blitt leget igjen på nesten like bra måte som de gjøres nå.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det var faktisk ikkje slavar, men villige arbeiderar.

Så sant som det sies. Pyramidene var bygget av frivillige arbeidere som drev med pyramidebygging som jobb. De hadde egne telt litt utenfor pyramideområdet som de sov i og spiste i og slike ting.

 

Det er ihvertfall det jeg har hørt! :thumbup:

Endret av Grøgger
Lenke til kommentar
Det lønner seg å slå av lyset

Det vil for det meste utgjøre liten forskjell.

I vanlige glødepærer går rundt 90% av energien til varme, som varmer opp huset ditt. Annen oppvarming i huset er som oftest termostatstyrt og vil bruke mindre strøm jo flere lyspærer du har på. Så så lenge det er kaldere ute enn du ønsker å ha det inne, noe som er tilfelle store deler av året i dette landet, sparer du minimalt med strøm på å slå av og på lyset hele tiden.

Lenke til kommentar

Jeg har eksperimentert litt med parafin og dets frysepunkt, og har derfor klart å få parafinsmak på ...tja, det meste i fryseskapet(til og med den pizzaen som var pakket i plast og papp fra fabrikk).

 

 

 

Så det snedige, må jeg hive alt, eller finnes det en lur måte å få vekk parafinsmaken fra frysevarene?

Lenke til kommentar

Jeg har eksperimentert litt med parafin og dets frysepunkt, og har derfor klart å få parafinsmak på ...tja, det meste i fryseskapet(til og med den pizzaen som var pakket i plast og papp fra fabrikk).

 

 

 

Så det snedige, må jeg hive alt, eller finnes det en lur måte å få vekk parafinsmaken fra frysevarene?

Å fjerne parafin-dampen som antagelig har satt seg i alt er nok umulig.

Det eneste jeg kan tenke på er å skylle maten, kan kanskje hjelpe, men mye av maten er ikke helt lagd for skylling :p

Lenke til kommentar

Jaja, kjekt å fornye av og til også, hehe.

 

Jeg har forresten ikke noe i mot f.eks. olje, bensin eller diesellukt, men det var ikke så gøy å sitte å rape parafin etter jeg hadde prøvd å spist big one.

 

 

Noen som vet hvordan jeg kan få opp frysepunktet på diesel\bensing\parafin?

 

Parafin er ekstremt lakserende også, så det er ikke sikkert du bare raper parafin etterpå...

Men, en real tarm-skylling er vel kanskje heller ikke noe du har imot?

Diesel(ren): -10

Diesel(blandet, sånn du får på bensinstasjon):-24 på sommer og -32 på vinter.

Bensin: -60

Parafin: -47

Fryseren din: -18 til -22

 

Lykke til med å fryse noe av det du har spurt om :D

 

Edit: de fleste tallene er litt avhengig av blanding, det kan variere.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Fryseren din: -18 til -22

 

Lykke til med å fryse noe av det du har spurt om :D

 

Edit: de fleste tallene er litt avhengig av blanding, det kan variere.

Moren min hadde et fryseskap som man kunne justere slik man ønsket. Jeg klarte -45. Skulle lage isbiter kjapt. Jeg hadde sikkert fått enda lavere temp. men moren min kom hjem fra jobb før den tid, og avbrøt prosjektet. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...