Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvor mye varme avgir et vanelig voksent meneske? Hvor mange watt med varme?

8862785[/snapback]

2.8-6.4 watt :)

 

http://web.media.mit.edu/~testarne/TR328/node2.html

8862848[/snapback]

Jeg har hørt 100W før og de tallene der virker urealistisk lave. Leser man litt videre i artikkelen så ser man at 2,8-6,4 W ikke er et mål på hvor mye varme et menneske produserer, men hvor mye av varmen som kan utnyttes i en carnot-prosess (varmepumpe) for å drive elektronisk utstyr. Det står videre at bare 3,2-5,5% av varmen kan utnyttes på denne måten. Det vil si at et menneske utvikler 116W, noe som også står i artikkelen:

Table 2 indicates that for sitting, a total of 116 W of power is available. Using a Carnot engine to model the recoverable energy yields 3.7-6.4 W of power. In more extreme temperature differences, higher efficiencies may be achieved; but, robbing the user of heat in adverse environmental temperatures is not practical.

Den nevnte tabell 2 ser slik ut:

img10.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er definisjonen på Joule og kalorier?

8863558[/snapback]

Joule er en energimengde. Det er grunnenheten for energi i SI-systemet. En rekke utledede enheter som har med energi å gjøre kan skrives med Joule. Det mest kjente i denne sammenhengen er definisjonen på watt som er 1 Joule per sekund. Watt er et mål på energistrøm (energi per sekund).

 

Kalorier er er et mål på det samme, men er en gammel engelsk eller amerikansk enhet. I likhet med °F, gallon, stone og tommer. 1 kalori = 4185 Joule.

Lenke til kommentar

@ koffert

 

Tenke perverst.

Dorlig eksempel: "Han tok hunden" , kan da toleks som han hadde samleie med hunden.

 

Er usikker på om imens kan bli et koffert ord, men tenker du lenge og useriøst så vil du finne gaanske mange syke setninger med imens i ...

"2 sec, skal bare dusje imens" elns ... urk, trøtt

 

edit

@ magetrøbbel

 

Jeg får det når jeg ikke spiser riktig (les mengde) så har jeg for lite "volum" mat i meg iløpet av en periode så lager magen lyder et par dager. Lyden er vel luft som beveger seg. luft = tomrom= ikke mat

 

edit 2

Herregud. slett denne posten ... leste feil på koffert tingen.

edit 3

er vel vansliklig å spore akkruat grunden til ordet. Blir som å spørre hvorfor vi kaller en bil for bil. Vi er bare opplært idet

 

over og ut, jeg laller

Endret av DiscoBoB
Lenke til kommentar
@ magetrøbbel

 

Jeg får det når jeg ikke spiser riktig (les mengde) så har jeg for lite "volum" mat  i meg iløpet av en periode så lager magen lyder et par dager. Lyden er vel luft som beveger seg. luft = tomrom= ikke mat

8863750[/snapback]

Det blir litt feil å si det sånn, fordi det alltid beveger seg luft i magen, men når man er tom for mat skapes det faktisk en resonans gjennom tarmene. Jeg anbefaler deg (MadsFN) om å notére deg (bak øret eller på notisblokk) hva du spiser disse dagene magen rumler. Det kan være mat som lager mye luft, kanskje. :hmm:

 

Det kan også være som DiscoBob sier, at det er mengden som er problemet. Notér ned det og.

Lenke til kommentar
jeg vet hva det vil si å tenke koffert, men hvorfor heter det KOFFERT?!?

8863797[/snapback]

Tror det var slik at når det var seksualundervisning før kom en omreisende lærer med en koffert som inneholdt ting han skulle vise frem.

8863999[/snapback]

Omreisende lærere var nok lenge før seksualundervisningens tid. Seksualundervisning var vel noe som dukket opp på 70-tallet eller tidlig 80-tall?

Lenke til kommentar
Får man dårlig syn av å ser mye på dataskjermen? Kommer det an på hvilken dataskjerm det er osv.?

8865265[/snapback]

 

Tror det varierer fra person til person. Knapt noen jeg kjenner som tilbringer mer tid foran diverse skjermer enn meg, og jeg har "20/20 vision". Slet riktignok med litt hodepine når jeg byttet tilbake til CRD fra LCD en liten stund mens jeg ventet på ny skjerm men synet har altså ikke blitt påvirket. Andre jeg kjenner som kun bruker data sporadisk er på nippet til å gå til anskaffelse av briller.

 

Sørg for å ha et godt opplyst datarom, slik at øynene dine ikke blir ekstra belastet av skjermen. Ikke hold på med skjermer i mørket over lengre perioder! Dette fører ihvertfall for meg raskt til ubehag.

Lenke til kommentar

kanskje litt rar spørsmål, men hvem/når ble "sossestilen" tatt i bruk, hvem fant ut at "merkeklær" var sossete? og hvorfor er akkarut bærum det stedet som er det stedet hvor ja... :S

 

person1: jeg bor i bærum, pappan min er rik

person2: jeg bor også i bærum, pappan min er også rik

person3-osv: Jeg bor i bærum,,,,

er det sånn det begynte eller?:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...