Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg sendte nylig mitt gamle videokort til komplett.no (reklamasjon). De påviste feilen jeg meldte fra om, men siden varen ikke er i produksjon lengre sendte de meg et nytt, og mye bedre kort. Dette nye, og langt bedre kortet, koster 200 kroner mindre enn det jeg originalt kjøpte mitt andre kort for.

 

Har de lov til å gjøre det?

Og kan de bare sende det til meg uten å spørre? Jeg har nemlig sluttet med dataspill, og trenger derfor ikke det nye kortet. Hadde vært veldig beleilig om jeg bare kunne fått pengene "i hånda" istedenfor. Hvis jeg faktisk hadde muligheten til å spørre, hadde jeg selvfølgelig valgt å få pengene.

 

Edit: Og en ting til. Hvis jeg sender en farkost avgårde i 99,99999...% av lysets hastighet, og så skjøt jeg en rakett ut fra den farkosten. Hva hadde skjedd da?

Endret av SirCirdan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SirCirdan:

Jeg er ingen ekspert, og kan ta feil. Men butikken har såvidt jeg vet rett til å erstatte varen, i stedet for å betale tilbake. Du har tross alt kjøpt grafikkort.

 

Og at varen koster 200 kroner mindre nå enn det forrige grafikkortet, er irrelevant. Det som betyr noe, er at du har fått en ny vare som er bedre eller lik den som gikk i stykker.

Lenke til kommentar

Hvem er det som har funnet på tidenes største memes, som rickrolling, lolcat etc. (jeg vet hvor, jeg snakker om hvilken enkeltperson som en dag tenkte, "wow, denne sangen skal jeg bruke som rickrolling.) ?

Rickroll er forresten en variant av Duckroll, så det er enda mer komplisert enn som så. Det er noen få memes vi vet hvem som stod bak, men ikke mange. Mannen bak f.eks Keyboard Cat er Brad O’Farrell.

Duckroll.jpg?1243959393

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

...

Har de lov til å gjøre det?

...

 

Jepp, såvidt jeg husker så vil du ved en feil på varen kunne returnere den og forvente å få varen tilbake reparert eller få en tilsvarende vare. Om jeg husker riktig så er det først om du har fått den samme feilen 3 ganger så kan du kreve å få pengene tilbake. Det er ganske naturlig.

 

La oss for eksempel si at du hadde kjøpt en plasma-TV i 2003 til 35 000 kr, som er et realistisk eksempel. Så går den i stykker i 2008 og du har fortsatt et par måneder igjen på reklamasjonen. TV-markedet for flatskjermer har forbedret seg helt enormt og prisene har rast ned utrolig mye. Alle med vett i hodet hadde jo valgt å få tilbake pengene (det påpekte du selv) og evt. kjøpe seg en mye fetere TV og samtidig ha masse penger igjen. Du ser selv at det er masse muligheter for misbruk der.

 

...

 

Angående temperatur: man sier grader Celsius, men når man prater om absoluttemperatur så sier man bare Kelvin. Det er ikke "grader Kelvin" ;)

Lenke til kommentar

Hva er hensikten med den opptreningen som folk på TV må gjennom etter ulykker?

Hvorfor kan de ikke bare gå, jogge og løpe slik som før ulykken, så snart de kommer opp av sengen?

Flere ganger har jeg hørt det formulert slik at de må "lære å gå på nytt".

De har vel ikke så dårlig hukommelse at de har glemt hvordan man gjør når man går, etter bare noen uker/måneder i senga. Så hva er det egentlig som trenger opptrening?

"Lære å gå på nytt" er ofte et resultat av en hjerneskade. En av mine naboer ble påkjørt og fikk 5 blødninger på hjernen. Det tok ham 2 måneder å lære seg å snakke igjen og ytterligere en måned før han kjente igjen kona. Men han husket barna sine og alle naboene.. Ennå i dag, 6 år senere, har han problemer med å gå. Hans ene fot har "lært mer" enn den andre, så han går alltid mot høyre.

Så, en skade i hjernens forskjellige "kontrollsentre" for de forskjellige aktiviteter vil måtte trenes opp igjen eller "flyttes" til en annen del av hjernen. Mange slagpasienter får f.eks ødalgt språksenteret fullstendig. De må bli trent opp til å bruke andre/friske deler av hjernen til å lære seg å snakke på nytt. Det "merkelige" er at de fortsatt kan forstå og bli snakket til og lese, men ikke snakke. En "gammeltante" av meg fikk slag, og måtte skrive hva hun ville i nesten ett helt år før hun lærte seg å snakke igjen, men hun hadde artikulasjon som en to-åring siden hun (over 70 år) hadde vanskelig for å "tvinge" en annen del av hjernen til å stå for snakkingen. Men hun var ikke "ko-ko", hun forsto alt og var "klar i toppen" til hun døde rundt 10 år senere.

Lenke til kommentar

Kan legge til at det har et navn. Det kalles afasi. Hvis du møter folk med det, så ta hensyn. Når de blir stresset, feks over at de ikke får til blir problemet enda værre. Se på det som at du skal snakke et språk du såvidt kan. Du må lete etter ord, men du kan ikke forbinde ordene med en ting.

Lenke til kommentar

Ifølge Einstein vil du bruke evig mye energi når du reiser med lysets hastighet.

Det som hindrer deg i å reise så raskt er altså at det ikke finnes nok energi i universet til å aksellerere deg så mye.

 

Hva er grunnen til at man bruker så mye energi? Hva er det som gjør forskjellen mellom å reise i 99,99...% av lysets hastighet kontra det å reise i lysets hastighet?

Endret av SirCirdan
Lenke til kommentar

Ifølge Einstein vil du bruke evig mye energi når du reiser med lysets hastighet.

Det som hindrer deg i å reise så raskt er altså at det ikke finnes nok energi i universet til å aksellerere deg så mye.

Hva er grunnen til at man bruker så mye energi? Hva er det som gjør forskjellen mellom å reise i 99,99...% av lysets hastighet kontra det å reise i lysets hastighet?

I følge relativitetsteorien vil en akselerasjon opp mot lyshastigheten gjøre at tilført energi blir til økt objektmasse, dess nærmere man kommer c (lyshastigheten i vakuum), dess tyngre blir objektet og dess mer energi trengs for å akselere objektet ytterligere. Selv et enkelt atom ville blitt uendelig tungt hvis man hadde klart å akselerere det helt opp til c, og for å få det til måtte man brukt en uendelig mengde energi.

 

Den eneste typen objekter som kan ferdes i hastigheten c er fotoner, og årsaken til at de kan det er at de har absolutt null hvilemasse. Hadde man altså hadde klart å fange et foton (eller en fantasilllion av dem) og veie det, så ville det altså ikke veid noe som helst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Så for å reise i lysets hastighet må det teknologi til som kan overføre en type atom til foton for så tilbake.

Ja, dette er teorien bak scifi-teknologien som kalles teleportasjon. Idéen er at en kraftig datamaskin analyserer hele objektet som skal sendes helt ned på atomnivået, og deretter sendes byggebeskrivelsen som en serie fotoner (radiobølger) som mottas av en mottagerstasjon i den andre enden. Der bygges det opp en nøyaktig kopi av objektet, og hvis det var et menneske som ble sendt, så vil det fortsette etter overføringen som om ingenting hadde skjedd. I hvert fall i teorien. I praksis er det ikke like enkelt.

Lenke til kommentar

Problemet med den teorien er at man ikke nøyaktig klarer å bestemme atomers (eller andre partikler) posisjon og fart på likt. Man kan måle begge på likt, men da blir det unøyaktig. Jo mer nøyaktig man måler farten, jo mindre nøyaktig kan man måle posisjonen og omvendt. Ellers kan man måle en om gangen, og få den ene nøyaktig, men ikke begge. Dermed vil man ikke kunne analysere mennesker eller hva det måtte være med nødvendig presisjon for å bygge det opp igjen en annen plass. 

 

Dette prinsippet kalles Heisenbergs Uncertainty principle :)

 

Kilde

Lenke til kommentar

Den eneste typen objekter som kan ferdes i hastigheten c er fotoner, og årsaken til at de kan det er at de har absolutt null hvilemasse. Hadde man altså hadde klart å fange et foton (eller en fantasilllion av dem) og veie det, så ville det altså ikke veid noe som helst.

 

Hvorfor er makshastigheten på fotoner satt på det den er i dag? Hva hindrer fotoner i å bevege seg raskere?

Lenke til kommentar

Det er en et av de magiske tallene som "vi" foreløpig ikke vet hva er bestemt av. Det ble "bestemt", enten tilfeldig eller av ukjent grunn, i begynnelsen av The Big Bang.

Dette gjelder også andre konstanter som Planck-konstanten (som blandt annet sier noe om hvor lite noe kan være, altså oppløsningen til universet), elektriske ladninger og tiltrekninger mellom partikler osv.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...