Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Har aldri helt forstått greia med at det kan være vinter i Australia mens det er sommer her. Har hørt forklaringen, og vet det med at jordens akse er "tiltet" litt og at solen stråler mer på den siden som er vridd mot solen. MEN, jorda går jo i en oval bane som ikke er sentrert rundt sola. Er det ikke naturlig at det er vinter på hele jorda mens vi er den banedelen som er langt unna sola, og sommer når vi er nære?

Jordbanen er ikke så veldig elliptisk, det er kun 2% forskjell på største og minste avstand fra sola. Det er dog en viss effekt av dette, når det er vinter i nord er Jorda nærmest sola og når det er vinter i sør er avstanden størst. Derfor er vintrene litt kaldere på den sørlige halvkula enn i nord, og somrene litt varmere i sør enn i nord. Men avstandsvariasjonen er altfor liten til å gi årstider.

 

Jordaksen er vinklet hele 23,45° med jordbaneplanet, og dette er den eneste årsaken til årstidene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjernen vil nok ofte kutte ut synsinntrykkene fra det ene øyet, så man mister mye av dybdesynet.

Selv hos de fleste av oss foretrekker hjernen det ene øyet, det andre brukes mest til å beregne dybde. Når vi skal skyte/sikte mot noe, så legger vi geværkolben rett under sikteøyet, dermed kan dybdesynøyet målet avstanden til målet.

Lenke til kommentar

[...]Intelligens har jo vist seg å være den ultimate måten å overleve på...

Hvordan har det vist seg? Jeg synes det ser ut til at f.eks Cyanobakterier virker betydelig mer overlevelsesdyktige enn f.eks sjimpanser, delfiner og mennesker. Også skikkelig dumme dyr som sjøpung og blåskjell har jeg vanskelig for å finne noen argumenter for at gjør det dårligere enn oss mennesker når det gjelder "overlevelse".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Krokodiller og haier er vel dyrene som har overlevd lengst (millioner av år). Mens vi mennesker egentlig ikke har vært i formen vi er nå siden etter siste istid for 10000 år siden.

 

Ingen av de regnes vel som spesielt intelligente dyr, bare rene instinkt-maskiner.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg tror det er likt hos alle, kanskje med unntak av noen. Men jeg tror grunnen til at ringefingeren er så "ubrukelig" er at den har mye kortere muskel enn de andre fingrene, slik at den ikke klarer å bevege seg langt nok uten å få hjelp av enten langefinger eller lillefinger.

Men.. Jeg er ikke spesielt god i fysiologi, så det var endel uttrykk og begreper jeg kan ha missforstått. Så noen får rette meg.

Lenke til kommentar
Er det fysiologisk mulig å bevege på tærne slik bildet viser?

Det er en treningssak. Det er hovedsaklig hjernen som må trenes for musklene, senene og nervene er på plass. Problemet er at man gjerne må øve på det fra ung alder fordi en voksen hjerne er langt vanskeligere å trene opp enn en barnehjerne. Etter 5-6 årsalderen blir det vesentlig vanskeligere og etter ca 15 årsalderen er det nesten umulig.

 

De som er født uten hender eller mistet hendene som barn trener gjerne opp bena til å gjøre hendenes jobb. Noen av de kan det utroligste med tærne. Presisjon og teknikk til de grader.

Lenke til kommentar

Hva er hensikten med den opptreningen som folk på TV må gjennom etter ulykker?

Hvorfor kan de ikke bare gå, jogge og løpe slik som før ulykken, så snart de kommer opp av sengen?

Flere ganger har jeg hørt det formulert slik at de må "lære å gå på nytt".

De har vel ikke så dårlig hukommelse at de har glemt hvordan man gjør når man går, etter bare noen uker/måneder i senga. Så hva er det egentlig som trenger opptrening?

 

 

Axxxy: Det finnes ikke kulde. Kun fravær av varme.

Varme er atomer/molekyler som rister. Jo mer de rister, dess mer varme.

Det blir ikke kaldere enn − 273.15 fordi da står atomene omtrent stille. Ved − 273.15 kan ikke atomene bevege seg mindre enn de allerede gjør.

 

Det finnes en egen skala for temperaturer, som brukes av forskere, og som tar utgangspunkt i det såkalte "absolutte nullpunktet".

I stedet for Celcius, bruker man gjerne Kelvin.

0 grader Kelvin er − 273.15 grader Celcius.

Det betyr at 273.15 grader Kelvin er 0 grader celcius.

Veldig praksis når man jobber med temperaturer nært nullpunktet.

En grad Celcius er like mye som en grad Kelvin. Men Kelvin-skalaen ligger 273.15 hakk bak Celcius.

Omregning foregår ved å plusse eller trekke fra dette tallet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...