Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Når jeg dusjer, eller har på vasken for den sagts skyld, så skrur jeg som regel opp temperaturen, men når jeg skrur opp temperaturen litt, så virker det som det kommer en liten periode med enda varmere vann (gjelder forøvrig andre veien og), og jeg lurer på om dette er innbilning eller om det faktisk kommer varmere/kaldere vann enn det en forventer.

For eksempel dusjer jeg på 37 grader, og skrur opp til 39, virker det som det kommer et par sekunder med 43-44 (såklart, disse tallene er tatt veldig fra lufta) før den 'stabiliserer' seg på 39, er dette reelt eller bare en innbilning?

Det er kroppen som ikke er vandt med temperaturen, og så venner den seg til det.

 

Det er det min logiske tankegang sier.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kroppen som ikke er vandt med temperaturen, og så venner den seg til det.

 

Det er det min logiske tankegang sier.

Min og, forsåvidt. Men det er så ekstreme ytterpunkter, faktisk sånn at det svir når jeg skrur ned temperaturen enda selve temperaturen er behagelig. Og det går over så fort, derav spørsmålet :wee: .

Lenke til kommentar

Hvorfor har elektroner i energinivå 3d mer energi enn elektroner i energinivå 4s, når elektronene i 4s er lengre ute fra kjernen enn de fra 3s?

 

Om noen forstod?

Elektronskall er ikke alltid enkle fysiske kuler, men avanserte former som følger kompliserte kvantefysiske regler. Bildet under viser (blant annet) de fire første elektronskallene. Så det er ikke gitt at de høyere alltid er lengre ut fra kjernen enn de lavere.

 

post-51689-1288706936,0963_thumb.png

Lenke til kommentar

Hvorfor har elektroner i energinivå 3d mer energi enn elektroner i energinivå 4s, når elektronene i 4s er lengre ute fra kjernen enn de fra 3s?

 

Om noen forstod?

Elektronskall er ikke alltid enkle fysiske kuler, men avanserte former som følger kompliserte kvantefysiske regler. Bildet under viser (blant annet) de fire første elektronskallene. Så det er ikke gitt at de høyere alltid er lengre ut fra kjernen enn de lavere.

 

post-51689-1288706936,0963_thumb.png

 

på bildet;

Hva er forskjellen på de lyse formene og de mørke formene i f.eks 4f?

Lenke til kommentar

Hvorfor har elektroner i energinivå 3d mer energi enn elektroner i energinivå 4s, når elektronene i 4s er lengre ute fra kjernen enn de fra 3s?

 

Om noen forstod?

Elektronskall er ikke alltid enkle fysiske kuler, men avanserte former som følger kompliserte kvantefysiske regler. Bildet under viser (blant annet) de fire første elektronskallene. Så det er ikke gitt at de høyere alltid er lengre ut fra kjernen enn de lavere.

 

post-51689-1288706936,0963_thumb.png

 

på bildet;

Hva er forskjellen på de lyse formene og de mørke formene i f.eks 4f?

Fargen representerer fortegnet på bølgefunksjonen, som er den matematiske beskrivelsen av elektronene. Det man gjør for å lage disse tegningene, er å kvadrere bølgefunksjonen (gir sannsynligheten for å finne et elektron i et punkt), og så integrere funksjonen utover fra atomkjernen til man f.eks. har oppnådd 90 % sannsynlighet for å finne elektronene lenger inn. Da tegner det seg en flate som i bildet over, og disse omtaler vi som orbitaler i dagligtalen.

Lenke til kommentar

Kroppen tilpasser seg, det er begrenset hvor mye man kan konsentrere seg på, og blinde hører ofte langt fler detaljer siden de har mindre å konsentrere seg på.

 

Samme med døve, øynene blir ikke bedre, men de ser detaljer, legger merke til mye mer enn de med begge sanser i behold.

 

Så "teorien" stemmer?

Lenke til kommentar

Kroppen tilpasser seg,

Hjernen tilpasser seg. Det skjer ingenting spesielt med øynene/ørene, det er hjernen som blir dyktigere til å utnytte den gjenblivende sanseinformasjonen. Men det har strengt tatt lite å gjøre med saken, da det er snakk om kompensasjon for sansetap (noe ganske annet enn å bare lukke øynene for å lytte).

 

Vi får en enorm flom av sanseinntrykk hele tiden, men klarer bare å faktisk oppfatte/nyttiggjøre en bitteliten prosentandel av dem (husker ikke de eksakte tallene). Så det gir mening at vi ved å lukke en stor del av denne "flommen" av sanseinntrykk (synet) kan nyttiggjøre oss bedre av resten.

Lenke til kommentar
Når jeg dusjer, eller har på vasken for den sagts skyld, så skrur jeg som regel opp temperaturen, men når jeg skrur opp temperaturen litt, så virker det som det kommer en liten periode med enda varmere vann (gjelder forøvrig andre veien og), og jeg lurer på om dette er innbilning eller om det faktisk kommer varmere/kaldere vann enn det en forventer.

For eksempel dusjer jeg på 37 grader, og skrur opp til 39, virker det som det kommer et par sekunder med 43-44 (såklart, disse tallene er tatt veldig fra lufta) før den 'stabiliserer' seg på 39, er dette reelt eller bare en innbilning?

Det er nok reelt. Jeg har samme problem med min dusj. Problemet er like reelt når jeg står utenfor dusjkabinettet og bare har en finger inn i strålen for å kjenne på temperaturen. Jeg mistenker det er blandebatteriet som er årsaken. Jeg har samme blandebatteri til badekaret og der er problemet likt. De andre blandebatteriene i huset (vasken på kjøkkenet og badene) er andre typer og har ikke det problemet.

Lenke til kommentar

Mine dusjerfaringer stemmer også med at vannet en liten stund blir varmere. Det blir også ubehagelig varmt en liten stund om jeg tar av vannet i ca 20 sec og så på igjen.

 

Når jeg skrur opp varmen, eller har hatt vannet av, rette jeg strålen vekk fra kroppen, fordi det er varmt i starten. Hadde det bare vert en innbilling hadde det jo ikke hjulpet.

 

Men det er nokk stor forskjell, alt etter hvilket dusjapparat du opererer.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...