Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den vil da lekke akkuratt like mye uavhengig av hva som er i den?

Jeg feilsiterte litt, det jeg mente å svare på er påstanden om at fryseren ikke bruker energi når det først er kaldt inni den, noe som ikke stemmer.

Hehe, jeg skrev faktisk ikke at den ikke brukte energi, jeg sa at den ikke brukte mer om det var noe inni den.

Altså versus om det bare var luft.

 

Jotun: Den skifter nok vinkel, har du ikke vært i noen bil uten automatisk dimming og prøvd å skifte selv?

Lenke til kommentar

Ser faktisk ut til at jeg er litt utdatert her, måtte lese på wiki litt:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Rear-view_mirror#Automatic_dimming

These designs include an older mechanical dimming feature and a more modern electrochromic dimming feature. This electrochromic feature has been also incorporated into side-view mirrors allowing them to dim and reduce glare as well. Mirrors containing such features can, however, be not sensitive enough for many drivers.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrochromic

Electrochromism is the phenomenon displayed by some materials of reversibly changing color when a burst of charge is applied. Various types of materials and structures can be used to construct electrochromic devices, depending on the specific applications.

Lenke til kommentar

Jasså. Ja, undret litt på det der. Om det faktisk koster noe når noe først er fryst ned. Godt mulig det du sier at den ikke trekker mere strøm når noe først er fryst ned til minus 18. Noen andre som vet?

Jeg kan bekrefte det Filmzes skriver. Det koster noen titalls øre å fryse ned 1 kg steik og noen titalls øre å tine den igjen i romtemperatur i de årstidene leiligheta trenger oppvarming. (*)

 

En lukket fryser koster 200-500 kWh/år uansett mengde mat som ligger der. Det betyr ca 100-250 kr/år dersom man ser bort fra varmen den avgir. I realiteten kommer varmen fra kompressoren og kjøleribba til nytte store deler av året slik at det neppe koster mer enn ca 50 kr/år sammenlignet med å ikke ha fryser.

 

* Tinging bør skje i kjøleskapet fordi steika vil hjelpe til med å holde temperaturen i kjøleskapet nede slik at kjøleskapkompressoren kan ta seg en hvil og du vil spare litt strøm.

Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte det Filmzes skriver. Det koster noen titalls øre å fryse ned 1 kg steik og noen titalls øre å tine den igjen i romtemperatur i de årstidene leiligheta trenger oppvarming.

Hvis man fryser ned i vinterhalvåret blir vel overskuddsvarmen transportert ut i leiligheten, og da koster det ikke noe ekstra å tine igjen da man allerede har utnyttet varmen som var i steiken før den ble fryst ned...

Lenke til kommentar

Jeg har en grå og hvit katt.

I hvilket miljø er dette fornuftige kamuflasjefarger?

Huskatter har vært alet opp i mangfoldige generasjoner. Deres pelsfarge i dag trenger ikke reflektere pelsfargen som de ville forfedrene hadde. For eksempel hvit kommer nok opprinnelig av en sjelden genetisk mutasjon som har blitt forsterket gjennom selektiv parring (hvis jeg skal få lov til å gjette litt). Det høres ut som din katt er resultatet av en grå og en hvit katt som har hatt seg.

 

(Sorry at det ble to innlegg her, modereringskåte moderatorer kan gjerne slå sammen.)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte det Filmzes skriver. Det koster noen titalls øre å fryse ned 1 kg steik og noen titalls øre å tine den igjen i romtemperatur i de årstidene leiligheta trenger oppvarming.

Hvis man fryser ned i vinterhalvåret blir vel overskuddsvarmen transportert ut i leiligheten, og da koster det ikke noe ekstra å tine igjen da man allerede har utnyttet varmen som var i steiken før den ble fryst ned...

 

Simen1 har nok rett. Når du seinere tiner den i leiligheta må du betale for den ekstra oppvarminga det medfører, og det arbeidet strømmen gjør (om det er strøm som brukes). Om du bare lar den ligge på kjøkkenbenken må jo varmen komme fra den generelle oppvarminga av rommet.

 

Det Simen ikke nevner er at en fryseboks er noe mer sårbar og dyrere enn en vanlig enkel stråleovn. Derfor blir det nok litt dyrere oppvarming på sikt allikevel. Men dette har også fordeler. Når fryseboksen står i forholdvis kjølige boder og kjellere varer de veldig lenge fordi generatorene og oljen i dem varer lenge.

 

 

Det frysebokser er veldig sårbare for er veldig lave temperaturer og transport.

 

Ellers lurer jeg på om det ikke er litt dyrere å holde drift en nærmest tom fryseboks enn en full fryseboks på grunn av luftsirkulasjon i den tomme. Der vegger og lokk er tynnest skjer oppvarming(?).

 

 

Lenke til kommentar

Simen1 har nok rett. Når du seinere tiner den i leiligheta må du betale for den ekstra oppvarminga det medfører, og det arbeidet strømmen gjør (om det er strøm som brukes). Om du bare lar den ligge på kjøkkenbenken må jo varmen komme fra den generelle oppvarminga av rommet.

Poenget mitt er at fryseboksen transporterer varmen fra steken ut i rommet. Det fører til en mikroskopisk temperaturøkning, som vil føre til bittelitt lavere strømforbruk hvis det er kaldt ute og man har termostatstyrt varme. Når man så tiner den igjen koster det ikke noe ekstra, fordi den varmen man transporterte ut da man frøs ned kompenserer for den varmen man taper når man tiner opp, så det går opp i null. Så det koster kun penger å fryse ned, ikke å tine opp.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Ellers lurer jeg på om det ikke er litt dyrere å holde drift en nærmest tom fryseboks enn en full fryseboks på grunn av luftsirkulasjon i den tomme. Der vegger og lokk er tynnest skjer oppvarming(?).

Det kommer an på hvor termostaten og kjøleelementet er. Matvarene kan jo fungere som ekstra isolasjon rundt de to eller fungere som isolasjon mellom de to. Da vil temperaturene rundt i boksen bli annerledes.

 

Som et ekstremt hypotetisk tankeeksperiment kan man se for seg at man stapper boksen full av isopor med samme isolasjonsevne som veggene i fryseren.

 

Ellers vil jeg minne om at mye av hensikten med fryseboks er å spare penger på mat som får mye lengre holdbarhet, slik at man f.eks kan kjøpe inn tilbudsvarer man bruker senere, bær og middagsrester varer mye lengre osv.

 

Som en digresjon vil jeg vise det futuristiske kjøleskapet på bilde nr 2 her. Det er integrert i ytterveggen og utnytter kjølig uteluft til å kjøle matvarene, når utetemperaturen er gunstig for det, slik at man sparer strøm. Når det er varmere ute brukes kompressoren til å kjøle både matvarene og leiligheta.

 

Jeg må bare ta med ennå en digresjon: I fjor var det en reportasje på TV om en bygd som hadde vært lenge uten strøm på grunn av lave temperaturer ute og for høyt forbruk til at kraftlinja tålte det. Ei dame som ble intervjuet var oppgitt fordi alle matvarene i fryseren hadde tint på grunn av strømbruddet. Rett utenfor husveggen var det -15 °C. Det er lov å bruke hodet. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Finnes det ikke en tråd slik som denne, hvor man kan stille spørsmål angående data generelt?

 

ville vært så mye bedre enn å lage nye emner hele tiden...

Dette er forumet for teknologi og vitenskap. Man kan sikkert mene at datamaskinteknologi inngår her, men det finnes allerede en helt konglomerat av datamaskinrelaterte forum på diskusjon.no.

 

Hva med å poste datamaskinspørsmålene dine på f.eks

Hardwarekaféen, et sted for løst prat og løse spørsmål rundt hardware.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Finnes det ikke en tråd slik som denne, hvor man kan stille spørsmål angående data generelt?

 

ville vært så mye bedre enn å lage nye emner hele tiden...

Nei, det er flere grunner til det.

Det ville resultert i en gigantisk, uoversiktlig tråd om alt mulig rart. det er mye bedre på kategorier og tråder.

Det er også lettere å f.eks diskutere ett problem om tråden ikke druknes av 15 andre problemer samtidig.

Det kan også bli mye forvirring rundt hvilke problem folk svarer på.

edit: glemte så klart Hardwarekaféen, men jeg vil fortsatt påstå at det er bedre å lage en egen tråd om du har ett spesifikt problem, hardwarekafèen blir vel brukt til litt mer generelle ting så vidt jeg kan se.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg dusjer, eller har på vasken for den sagts skyld, så skrur jeg som regel opp temperaturen, men når jeg skrur opp temperaturen litt, så virker det som det kommer en liten periode med enda varmere vann (gjelder forøvrig andre veien og), og jeg lurer på om dette er innbilning eller om det faktisk kommer varmere/kaldere vann enn det en forventer.

For eksempel dusjer jeg på 37 grader, og skrur opp til 39, virker det som det kommer et par sekunder med 43-44 (såklart, disse tallene er tatt veldig fra lufta) før den 'stabiliserer' seg på 39, er dette reelt eller bare en innbilning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...