Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Mener å huske at siden tarmene er tomme blir det ekko ?

9515722[/snapback]

 

Vil ikke tro insiden av tarmen er noe god til å reflektere lyd, noe som er nødvendig for at det skal bli ekko. Og hvor skal lyden som lager ekkoet komme ifra?

 

Men hva om man har spist noe magen ikke liker, og den begynner å knurre da. Da er jo mange full og tarmene fulle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor lager kjøleskapet jeg har på hybelen slik irriterende lyd? :hrm:

Drrrrrrtrtrtrtrtrtrrtrrrrttrttrtrtrtrtrtrtrtrtrtrttttttrrrrrrrrrrrrrrr.......

9516947[/snapback]

Et kjøleskap består av et væskesystem med en pumpe. Altså mekanisk bevegelse og væskebevegelse. Det er disse bevegelsene som gir lyder. Når kjøleskapet blir kaldt nok (f.eks +3°C) så slår det av pumpa så den skal slippe å gå unødvendig mye. Da blir det gradvis varmere. Når kjøleskapet når f.eks +5°C så skrur termostaten på pumpa igjen for å senke temperaturen. Sånn fortsetter det i sykluser mellom +3 og +5°C. Akkurat når pumpa slås på og av blir det ekstra mye lyder.

Lenke til kommentar
Hvorfor lager kjøleskapet jeg har på hybelen slik irriterende lyd? :hrm:

Drrrrrrtrtrtrtrtrtrrtrrrrttrttrtrtrtrtrtrtrtrtrtrttttttrrrrrrrrrrrrrrr.......

9516947[/snapback]

Et kjøleskap består av et væskesystem med en pumpe. Altså mekanisk bevegelse og væskebevegelse. Det er disse bevegelsene som gir lyder. Når kjøleskapet blir kaldt nok (f.eks +3°C) så slår det av pumpa så den skal slippe å gå unødvendig mye. Da blir det gradvis varmere. Når kjøleskapet når f.eks +5°C så skrur termostaten på pumpa igjen for å senke temperaturen. Sånn fortsetter det i sykluser mellom +3 og +5°C. Akkurat når pumpa slås på og av blir det ekstra mye lyder.

9516997[/snapback]

Ok, viste sånn ca det, men det var ikke slik da jeg flytta inn for litt over et år siden. Kjøleskapet hjemme har også laget slike lyder og det er ca 3år gammelt.

Mens mormors 35år gammle kjøleskap er lydløst :roll:

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på vanlig asfalt og en litt mer rødlig type? Var i Trondheim i helga, og på E6 var det en litt mer rødlig variant av asfalt i tillegg til den ordinære svarte.

 

Her har du'n :)

 

Ennå et snodig spørsmål: Hvorfor brukes ikke betong som veidekke i Norge slik som enkelte plasser i Sør-Europa og Sør-Amerika? Betong med grovt mønster må jo være genialt i blant annet bratte oppoverbakker eller er det en god grunn til at det ikke brukes?

9389224[/snapback]

Kom på hva det var som var grunnen. Det er bremselengde. Asfalt er visstnok killer på det feltet. Lagt merke til den røde asfalten rundt storbyer? Det er spesielt i områder med saksefelt og typiske køfelt. Tror det var en forbedring på 17-18 meter i bremselengde i 80-sonen til 0 fra normal til "rødasfalt". Det er dessverre svært dyrt med slik asfalt, så det blir kun brukt i spesielle områder. Men, vanlig skal uansett være bedre betong.

9446689[/snapback]

Endret av KoffeinKanin
Lenke til kommentar
Ok, viste sånn ca det, men det var ikke slik da jeg flytta inn for litt over et år siden. Kjøleskapet hjemme har også laget slike lyder og det er ca 3år gammelt. Mens mormors 35år gammle kjøleskap er lydløst :roll:

9517075[/snapback]

Det kan sikkert ha noe å gjøre med typen kjølemiddel og evt. mengde uønsket vann i kjølemiddelet. (Det skal veldig lite til før vann i kjølesystemet gir trøbbel. Et vilt anslag: 0,01 gram)

 

 

Rød asfalt inneholder vel mer av en eller annen rød bergart. Asfalt er jo en blanding av bitumen (et seigt oljeprodukt) og småstein.

Lenke til kommentar

En turbo fungerer ved at eksosen går gjennom et system av "propeller". Dvs. eksosen driver propellene rundt. Disse propellene er koblet til en aksling. Akslingen går ut fra eksossystemet og inn i luftinntaksystemet. Disse systemene er hensiktsmessig plassert helt inntil hverandre. I lufteinntaksystemet driver akslingen et sett med "propeller" som presser luft inn til motoren. Jo mer luft motoren får, jo mer drivstoff kan blandes inn i lufta uten at blandingen blir for fet. (For mye drivstoff i forhold til luft gir dårlig forbrenning, mye sot og lav motoreffekt). Men mye drivstoff kombinert med masse mye luft gir god forbrenning og økt motoreffekt uten noe særlig sot. Forbrenninga med ekstra mengder luft og drivstoff gir også høyere trykk på stemplene som igjen gir mer motoreffekt.

 

Howstuffworks: Turbo, Video.

 

Ups, L4r5 var litt mer turbo enn meg. :)

Lenke til kommentar
Spørsmål: Hvor utbredt er varmepumper i Norge?

Har noen et anslag for prosentandel av husstander som har det?

9511275[/snapback]

 

Jeg fant: Rekordsalg av varmepumper

Nesten 80 000 nordmenn kjøpte varmepumpe i fjor. Halve Norge vil bo i hus med varmepumpe om fem år, dersom salget fortsetter i samme tempo.

 

ALLE MANN TIL VARMEPUMPENE: Salget fortsetter i Norge. Fra 2005 til i fjor ble salget doblet.

 

I fjor ble det solgt 78 532 varmepumper i Norge, viser fersk statistikk fra bransjeforeningen Norsk Varmepumpeforening (NOVAP), ifølge Aftenposten.

Doblet salget

 

Det betyr at det er totalt drøyt 240 000 varmepumper installert her i landet. De første kom på 70-tallet, men hele 95 prosent av pumpene er installert i løpet av de siste fem årene.

I Norge er det vel omtrent 2 millioner (stemmer det?) husstander, noe som betyr at omtrent 12% har installert varmepumpe nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...