SeaLion Skrevet 1. november 2010 Rapporter Del Skrevet 1. november 2010 Hilken type metall er mest bruk i speil ? Aluminium http://no.wikipedia.org/wiki/Speil Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. november 2010 Rapporter Del Skrevet 1. november 2010 Jeg tipper kobberledningene i startkabelen oppfører seg som en spole. Da jeg var liten, fikk jeg ofte bildeler å leke med av fatter'n. En gang fikk jeg et relé. Jeg koblet reléet så koblet og brøt sin egen holdestrøm. Resultatet var at den summet som en bie, omtrent som i en ringeklokke, men uten klokka. Hver gang reléet brøt strømmen til sin egen spole, ble spolen "sint", og motinduserte høyspenning. Strømmen kunne brukes til å zappe intetanende venner. Strømmen kunne også gå gjennom flere personer, så et håndtrykk kunne bli en sjokkerende opplevelse for intetanende kompiser. Jeg tror som sagt at det som frembringer 3000 volt i ubeskyttede startkabler, som nevnt i et innlegg over, må være at kobberledningene i startkabelen oppfører seg som en spole, selv om den ikke er sammenkveilet rundt en jernkjerne som i reléet mitt. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 1. november 2010 Rapporter Del Skrevet 1. november 2010 Henger meg på med et bilde jeg og, ble fascinert over det! Men det spørsmålet om hvorfor de gaflene kunne spinne rundt den flasken uten å stoppe(forrige side), skjønner jeg fremdeles ikke. Noen som vet det? Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 1. november 2010 Rapporter Del Skrevet 1. november 2010 Mulig han bare spant den en runde eller to, og satt videoen på loop. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 1. november 2010 Rapporter Del Skrevet 1. november 2010 Da gjorde han en bra jobb.. Så ikke sånn ut.. Lenke til kommentar
patonnnn Skrevet 1. november 2010 Rapporter Del Skrevet 1. november 2010 På radioen når Widerøe fly snakker med widerøe folk på bakken sier de f.eks 3600 å negativ.. Hva betyr det? Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 1. november 2010 Rapporter Del Skrevet 1. november 2010 Hva koster det å ha 1 kilo kjøtt nedfryst i 1 år? La oss si at man har det "grunnleggende" i fryseren fra før og fyller på med 1 kilo kjøtt. Hvor mye mer strøm vil da fryseren trekke for å holde kjøttet på minus 18 i 1 år? Kunne vært kjekt å vite med tanke på alle disse som "harryhandler"/storhandler og lignende. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 1. november 2010 Rapporter Del Skrevet 1. november 2010 Frsyeren bruker meg bekjent ikke mer energi på å holde noe kaldt inni seg. Tvert i mot så vil du slippe inn mindre varm luft å kjøle ned hver gang du åpner jo fullere den er. Spørsmålet blir jo da, hvor mye koster det å fryse ned kjøttet, og om du tar det ut på vinteren, varme det opp igjen. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 1. november 2010 Rapporter Del Skrevet 1. november 2010 Jasså. Ja, undret litt på det der. Om det faktisk koster noe når noe først er fryst ned. Godt mulig det du sier at den ikke trekker mere strøm når noe først er fryst ned til minus 18. Noen andre som vet? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 1. november 2010 Rapporter Del Skrevet 1. november 2010 På radioen når Widerøe fly snakker med widerøe folk på bakken sier de f.eks 3600 å negativ.. Hva betyr det? 3600 fots høyde og synkende (dvs negativ vertikal hastighet)? Bare gjetter. Hadde vært lettere å vite om jeg fikk vite konteksten. Kanskje noen som vet mer om dette kan svare. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 1. november 2010 Rapporter Del Skrevet 1. november 2010 (endret) Frsyeren bruker meg bekjent ikke mer energi på å holde noe kaldt inni seg. Tvert i mot så vil du slippe inn mindre varm luft å kjøle ned hver gang du åpner jo fullere den er. I en ideell fantasiverden hvor alle frysebokser var perfekt varmeisolerte ville det stemme. Men vi lever i virkelighetens verden hvor det er umulig å varmeisolere 100%. I realiteten vil det alltid være en viss varmelekkasje slik at fryseboksen alltid må bruke en viss mengde energi på å holde matvarene kald, selv om du aldri åpner og lukker den. Endret 1. november 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 1. november 2010 Rapporter Del Skrevet 1. november 2010 Men en tom fryseboks med termostat holder samme temperatur som en full med mat. Blir det ikke faktisk billigere å holde temperaturen når den er full med mat? (om man ser bort fra nedkjølingen av maten) Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 1. november 2010 Rapporter Del Skrevet 1. november 2010 Frsyeren bruker meg bekjent ikke mer energi på å holde noe kaldt inni seg. Tvert i mot så vil du slippe inn mindre varm luft å kjøle ned hver gang du åpner jo fullere den er. I en ideell fantasiverden hvor alle frysebokser var perfekt varmeisolerte ville det stemme. Men vi lever i virkelighetens verden hvor det er umulig å varmeisolere 100%. I realiteten vil det alltid være en viss varmelekkasje slik at fryseboksen alltid må bruke en viss mengde energi på å holde matvarene kald, selv om du aldri åpner og lukker den. Den vil da lekke akkuratt like mye uavhengig av hva som er i den? Om det er luft som lekker vil det være bedre å ha noe i den enn at den er tom. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. november 2010 Rapporter Del Skrevet 1. november 2010 Det som blir billigere med en full fryser kontra en tom er som flimzes sier å åpne den. Da 30 sekunder åpen fryser vil ha nada å si på en surra oksesteik, men vil ha en god del mer å si på lufta inni fryseren. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 1. november 2010 Rapporter Del Skrevet 1. november 2010 Hvordan fungerer bakspeil som automatisk dimmer frontlyktene på bilene bak deg om kvelden? Genialt når en eller annen idiot glmmer fjernlysa, men på hvilken snedig måte virker det? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 1. november 2010 Rapporter Del Skrevet 1. november 2010 Bakspeilet reflekterer to forskjellige bilder samtidig, avhengig av hvilken vinkel du ser fra. Den ene vinkelen er polarisert, slik at det begrenser lyset. Så det som skjer er at den måler lysmengden, og skifter vinkel. Akkuratt som på vanlige biler hvor man kan gjøre det manuellt. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. november 2010 Rapporter Del Skrevet 1. november 2010 Bakspeilet reflekterer to forskjellige bilder samtidig, avhengig av hvilken vinkel du ser fra. Den ene vinkelen er polarisert, slik at det begrenser lyset. Så det som skjer er at den måler lysmengden, og skifter vinkel. Akkuratt som på vanlige biler hvor man kan gjøre det manuellt. Sikker på at det ikke er snakk om fotokromatiske glass? Jeg har ingen erfaring med slike speil i bil, så jeg aner ikke hva som er brukt... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. november 2010 Rapporter Del Skrevet 1. november 2010 3600 fots høyde og synkende (dvs negativ vertikal hastighet)? Bare gjetter. Hadde vært lettere å vite om jeg fikk vite konteksten. Kanskje noen som vet mer om dette kan svare. Kan godt stemme det.. Men sånn generelt på sambandsspråk betyr det at noe er negativt ofte rett og slett nei og tilsvarende betyr positivt ja. For å sitere en militær-kollega av meg under debriefing etter første øvelse: "Det er mye som er positivt og negativt..." Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 1. november 2010 Rapporter Del Skrevet 1. november 2010 Jeg er ikke sikker på nøyaktig teknologi brukt bak det Men virkemåten er i hvert fall slik at man ser samme bildet fra to forskjellige vinkler, og den ene vinkelen er dempet. Og det sitter vel en liten servo som skifter speilvinkel automatiskt når den måler mye lys bakfra. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. november 2010 Rapporter Del Skrevet 1. november 2010 I min bil tror eg ikke det skiftes vinkel, for når det treffer sterkt lys på speilet så blir bildet mer grønt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå