Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tipper kobberledningene i startkabelen oppfører seg som en spole.

Da jeg var liten, fikk jeg ofte bildeler å leke med av fatter'n.

En gang fikk jeg et relé.

Jeg koblet reléet så koblet og brøt sin egen holdestrøm.

Resultatet var at den summet som en bie, omtrent som i en ringeklokke, men uten klokka.

Hver gang reléet brøt strømmen til sin egen spole, ble spolen "sint", og motinduserte høyspenning.

Strømmen kunne brukes til å zappe intetanende venner.

Strømmen kunne også gå gjennom flere personer, så et håndtrykk kunne bli en sjokkerende opplevelse for intetanende kompiser.

 

Jeg tror som sagt at det som frembringer 3000 volt i ubeskyttede startkabler, som nevnt i et innlegg over, må være at kobberledningene i startkabelen oppfører seg som en spole, selv om den ikke er sammenkveilet rundt en jernkjerne som i reléet mitt.

Lenke til kommentar

Frsyeren bruker meg bekjent ikke mer energi på å holde noe kaldt inni seg. Tvert i mot så vil du slippe inn mindre varm luft å kjøle ned hver gang du åpner jo fullere den er.

 

Spørsmålet blir jo da, hvor mye koster det å fryse ned kjøttet, og om du tar det ut på vinteren, varme det opp igjen.

Lenke til kommentar

På radioen når Widerøe fly snakker med widerøe folk på bakken sier de f.eks 3600 å negativ.. Hva betyr det?

3600 fots høyde og synkende (dvs negativ vertikal hastighet)? Bare gjetter. Hadde vært lettere å vite om jeg fikk vite konteksten. Kanskje noen som vet mer om dette kan svare.

Lenke til kommentar

Frsyeren bruker meg bekjent ikke mer energi på å holde noe kaldt inni seg. Tvert i mot så vil du slippe inn mindre varm luft å kjøle ned hver gang du åpner jo fullere den er.

I en ideell fantasiverden hvor alle frysebokser var perfekt varmeisolerte ville det stemme. Men vi lever i virkelighetens verden hvor det er umulig å varmeisolere 100%. I realiteten vil det alltid være en viss varmelekkasje slik at fryseboksen alltid må bruke en viss mengde energi på å holde matvarene kald, selv om du aldri åpner og lukker den.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Frsyeren bruker meg bekjent ikke mer energi på å holde noe kaldt inni seg. Tvert i mot så vil du slippe inn mindre varm luft å kjøle ned hver gang du åpner jo fullere den er.

I en ideell fantasiverden hvor alle frysebokser var perfekt varmeisolerte ville det stemme. Men vi lever i virkelighetens verden hvor det er umulig å varmeisolere 100%. I realiteten vil det alltid være en viss varmelekkasje slik at fryseboksen alltid må bruke en viss mengde energi på å holde matvarene kald, selv om du aldri åpner og lukker den.

Den vil da lekke akkuratt like mye uavhengig av hva som er i den? Om det er luft som lekker vil det være bedre å ha noe i den enn at den er tom.

Lenke til kommentar

Bakspeilet reflekterer to forskjellige bilder samtidig, avhengig av hvilken vinkel du ser fra. Den ene vinkelen er polarisert, slik at det begrenser lyset. Så det som skjer er at den måler lysmengden, og skifter vinkel. Akkuratt som på vanlige biler hvor man kan gjøre det manuellt.

Sikker på at det ikke er snakk om fotokromatiske glass?

Jeg har ingen erfaring med slike speil i bil, så jeg aner ikke hva som er brukt...

Lenke til kommentar

3600 fots høyde og synkende (dvs negativ vertikal hastighet)? Bare gjetter. Hadde vært lettere å vite om jeg fikk vite konteksten. Kanskje noen som vet mer om dette kan svare.

Kan godt stemme det.. Men sånn generelt på sambandsspråk betyr det at noe er negativt ofte rett og slett nei og tilsvarende betyr positivt ja. For å sitere en militær-kollega av meg under debriefing etter første øvelse: "Det er mye som er positivt og negativt...":p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...