Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Kommer an på hva du mener med surt. Selvfølgelig kan de stemmes i absolutt alle "toner", men du hører ikke like godt at det er en kvart tone feil på et trommeskinn som en sangstemme.

1. Det er forskjell på en kvart tone feil og på å være surt mener jeg.

2. Gi meg en fele så skal jeg vise deg hva surt er :p

 

1. En tone er sur om den er en kvart tone feil. Ikke vanskelig å høre.

2. Trenger ikke fele for å høre sure toner :tease:

 

Uansett, mye som kan være surt, også kvarttoner feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste en teori om hvordan innbyggerne i Pompeii døde da vulkanen Vesuv hadde utbrudd. Den gikk ut på at de som døde, døde da en sky av aske på over 600 grader celsius feide over dem. De døde av heten, ikke av kvelning grunnet asken. Det ble også hevdet at i så varme temperaturer overlever ikke et menneske i mer enn et par sekunder. Det kan ta så lite som under en tiendedel av et sekund fra man blir eksponert, til døden inntreffer. Spørsmålet mitt blir da: hvordan dør man? Er det sjokket som får hjertet til å eksplodere, eller er det så varmt at innvollene begynner å koke på under sekundet?

Lenke til kommentar

 

det er vel kun blåse og strykeinstrumenter som kan spille surt. blåseinstrumenter fordi man må lage lyd med munnen for å få lyd ut av instrumentet, jo renere lyd man lager, jo renere lyd kommer ut, og motsatt.

 

Sikkert en god grunn med styrkeinstrumenter også, sikkert noe med jevnt stryk/trykk eller noe...

 

med trommer er det bare å slå, vanskelig å gjøre det så alt for feil...

 

Feil! Trommer kan spille surt på sin måte, men man kan ikke justere en tone rein MENS man spiller. Man bruker stemmenøkkel til å justere skinnene på de forskjellige så tonene blir riktige i forhold til hverandre. Hvis du legger merke til at en tom (tromme; ikke skarp eller stortromme) har lysere tone enn en annen tom, er det fordi de er stemt.

 

Man kan stemme en tromme på 2 måter: Enten ved øret (tar tid), eller med en stemmenøkkel(går fortere, men ikke like nøyaktig)

 

Link:

Finner ikke film med stemmenøkkel nå, men samme det.

 

strykeinstrumenter stemmes på samme måte som en gitar! (gitar er et strykeinstrument!)

Hvordan de bruker buen (?) har ingenting å si på renheten, men på måten tonen blir spilt.

De instrumentene uten "bånd" (sånn som på gitaren), må man vite akkurat hvor på "halsen" tonen er :)

Lenke til kommentar

Hvorfor kalles det LED-TV når det bare er baklyset som er LED? Og hvorfor heter ikke da vanlige LCD-TVer med lysrør som baklys lysrør-TV?

Fordi produsentene helst vil tjene masse penger på å tyne ut de siste motebegrepene selv om de strengt tatt ikke er helt korrekte. Og fordi det er mye kortere og enklere å brande en "LED-TV" enn en "LCD-med-LED-som-baklys-TV".

Lenke til kommentar

Hvorfor står det på mange pakker:

1. Ha risen/tørrvarene i kasserollen

2. Kok opp på svak varme/under omrøring

 

Når det logiske er:

1. Kok opp vannet

2. Ha risen/tørrvarene i vannet

 

Metoden på pakkene fører til treg oppvarming, eller at man må røre rundt hele tida for å unngå at det svir seg. Min metode er raskere og gir mye mindre fare for at noe brenner seg.

 

F.eks bruker jeg denne metoden på risen: Plata på maks til vannet koker, hell oppi risen og slå av plata. 15 minutter senere er det klart til servering. Restvarmen i plata får det til å koke livlig de første minuttene og deretter gradvis mindre helt til risen er perfekt etter 15 minutter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Telenor har bestemt seg for å oppgradere samtlige sendere i landet til 4G.

Jeg ringte dem etter å ha sett de fantastiske nyhetene på TV, og spurte dem om dette virkelig var sant, og evt. tidshorisont, og om de visste når de vile begynne på nettopp min lokale sender.

 

Jeg sitter nemlig langt oppå fjellet med en gammel laptop koblet til mobilen og skriver dette via GSM, den eldste teknologien som finnes. På plussiden er at signalet er sterkt. Senderen står temmelig nærme.

 

Kundeservicedamen lovet å sjekke, og ringe meg igjen iløpet av dagen.

Hun ringte ikke, i stedet sendte hun en SMS, som ikke besvarte alle spørsmålene mine.

Hun skrev bare at ALLE basestasjoner blir oppgradert til 4G, og at det skal være ferdigstillt innen slutten av 2011.

 

Jeg lurer på følgende:

 

Blir dette 4G, eller blir det "4G"? Jeg leste nylig en artikkel om at NetCom opererer med en optimistisk definisjon på 4G, som eksperter betegner som 3.9G.Min lenke

 

Kan jeg sjekke når MIN sender blir oppgradert? Eller må jeg bare vente og se om det skjer i morgen eller om et år?

 

Vil de bli skrudd på etterhvert som de er ferdig oppgradert, eller vil man vente med å slå dem på til alle er ferdige, altså om et år?

 

Nettet her er tregt, selv med FlashBlock og Opera Turbo.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Trikset er å ha en motvekt på motsatt side av vippepunktet.

I tilfellet med hammeren, er den tyngste delen, altså den delen som treffer spikeren, på motsatt side av vippepunktet i forhold til linjalen og skaftet.

Jeg gjenskapte nettopp trikset med hammeren. Det virker.

Eneste forskjellen er at jeg brukte et stykke opptenningsved i stedet for linjalen.

Lenke til kommentar

Trikset er å ha en motvekt på motsatt side av vippepunktet.

I tilfellet med hammeren, er den tyngste delen, altså den delen som treffer spikeren, på motsatt side av vippepunktet i forhold til linjalen og skaftet.

Jeg gjenskapte nettopp trikset med hammeren. Det virker.

Eneste forskjellen er at jeg brukte et stykke opptenningsved i stedet for linjalen.

 

Jeg har prøvd trikset med gaffel og fyrstikk, men får det ikke til. Har sett det skje in real life though.

Lenke til kommentar

Kjente nå nettopp en skarp smerte i ryggen, det er litt vondt enda, og det gjorde det litt vanskelig å trekke pusten. Er det mulig at en nerve har kommet i klem ?

 

 

Hvis det ikke var snedig nok så har jeg et til. Hilken type metall er mest bruk i speil ?

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10034425

 

Nummer 6 sier:

Startkabler med overspenningsvern

Beskytter bileierne mot å gjøre noe galt når klypene festes og tas av.

Det er stor spenningsforskjell mellom flatt og fullt batteri. Gnisten som oppstår når du setter på siste klype er oppimot 3.000 volt.

 

Hvor kommer disse 3000 voltene fra? Det er jo 12v batterier.

I bensindrevne biler benyttes det en enhet som gir høyspenning for å kunne gi gnistoverslag i tennpluggene (høyspenningsmodul/coil). Det er disse tennpluggnistene som tenner blandingen av bensindamp og luft ved det korrekte tenningspunktet. 12 V er for lite til å gi et sånt overslag (lysbue), derfor transformeres strømmen opp før den sendes til de ulike tennpluggene.

 

Det er dagens elektroniske tenningsystemer og annen elektronikk i bilen som tar skade av høyspenningspulsen, på eldre biler med stifttenning og enkle elektriske anlegg kunne man godt bruke startkabler uten overspenningsvern.

Lenke til kommentar
Kjente nå nettopp en skarp smerte i ryggen, det er litt vondt enda, og det gjorde det litt vanskelig å trekke pusten. Er det mulig at en nerve har kommet i klem ?

De aller fleste ryggsmerter skyldes overbelastede ryggmuskler. De kan komme umiddelbart eller opptil noen timer etter at man har løftet skeivt, løftet og vridd seg samtidig, sittet for lenge i den samme posisjonen, bært noen kg i kun den ene hånda (f.eks en velfyllt pose med matvarer) eller lignende.

Lenke til kommentar

I bensindrevne biler benyttes det en enhet som gir høyspenning for å kunne gi gnistoverslag i tennpluggene (høyspenningsmodul/coil). Det er disse tennpluggnistene som tenner blandingen av bensindamp og luft ved det korrekte tenningspunktet. 12 V er for lite til å gi et sånt overslag (lysbue), derfor transformeres strømmen opp før den sendes til de ulike tennpluggene.

 

Det er dagens elektroniske tenningsystemer og annen elektronikk i bilen som tar skade av høyspenningspulsen, på eldre biler med stifttenning og enkle elektriske anlegg kunne man godt bruke startkabler uten overspenningsvern.

 

Den spenningen fra coilen kommer aldri nært batteriet. 12v DC har mere en nok saft til å gi gnist/lysbue.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...