Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Noen som kjapt kan fortelle tidsforskjellen mellom oss og CT i USA?

Eventuelt gi tips på en enkel nettside for omregning.

De jeg fant var så rotete(fulle av reklame) og tungvindte.

Gå inn på www.time.gov og velg CT. Da ser du hva klokken er der og kan regne kjapt og greitt. Siden de går over til sommertid/vintertid på andre tidspunkter enn oss i europa er det ingen konstant tidsforskjell, det avhenger av når på året man snakker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som finner et fasediagram* over vann-etanol-systemet som også dekker under 0'C?

 

(*Et diagram som viser hvilke kombinasjoner av temperatur og alkoholprosent som er flytende, fast og gass. Det er spesielt grensa mellom fast og flytende som er interessant nå.)

 

Det spesielle med kombinasjoner av væsker sånn som her er at det ikke finnes noe bestemt frysepunkt. Fryse"punktet" er et temperaturområde der slush er termisk stabilt.

 

Redigert: Jeg fant et her, men det mangler solidus-linja.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ved hvilken temperatur blir 40% Vodka (Vikingfjord) til delvis slush?

 

Frysepunktet på 40% etanol er cirka -23 grader celsius. Slush har et frysepunkt på 0, og serveres på -5 grader. Grunnen til at det da er slush og ikke is, er på grunn av bevegelsen i slushmaskinen.

 

Jeg antar da at vodka, i en slik maskin, må holdes ved cirka -28 grader celsius

 

Nei altså, flasken lå urørt i fryseren i 2-3 uker, og når jeg tok den ut i går var det masse isklumper og litt "slush-grøt". Har vannet skilt seg litt fra alkoholen? Var temperaturen -23 grader?

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke trommer spille surt?

det er vel kun blåse og strykeinstrumenter som kan spille surt. blåseinstrumenter fordi man må lage lyd med munnen for å få lyd ut av instrumentet, jo renere lyd man lager, jo renere lyd kommer ut, og motsatt.

 

Sikkert en god grunn med styrkeinstrumenter også, sikkert noe med jevnt stryk/trykk eller noe...

 

med trommer er det bare å slå, vanskelig å gjøre det så alt for feil...

Lenke til kommentar

Trommer kan stemmes ved å stramme eller slakke på skinnene. De avgir toner de også, men tonen er så kortvarig at vi ikke merker det blant andre instrumenter.

 

Du hører helt klart forskjell i tonen på en stram skarptromme og en som er stemt litt slakkere, den stramme har mye "lysere" skarptrommelyd. Trommer har masse stemmeskruer rundt kanten for å stramme eller slakke på skinnet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Nei altså, flasken lå urørt i fryseren i 2-3 uker, og når jeg tok den ut i går var det masse isklumper og litt "slush-grøt". Har vannet skilt seg litt fra alkoholen? Var temperaturen -23 grader?

 

Hvilken type fryser var dette ? Var det en dypfryser så kan det godt hende at alkoholen har fryst litt, men hvis det var en slik fryser som er kombinert med kjøleskap så må det være at vannet har skilt seg litt fra alkoholen.

 

Edit: Litt info om dypfryser:

 

En dypfryser må kunne produsere en stabil oppbevaringstemperatur på mellom ÷18 og ÷20°C og en innfrysingstemperatur på ÷25°C

 

Kilde: Wikipedia

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke trommer spille surt?

 

 

Det kan de.

Bare å stemme de dårlig det!

 

Men du hører det ikke så godt om du ikke har et "trent" øre. Jeg har ingen problem med å høre forskjell på en ustemt og en bra stemt tromme.

Alle skal passe til hverandre. Det går også an å stemme hver av skruene forskjellig, da blir det en forvrengt og fæl lyd.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke trommer spille surt?

 

 

Det kan de.

Bare å stemme de dårlig det!

 

Men du hører det ikke så godt om du ikke har et "trent" øre. Jeg har ingen problem med å høre forskjell på en ustemt og en bra stemt tromme.

Alle skal passe til hverandre. Det går også an å stemme hver av skruene forskjellig, da blir det en forvrengt og fæl lyd.

Det blir vel ikke surt på samme måte som en trompet eller fiolin?

Så klart det kan bli ustemt, men surt?

Lenke til kommentar
Det blir vel ikke surt på samme måte som en trompet eller fiolin?

Så klart det kan bli ustemt, men surt?

 

Kommer an på hva du mener med surt. Selvfølgelig kan de stemmes i absolutt alle "toner", men du hører ikke like godt at det er en kvart tone feil på et trommeskinn som en sangstemme.

 

Edit: fjernet sær quote

Endret av diskutant
Lenke til kommentar
Nei altså, flasken lå urørt i fryseren i 2-3 uker, og når jeg tok den ut i går var det masse isklumper og litt "slush-grøt". Har vannet skilt seg litt fra alkoholen? Var temperaturen -23 grader?
Det spesielle med kombinasjoner av væsker sånn som her er at det ikke finnes noe bestemt frysepunkt. Fryse"punktet" er et temperaturområde der slush er termisk stabilt.

Væska vil ha høyere andel alkohol enn de faste krystallene, kanskje med over 10% forskjell.

 

Man kan "destilere" sprit ved å skille væske fra krystaller og kjøle ned væska i flere runder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Kommer an på hva du mener med surt. Selvfølgelig kan de stemmes i absolutt alle "toner", men du hører ikke like godt at det er en kvart tone feil på et trommeskinn som en sangstemme.

Det er forskjell på en kvart tone feil og på å være surt mener jeg.

Gi meg en fele så skal jeg vise deg hva surt er :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...