Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting jeg lurer på: hvis jeg koker vann i 5 minutt, vil det være mindre luft i vannet enn om jeg kokte det i 10-20 minutt?

Nei, har du kokt opp vannet er det ikke mer luft i det. Da spiller det ingen rolle om du koker det i 5 eller 20 minutter.

Er det i det hele tatt luft i vannet i utgangspunktet?.

 

Evt mikrobølgekanoner om man skal være enda mer kreativ.

 

Høres ille ut. Koke "offeret" fra insiden.

Er det noe bedre å koke dem fra utsiden da?.

 

Dessuten skal jeg tvile for at det finnes IR laser som er kraftig nok til å kunne ta knekken på et menneske (innen rimelig tid).

 

Hvordan vil et menneske takle et elektrisk felt?.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Hvordan vil et menneske takle et elektrisk felt?.

 

Eg ser hvor du vil: Du tenker å bygge et distribusjonsnett for elektriske felt med høy spenning og drepe folk med å gi de kreft? DIABOLSK :)

 

Er feltet kraftig nok er det ikke bra på lang nok sikt, det er vel hevet over enhver tvil, men det skal vel være ufattelig kraftig om man skal ta livet av folk litt kjapt...

Lenke til kommentar

[...]men ser at man ikke får frostskader.

Veldig greit å vite :)

Tja, frostskader får du ikke om det ikke er under frysepungtet. Men kuldeskader av ymse slag kan man få helt opp til 10-12oC. Med konsekvenser fra midlertidig nedsatt førlighet og dritvondt, via varig nedsatt førlighet til "skyttergravsfot" gjerne med påfølgende koldbrann og amputasjon....

 

Sjøforsvaret gjennoppdaget dette i 1999, med det resultat at godt over ett halvt kull med Sjøkrigsskolekadetter (og flere instruktører) fikk problemer og "en del" ble varig stridsudyktige.

Sorry for at jeg drar opp noe gammelt, men hvilke kuldeskader er det snakk om og hvordan?

Ser så klart bort ifra hypotermi...

Lenke til kommentar

Evt mikrobølgekanoner om man skal være enda mer kreativ.

 

Høres ille ut. Koke "offeret" fra insiden.

 

Mikrobølgjer varmar det første det treffer.

Skal den fare gjennom heile det ytterste laget i kroppen for så å varme opp innsida liksom? Det er ikkje slik det funkar.

 

At den varmar mat "frå innsida" kjem nok av ei misforståing. Mikrobølgjene får vassatoma i ein ting til å vibrere, derav varme.

Lenke til kommentar

[...]Sorry for at jeg drar opp noe gammelt, men hvilke kuldeskader er det snakk om og hvordan?

Ser så klart bort ifra hypotermi...

 

Akkuart detaljene på cellenivå har jeg ikke helt overiskten over lenger, men basert på husken: mekanismen skal i hovedsak være celledød som følge av rævva blodgjennomstrømning i vevet. (kalde føtter fører til redusert blodtilførsel (for å hindre generell hypotermi), redusert blodtilførsel fører til enda kaldere føtter etc...) Når celledøden når "ett visst nivå" vil dette etterhvert føre til ett helt utvalg av problemer, de fleste knyttet til betennelsesreaksjoner i forbindelse med alle disse døde cellene og/eller at så mange celler er døde at funksjonen de var ment å utføre ikke lenger lar seg opprettholde.

 

Tjenestegjorde en gang i tiden med noen av de som hadde vært med på sjøkrigsskolens katastrofale 1999-øvelse. Disse slet med føtter (og noen hender) som "ikke virket", dvs overfølsomhet for kulde, kunne ikke bevege tærne, bløtvev som var borte (en halv helpute f.eks) og tror noen av de ble nødt til å fjærne en tå eller 4 også. Kort fortalt gikk de fra "elitesoldat" til "kontorrotte" på grunn av disse skadene.

 

Wikipedia har en artikkel om ekstremvarianten av dette (skyttergravsfot)

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Evt mikrobølgekanoner om man skal være enda mer kreativ.

 

Høres ille ut. Koke "offeret" fra insiden.

 

Mikrobølgjer varmar det første det treffer.

Skal den fare gjennom heile det ytterste laget i kroppen for så å varme opp innsida liksom? Det er ikkje slik det funkar.

 

At den varmar mat "frå innsida" kjem nok av ei misforståing. Mikrobølgjene får vassatoma i ein ting til å vibrere, derav varme.

Grunnen til at det ofte blir så varmt på innsida når ein lagar mat i mikrobølgjeovn er fordi ein har noko som heite overlagring. Det er når ei bølgje treff ei anna og ein får ei resultantbølgja som enten blir utslokka eller veldig kraftig. Men dersom ein bare har ein kilde, blir det som du seie, at det første som blir truffe blir varmt.

Lenke til kommentar

Er luft og oksygen det samme altså? hmmmm....

Nei, Oksigen er et grunnstoff(nr. 8).

Mens Luft(100% ren) er et stoff bestående av oksygen, ett luftmolekyl består av to oksygenatomer.

Tull, luft er en samlebetegnelse av gasser, partikler og dråper som utgjør i atmosfæren rundt jorden.

 

 

Lenke til kommentar

Siden dere ødelegger alt...

 

 

Går det en å ha isbiter, lagd av noe som kan drikkes men som inneholder svært lite oksygen\co2?

 

Før vannet fryser til is så vil det skyve ut alle forurensningene. Har du vann som har forurensning av noe slag så vil det ha lavere smeltepunkt/frysepunkt enn helt rent vann. Grunnen til at isbiter du har i fryseren ofte er uklare i midten er fordi alle stoffene som fantes i vannet da du fant på å fryse det til isbiter ble forskjøvet innover (ettersom i en fryser så vil kulden komme fra luften rundt isbiten og den vil starte å fryse utenfra.

 

Og for å svare helt konkret på spørsmålet ditt: ja, du har vanlige isbiter som inneholder oksygen. Jeg mener jeg har lagt merke til at man enkelte ganger har noen bittesmå luftbobler i isbitene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...