Doffeo Skrevet 25. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2010 Hvorfor har narkomane den karakteristiske stemmen de har? Dere skjønner sikkert hva jeg mener (knark knark). Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 25. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Hvorfor har narkomane den karakteristiske stemmen de har? Dere skjønner sikkert hva jeg mener (knark knark). Heroin spesielt (også andre narkotiske midler) påvirker lillehjernen, som styrer muskler. Jeg vet ikke om det er ett ord engang, men stemmemusklene, og sikkert kjeven m.m., blir på en måte litt hemmet, og stemmen blir som den blir. Knark knark. Edit: Skriveleif Endret 25. oktober 2010 av dreaMz Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 25. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2010 Inni tennene og i tannrota er det bein, men tannemajen ytterst er det hardeste og mest mineraliserte stoffet kroppen framstiller. Tannemaljen består stort sett av krystallinsk kalsiumfosfat Ca10(PO4)6(OH)2, som har en egenvekt på 3,2 (vann har en egenvekt på 1,0). http://no.wikipedia.org/wiki/Tannemalje Tannstein er vel hardere enn emalje og er vel det hardeste stoffet kroppen vår produserer? Eller er dette to ting av samme sak? Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 25. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Inni tennene og i tannrota er det bein, men tannemajen ytterst er det hardeste og mest mineraliserte stoffet kroppen framstiller. Tannemaljen består stort sett av krystallinsk kalsiumfosfat Ca10(PO4)6(OH)2, som har en egenvekt på 3,2 (vann har en egenvekt på 1,0). http://no.wikipedia....wiki/Tannemalje Tannstein er vel hardere enn emalje og er vel det hardeste stoffet kroppen vår produserer? Eller er dette to ting av samme sak? Hvor fant du isåfall det? Jeg prøvde også ett søk, fant ikke de eksakte tettheter på stoffene. Problemet med tannstein er om man skal oppfatte det som ett stoff kroppen produserer (til en viss grad er det det pga spyttet) men hva vi spiser og bakterier kan også spille en rolle og det er normalt en blanding av flere stoffer. Tannstein består vanligvis enten av CaHPO4.2H2O og/eller Ca8H2(PO4)6.5H2O og/eller Ca9(MgFe)(PO4)6PO3OH og/eller den samme hydroksiapatitten (ovenfor) som i emaljen (som kan variere litt i tetthet fordi halogener kan erstatte hydroksidionene), karbonationer kan også forkomme. Så tettheten er vel neppe særlig større enn på emaljen. Altså en varierende blanding av disse mineralene og dermed antakelig også varierende tetthet. Fargen varierer jo også fra hvitt, til gult til brunt. Men en referanse som kan misfortåes (Wiki) fant jeg, det stod på emalje at hardheten var på nummer 5 på Mohs skala. Der bør det nok stå at tannemalje har hardhet 5 på Mohs skala. Ikke misforståes dit at det er det 5. hardeste mineralet. Tidligere lærte vi at nyregrus og gallestein var Ca(COO)2 kalsiumoksalat, tviler på at det har så høy tetthet som de ovenfor nevnte. Men noe annet er at også hva som er i nyregrus og gallestein kan variere etter nyere kunnskap. Endret 25. oktober 2010 av kjellms Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 25. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg lurer på når Moland og French kommer tilbake til Norge. 1 Lenke til kommentar
Munty Skrevet 26. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2010 Er det noen forskjell på begrepene "evig" og "uendelig"? Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 26. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2010 Disse er vel, meg kjent, synonymer. Så nei Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 26. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2010 Er det noen forskjell på begrepene "evig" og "uendelig"? Jeg mener at evig er noe man bruker i et tidsperspektiv, mens uendelig kan benyttes i både et tidsperspektiv og i et materielt perspektiv, eksempelvis universet er uendelig. Se også bokmålsordboka på evig og uendelig. 1 Lenke til kommentar
soulless Skrevet 26. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2010 Vil du med en lavkarbo diett gå fortere ned i vekt en andre kalorirestriktive dietter? Lenke til kommentar
svante Skrevet 26. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2010 Ikke nødvendigvis. Noen vil, noen vil ikke. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2010 I en dokumentar jeg så nevnte fortelleren at The Big Bang var på en torsdag. Jeg vet vi har regnet ut temmelig nøyaktig hvor gammelt universet er. Derfor lurer jeg på, stemmer det? Og kan noen vise meg utregningen for hvilken ukedag det skal ha vært? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 26. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2010 I en dokumentar jeg så nevnte fortelleren at The Big Bang var på en torsdag. Jeg vet vi har regnet ut temmelig nøyaktig hvor gammelt universet er. Derfor lurer jeg på, stemmer det? Og kan noen vise meg utregningen for hvilken ukedag det skal ha vært? Feilmarginen for alderen til universet er 170 millioner år. Med andre ord er det helt umulig å vite sikkert hvilken ukedag det var på. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 26. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2010 Og kan noen vise meg utregningen for hvilken ukedag det skal ha vært? Høres veldig veldig populærvitenskapelig ut; hele utregningen baserer seg på hvor nøyaktig vi kan regne ut Hubble konstanten - og sist jeg sjekket medførte dagens nøyaktighet at vi var sikre innenfor +- noen millioner år. På den andre siden, så er det 1/7 sjangs for at han har rett, ære og berømmelse med så gode odds skal en lete lenge etter innenfor moderne vitenskap. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 26. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2010 Er det noen som vet/tror når Moland og French kommer tilbake til Norge?? stakkars Lenke til kommentar
superninja Skrevet 26. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2010 I en dokumentar jeg så nevnte fortelleren at The Big Bang var på en torsdag. Jeg vet vi har regnet ut temmelig nøyaktig hvor gammelt universet er. Derfor lurer jeg på, stemmer det? Og kan noen vise meg utregningen for hvilken ukedag det skal ha vært? Feilmarginen for alderen til universet er 170 millioner år. Med andre ord er det helt umulig å vite sikkert hvilken ukedag det var på. Universet må da helt klart ha startet på en Mandag. Ser ikke forvirringen.. 3 Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 26. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2010 Rent bibelsk, så er det vel på Torsdag at gud lager solen, månen og stjernene. Mandag er dagen han lager lyset dog. 2 Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 26. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2010 Er det noen som vet/tror når Moland og French kommer tilbake til Norge?? stakkars Ikke et veldig snedig vitenskapelig spørsmål. (Millioner andre som det er mer synd på, og som ikke er selvforskyldt.) Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 26. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2010 hva står en reaksjonist for? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 26. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2010 Rent bibelsk, så er det vel på Torsdag at gud lager solen, månen og stjernene. Mandag er dagen han lager lyset dog. Lyset først, og så sola? Jaja... Noen biter på den også. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 26. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Fjerner baderomsvifte lukt? Edit: røyklukt f.eks Endret 26. oktober 2010 av Bruker-127711 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå