Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@dreaMz: nei, det er nok heller måten det er koblet opp på. En laptop skal kunne drives både av batteri og fra stikkontaktet hjemme, mens en mobil er hovedsakelig ment å være drevet av batteriet i over 90% av tiden.

@aklla: du må nok på minusgrader om du skal få deg frostskader. Eller iaf. på 0°C ifølge Wikipedia.

Tar du hånda i en bolle med vann på ca. 2-4°C så vil du antaglivis varme opp vannet til en akseptabel temperatur ved hjelp av kroppsvarmen din før du får frostskader. (Da tenker jeg at du tar en bolle med vann som har stått i kjøleskapet, setter den på kjøkkenbenken og putter hånda oppi).

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

@dreaMz: nei, det er nok heller måten det er koblet opp på. En laptop skal kunne drives både av batteri og fra stikkontaktet hjemme, mens en mobil er hovedsakelig ment å være drevet av batteriet i over 90% av tiden.

Mange vil jo si at bærbar er tilegnet å ha hvor som helst, også plasser hvor stikkontakt ikke er tilgjengelig.

Hvor lang tid tar det å få frost-skader i vann?

Som f.eks jeg holder hånda i en bolle med vann som holder 2-4 grader, hvor lang tid tar det før det oppstår en frostskade :hmm:

Kjenner en fyr som fikk frostskader, og dette var av å løpe lenge i djupsnø med skatesko. Dette var snø, så det vil si at det var minusgrader. Tror det skal godt gjøres å få frostskader av vann ved 2-4 grader.

Endret av dreaMz
Lenke til kommentar

Jeg var på fisketur med brutter'n i kano på et lite vann.

En ting jeg la merke til er at jeg frøs veldig. Jeg var nemlig dårlig kledd.

Men om jeg stakk hånda i vannet, opplevdes det som lunkent, kanskje varmt.

Dette skjedde IKKE nå i oktober, men om natten en gang i juli.

Jeg lurer på:

Hvis jeg ønsker å overleve, men ikke kan gå inn i stua og se på TV, er det da lurt å holde seg tørr på land, eller holder jeg varmen bedre om jeg kler av meg og hopper uti, og står til halsen i vann hele natten?

Det merkelige er at om dagen, når sola steiker, føles det samme vannet kaldt.

Lenke til kommentar

@ Mannen med ljåen

Så lenge vannet holder lavere temperatur enn kroppen din vil du kjøles ned uansett. Vann leder varme mye fortere ut av kroppen din enn luft, mens luft faktisk er ganske isolerende sånn sett. Så selv om du fryser på land, er det nok uansett best å holde seg der.

edit: Trodde jeg var rask nok til at innleggende skulle merges... Gjør de ikke det lenger..?

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Mange vil jo si at bærbar er tilegnet å ha hvor som helst, også plasser hvor stikkontakt ikke er tilgjengelig.

Jeg vil tippe at det har kanskje noe med produksjonskostnader å gjøre også. Folk vil bruke en PC selv om batteriet er gått eller må skiftes. Med mobil er det vel ikke helt det samme. Noen jeg kjenner har faktisk tatt ut batteriet fra laptopen for at den skal være lettere å bære rundt på. Jeg kan faktisk se poenget om man bare har PC-en med mellom to stasjonære punkter som har strømuttak.

Spør du meg så må jeg si at en mobil som kan brukes kun der det er strømuttak vil være mye mindre nyttig enn en bærbar-PC som kan brukes kun der det er strøm.

...

Jeg hadde prøvd å holde meg tørr på land. Er du ute i skogen kan du kanskje greie å grave deg ned i noe løv eller lignende som kan virke isolerende og hjelpe deg å holde på varmen. Om det derimot regner og du har lite klær som er gjennomvåte så ville jeg kanskje heller hoppet i vannet, spørs litt på temperaturen vannet holder da.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på:

Hvis jeg ønsker å overleve, men ikke kan gå inn i stua og se på TV, er det da lurt å holde seg tørr på land, eller holder jeg varmen bedre om jeg kler av meg og hopper uti, og står til halsen i vann hele natten?

Det merkelige er at om dagen, når sola steiker, føles det samme vannet kaldt.

I utgangspunktet hvis du er tørr og det er vindstille med plussgrader så er det jo helt klart best å ligge på land og fryse.

Det kommer også an på hvordan du er kledd, ullunder og vindtett jakke vil nesten ha en våtdrakt effekt som holder på vannet rundt kroppen din slik at det rekker å blir varmt.

Så om luften og vannet har samme temperatur, og det ikke blåser helt jævlig og du ikke har mulighet til å gjemme deg bak en stein eller noe så er det best å være tørr på land. Bare ikke legg deg rett på steinen slik at den stjeler kroppsvarmen din.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om de stakkarene som henges ut til spott og spe i COPS har signert et skjema som sier at det er OK å henge dem ut på TV, og om de får noen penger eller redusert straff som takk.

Jeg mener... Å bli hengt ut kan umulig være en del av straffen? De har vel godtatt filmingen mot penger eller redusert straff???

Eller er USA så kynisk at den arresterte ikke har noen rettigheter i denne sammenheng?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Alle som er med i programmet har godkjent det, ja. Det er jo ikke hardcore kriminelle vi ser, men folk som fyllekjører eller slåss eller andre småting som å ha litt dop i bilen.

Det så jeg på en sånn "making of" episode en eller annen natt på TV3. De er like fullt arresterte, men blir spurt om det er greit at episoden blir sendt på TV etter arresteringen (off camera eller når de har blitt edrue). De fleste sier da ja og skammer seg og vil at andre skal lære av dumskapen deres.

COPS er en sånn institusjon på TV der borte og de liker kanskje å være på et så kjent TV-program, akkurat som Americas Funniest Home Videos, der folk omtrent setter feller for barna sine mens de står i buskene med et videokamera, også hører man i bakgrunnen "We gotta send this to AFV!"

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Å hoppe ut i vannet er hvertfall det dummeste man kan gjøre uansett. Da har man omtrent uendelig tilgang til energisugende kaldt vann. Til og med 20 grader vann vil til slutt bli for kaldt til at kroppen klarer å produsere nok energi til å holde 37grader kroppstemperatur.

Vannet har en veldig god varmeledningsevne (???) og man vil ha tilgang til enorme mengder av denne slik at vannet ikke vil bli oppvarmet av kroppen, men hele tiden frakte varme fra kroppen og ut i vannet.

Er man våt i klærne og man legger seg under løv etc som nevnt over her vil man varme opp de våte klærne med kroppsvarmen (såfremt man ikke får tilført mer kaldt vann selvsagt).

Men litt på sida: Skal man ligge lenge i vannet, vil det da være best å ligge i ro eller bevege på seg? Hvis bevege på seg, rolige bevegelser eller litt aktiv "svømming"?

edit: Trodde jeg var rask nok til at innleggende skulle merges... Gjør de ikke det lenger..?

Har de såvidt jeg har erfart ALDRI gjort..

Det har den alltid gjort, og gjør fremdeles innenfor en viss tid.

Slik som nå f.eks.....

Lenke til kommentar

Ligg rolig. Armer og ben trekker mye blod ut og får det avkjølt rimelig raskt. Ligg rolig og varmetapet blir minimalt. Unngå skjelving om det er mulig.

Men det er jo vanskelig å gjøre i virkeligheten.

Endret av Eaan
Lenke til kommentar

Men om jeg stakk hånda i vannet, opplevdes det som lunkent, kanskje varmt.

Det bare føles slik, vannet er fremdeles kaldt.

Fra http://www.mentalfloss.com/blogs/archives/17254

Our hands have a mess of sensory receptors that all receive different sensations. These receptors send signals to the brain to help us make sense of what we’re touching. We’ve got some receptors that receive sensations of cold (cold spots) and others that receive warmth (warm spots).

Neither of these temperature receptors pull double-duty. If you touch a cold spot with something hot, it’s still going to do what it’s supposed to do: send a cold signal. If you touch a warm spot with something cold, it’s still going to tell the brain that you’re touching something warm.

Neurologists call instances when these spots send the “wrong” signal in response to a stimulus paradoxical cold and paradoxical warmth.

Lenke til kommentar

@aklla: du må nok på minusgrader om du skal få deg frostskader. Eller iaf. på 0°C ifølge Wikipedia.

Tar du hånda i en bolle med vann på ca. 2-4°C så vil du antaglivis varme opp vannet til en akseptabel temperatur ved hjelp av kroppsvarmen din før du får frostskader. (Da tenker jeg at du tar en bolle med vann som har stått i kjøleskapet, setter den på kjøkkenbenken og putter hånda oppi).

Tenkte mer på at bollen holder samme temperatur hele tiden, men ser at man ikke får frostskader.

Veldig greit å vite :)

Lenke til kommentar
Hvis det har seg slik at et sort hull har uendelig massetetthet, og gravitasjon - vil et menneske (hypotetisk sett) plassert i et sort hull, bli uendelig gammel, uendelig fort?

Spørsmålet er besvart for lengst, men jeg har en kommentar likevel.

Et sort hull har ikke uendelig gravitasjon og det er usikkert hvordan massen fordeler seg innen for swartchild radiusen. Dermed vet man heller ikke massetettheten til massen i sorte hull, kun gjennomsnittlig massetetthet innenfor swartchild radiusen, inkludert "tomrom".

Lenke til kommentar

[...]men ser at man ikke får frostskader.

Veldig greit å vite :)

Tja, frostskader får du ikke om det ikke er under frysepungtet. Men kuldeskader av ymse slag kan man få helt opp til 10-12oC. Med konsekvenser fra midlertidig nedsatt førlighet og dritvondt, via varig nedsatt førlighet til "skyttergravsfot" gjerne med påfølgende koldbrann og amputasjon....

Sjøforsvaret gjennoppdaget dette i 1999, med det resultat at godt over ett halvt kull med Sjøkrigsskolekadetter (og flere instruktører) fikk problemer og "en del" ble varig stridsudyktige.

Lenke til kommentar
Hvis det har seg slik at et sort hull har uendelig massetetthet, og gravitasjon - vil et menneske (hypotetisk sett) plassert i et sort hull, bli uendelig gammel, uendelig fort?

Spørsmålet er besvart for lengst, men jeg har en kommentar likevel.

Et sort hull har ikke uendelig gravitasjon og det er usikkert hvordan massen fordeler seg innen for swartchild radiusen. Dermed vet man heller ikke massetettheten til massen i sorte hull, kun gjennomsnittlig massetetthet innenfor swartchild radiusen, inkludert "tomrom".

Ja, har fått med meg at sorte hull ikke fungerer på den måten, men poenget med spørsmålet var snarere hvordan en hypotetisk uendelig gravitasjon ville påvirket tiden. Men har forstått at et slikt spørsmål ville vært uendelig vanskelig å svare på anyway, da vi har null og niks peiling på det :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...