Munty Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) SI-prefikser, lengde. Yoctometer er mindre enn nano. 10−9 - Nano - Milliarddel - 0,000 000 001 10−12 - Piko - Billiondel - 0,000 000 000 001 10−15 - Femto - Billiarddel - 0,000 000 000 000 001 10−18 - Atto - Trilliondel - 0,000 000 000 000 000 001 10−21 - Zepto - Trilliarddel - 0,000 000 000 000 000 000 001 10−24 - Yocto - Kvadrilliondel - 0,000 000 000 000 000 000 000 001 Endret 18. oktober 2010 av Munty Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Oppfølgingsspørsmål til dette, hva er den minste måleenheten for distanse man kjenner til? Plancklengden ℓP skal være den teoretisk minst mulige lengden. Plancklenden er 1,616252(81)×10−35 meter, der tallet i parantes er en usikkerhetsmargin. http://en.wikipedia.org/wiki/Planck_length Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hvis det har seg slik at et sort hull har uendelig massetetthet, og gravitasjon - vil et menneske (hypotetisk sett) plassert i et sort hull, bli uendelig gammel, uendelig fort? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hvis det har seg slik at et sort hull har uendelig massetetthet, og gravitasjon - vil et menneske (hypotetisk sett) plassert i et sort hull, bli uendelig gammel, uendelig fort? Omvendt. Inne i sorte hull står tiden i praksis stille. Jordas gravitasjon bremser også tiden, tiden går litt saktere her nede på Jordas overflate enn ute i verdensrommet. Det er dog kun snakk om noen titalls nanosekunder per døgn. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Så gravitasjonen bremser tiden altså. Vil det da si at man ville blitt uendelig gamle på uendelig lang tid da? Ville man til slutt dødd i det hele tatt (gitt at teorien om uendelighet stemmer)? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 I et felt med uendelig høy gravitasjon hadde man vel forsåvidt levd evig... men mtp at dette hadde fått alle atomer o.l. til å kolapse inn til et uffattelig tett materiale hadde det vel ikke vært så mye liv å snakke om. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Jordas gravitasjon bremser også tiden, tiden går litt saktere her nede på Jordas overflate enn ute i verdensrommet. Det er dog kun snakk om noen titalls nanosekunder per døgn. Hmmmm.... Glad eg ikke er der ute, for føler tida går fort nok som det er igrunn. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) Jordas gravitasjon bremser også tiden, tiden går litt saktere her nede på Jordas overflate enn ute i verdensrommet. Det er dog kun snakk om noen titalls nanosekunder per døgn. Hmmmm.... Glad eg ikke er der ute, for føler tida går fort nok som det er igrunn. Tiden går like fort for deg samme hvor du er, men tiden andre steder enn der du oppholder deg er annerledes. Så det vil si at når vi reiser ut i verdensrommet så har vi på en måte reist frem i tid, siden tiden der oppe har gått fortere enn tiden på jorden. Det er jo en av flere uttenkte tidsreisemetoder, det å oppholde seg i veldig sterk gravitasjon. Så tar man tur innom et sort hull, hvor gravitasjonen er utrolig høy, og kommer ut igjen, så vil du ha aldret like fort som normalt, men universet ville ha aldret ekstremt mye fortere så du vil komme inn i hva som kan bli sett på som fremtiden. Det er ingen vei tilbake da. Tiden som vi trodde var konstant før, har vi jo funnet ut er så fleksibel som det går an. Det påvirker jo vårt liv her på jorden og, siden klokker i satellitter og romstasjoner må jo stilles stadig vekk for å kunne gjøre eksakte målinger. Endret 18. oktober 2010 av T.O.E Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Vil tro nanometer Angående data, hvorfor er prosessorer(22nm) så mye mindre en grafikk prosessorer(40nm) Det tallet du oppgir er lengden på den minste detaljen man kan lage ved hjelp av prosessteknologien som er i bruk. Jo mindre denne dimensjonen er, desto flere transistorer kan man få plass til på brikken. Så man vil at prosesslengden skal være så liten som mulig. CPU har typisk mindre prosesslengde enn GPUer da de har større krav til ytelse og dermed flere transistorer per arealenhet. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Så vidt jeg vet er måleenheten for bredden på isolasjonen mellom transistorene. GPU har da i høyeste grad store krav på ytelse på lik linje med cpu, bare på andre områder. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Det tallet du oppgir er lengden på den minste detaljen man kan lage ved hjelp av prosessteknologien som er i bruk. Jo mindre denne dimensjonen er, desto flere transistorer kan man få plass til på brikken. Så man vil at prosesslengden skal være så liten som mulig. CPU har typisk mindre prosesslengde enn GPUer da de har større krav til ytelse og dermed flere transistorer per arealenhet. Men hvorfor ikke lage GPU'en like liten å få flere transistorer som da gir mere ytelse ? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Så vidt jeg vet er måleenheten for bredden på isolasjonen mellom transistorene. Nei, det er dimensjonen på den minste detaljen man kan lage når man lager transistorene. Jo lavere tall, desto mindre kan man gjøre transistorene. Men hvorfor ikke lage GPU'en like liten å få flere transistorer som da gir mere ytelse ? Det er en avveining mellom hva man ønsker å lage, pris og ytelse. Jo mindre prosesslengde, desto dyrere. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Slik er det vel også med halveringstiden til et radioaktivt stoff. Teoretisk vil stoffet aldri slutte å være radioaktivt med tanke på halvering, men i virkeligheten slutter det vel å være radioaktivt til slutt. Nope. Halveringstiden sier noe om hvor sannsynlig det er at den gitt mengde nedbrytes. 1 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Men hvorfor ikke lage GPU'en like liten å få flere transistorer som da gir mere ytelse ? Det er en avveining mellom hva man ønsker å lage, pris og ytelse. Jo mindre prosesslengde, desto dyrere. Men hvorfor har ikke denne utviklingen gått i takt med CPU'ens størrelse ? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Men hvorfor har ikke denne utviklingen gått i takt med CPU'ens størrelse ? Den går i takt med CPU sin utvikling, den bare lagger et par generasjoner etter. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Oppfølgingsspørsmål til dette, hva er den minste måleenheten for distanse man kjenner til? Plancklengden ℓP skal være den teoretisk minst mulige lengden. Plancklenden er 1,616252(81)×10−35 meter, der tallet i parantes er en usikkerhetsmargin. http://en.wikipedia.org/wiki/Planck_length Hva brukes plancklengden til? Eller er det bare et tall som googolcomplex som er av så store dimensjoner at det ikke kan brukes til noe? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Plancklengden er veldig liten, ikke stor. Brukte planckkonstanten ganske mye i beregninger i fysikken på VGS. De er ikke det samme, men en sammenheng. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hvorfor vokser løken min i kjøleskapet? Jeg trodde planter og denslags trengte fuktighet og lys samt ok temperatur, men kjøleskapet mitt, mangler alle disse 3 tingene. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hvorfor vokser løken min...? 7 Lenke til kommentar
Munty Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Plancklengden er veldig liten, ikke stor. Brukte planckkonstanten ganske mye i beregninger i fysikken på VGS. De er ikke det samme, men en sammenheng. Jaja, jeg bare formulerte meg litt feil. Jeg skjønte at det er snakk om en veldig kort lengde, men sammenliknet med hvor lite nyttig den korte lengden er med det ekstremt høye tallet googolcomplex som ikke kan brukes til noen verdens ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå