Nedward Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Hva heter en dings du kveiler kabler rundt for å holde styr på kabelen? http://smartwrap.net/ like dat En kabeltrommel, evt. designkabeltrommeltrommel. Hvis du leter etter noe slikt som du har linket til kan du prøve med "kabelorganisering" o.l. Men i prinsippet er det en kabeltrommel du linker til. Endret 16. oktober 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Stemmer det at vektløfting, da spesielt benkpress, kan hemme vekst? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Stemmer det at vektløfting, da spesielt benkpress, kan hemme vekst? I utgangspunktet ikke, ved riktig og normal trening. Sverige har i det siste blant annet gått ut og anbefalt at man begynner med styrketrening tidligere. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Jeg vil ha mer tid i våken tilstand. Hva kan jeg gjøre for å senke søvnbehovet mitt? Det må fungere i lengden, ikke bare for en dag eller to. Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Polyphasic sleep. Überman Sleep Schedule er et eksempel på dette. Det går ut på å ta søvnen i flere små økter utover dagen for å maksimere REM-søvn. Da ender du opp med å sove mye mindre enn om du skulle tatt alt i en økt. Om det er spesielt sunt, vet jeg ikke. Endret 16. oktober 2010 av Vycan Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Hva med forskjellige typer mat? Jeg vet at søtsaker gjør en slappere senere. Jeg vet at man blir mer opplagt av å trene. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Det der er sånne ting som "fungerer" bare på papiret, men ikke i praksis. I praksis vil du gå rundt i halv-ørska hele tiden og vente på å få sove de 20 minuttene. Du får ikke gjort en pokka dritt ut av dagen annet enn lengte etter den neste søvnen. Også er du cranky når du "må" stå opp igjen etter 20 minutter. Og sånn bare fortsetter det. Er nærmest umulig å holde noe slikt gående med mindre du lever på trygd og ikke har noe å gjøre om dagene. Endret 16. oktober 2010 av Bytex 2 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Det der er sånne ting som "fungerer" bare på papiret, men ikke i praksis. I praksis vil du gå rundt i halv-ørska hele tiden og vente på å få sove de 20 minuttene. Du får ikke gjort en pokka dritt ut av dagen annet enn lengte etter den neste søvnen. Også er du cranky når du "må" stå opp igjen etter 20 minutter. Og sånn bare fortsetter det. Stemmer det. Du rekker aldri å komm igjenom søvnfasene som du skal i løpet av natta. Ikke får du gjort særlig mye på den tiden du er våken, og det blir ufattelig upraktisk når du må ha en plass å sove overalt uforstyrret. Endret 16. oktober 2010 av Mr. A Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Jeg trenger en metode som gjør at jeg kan være våken lenge, men likevel fungere tilstrekkelig i hverdagen. Nå klarer jeg meg med 7 timers søvn. Jeg trener fire ganger i uka og spiser sjelden søtsaker. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Det der er sånne ting som "fungerer" bare på papiret, men ikke i praksis. I praksis vil du gå rundt i halv-ørska hele tiden og vente på å få sove de 20 minuttene. Du får ikke gjort en pokka dritt ut av dagen annet enn lengte etter den neste søvnen. Også er du cranky når du "må" stå opp igjen etter 20 minutter. Pluss at jeg mistenker at de som lagde dette programmet undervurdere drømmeløs søvn, som også er viktig for at kroppen skal kunne restitueres. Jeg trenger en metode som gjør at jeg kan være våken lenge, men likevel fungere tilstrekkelig i hverdagen. Nå klarer jeg meg med 7 timers søvn. Jeg trener fire ganger i uka og spiser sjelden søtsaker. Det finnes ingen metode slik som du etterspør. Hadde det gjort det hadde "alle" brukt den nå. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Er ikke 17 timer i døgnet nok da?. Du bør heller finne måter å optimalisere rutinene dine på, slik at du får de unnagjort raskere. F.eks. brukte jeg å sette vekkeklokka til å slumre i en halvtime før jeg sto opp, nå står jeg heller opp med det samme og drar på jobb og drikker kaffe i en halvtime ekstra. Kanskje et dårlig eksempel på optimalisering, men det er i de banene du må tenke for å få plass til mer i hverdagen. Et annet eksempel er like arbeidsoppgaver som består av flere forskjellige operasjoner. Da er det mer effektivt å sette igang med flere oppgaver samtidig, og gjenta samme operasjon flere ganger på de forskjellige oppgavene framfor og gjøre en og en oppgave. Altså skal du kappe 200 planker og bore et hull i hver sparer du tid med å kappe alle 200 først, og deretter borre alle hullene istedet for å gjøre deg ferdig med en og en planke. 1 Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 .. Regelen om 25m er det for å ha marginer. Har man et anlegg som allerede er tynt ut på maks lengde, så kjører man på med 50m skøyteledning sier det seg selv at det blir farlig. Forøvrig skal man helst dra ut ledningen av trommelen om man bruker en slik. Å ha 24 av 25 meter rullet opp på trommelen er faktisk svært dårlig. Kan være greit å huske på. Takk for gode råd. Jeg underviser faktisk om slikt Beklager at jeg brukte din post til den aparte anekdoten. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Dobbeltsjekk dette med 25m da Fikk høre det av en kollega for en stund siden. Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Dobbeltsjekk dette med 25m da Fikk høre det av en kollega for en stund siden. Jeg tror det er rett, dette fordi svake uønskede strømmer kan oppstå som ikke gir jordfeilbrytere og sikringer nok signal til å koble ut. Derfor har det kommet nye regler om slikt (omtalt andre steder i denne tråden også faktisk). Noen nevner at man kan bruke ledere med større tversnitt, men det gjelder jo da som forbedring kun om alt er iorden. Straks noe galt skjer kan det gå like ille der det er feil. De vanlige 10 og 16 A utakene er jo heller ikke normalt beregnet for slike strømmengder som de tykkere ledningene er beregnet på. For mer strøm har man som kjent andre uttak med andre kontakter (de store blå og røde) som man bruker til profesjonelt utstyr som du sikkert kjenner. Kan se ut som man fremdeles får kjøpt 50m kabler men da er det med overbelastningsvern. Om de er forbudt vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Problemet med tromler er induksjon. Kabelen virker som en spole med tvunnet fase og motfase i samme retning. La oss si kabelen har blå og sort leder inni kappa. Den sorte vil prøve å indusere en strøm i den blå og vise versa på grunn av at strømmene i de to lederne alltid går i motfase til hverandre. Dette gir mye høyere varmeutvikling per meter kabel enn hvis kabelen er utrullet. Kabelens maksimale strømstyrke er regnet ut fra utrullet tilstand og dermed meget god varmetransport bort fra kabelen. Når man ruller sammen kabelen i en kveil så blir det som 100 personer i samme sovepose prøver å holde varmen sammen. Det blir varmt og varmen er mer innesperret. Kabelen blir veldig varm midt i kvelien. Jeg vil anbefale å alltid ha kveilen helt utrullet om man skal koble til noe særlig effekt. Dersom det bare er snakk om laderen til mobiltelefonen eller noe annet ubetydelig (under totalt 100 Watt) så går det fint med opprullet trommel. Et par problemer med veldig lange kabler (100 meter osv) er spenningstap og kortslutningsstrøm. Spenningstapet sier seg selv på grunn av høy motstand i en så lang kabel. Kortslutningsstrømmen i en veldig lang kabel kan bli for lav. Hvis man får en kortslutning i enden av en 100 meter lang kabel så vil kabelen i seg selv ha så stor motstand at kortslutningsstrømmen som går gjennom den blir relativt lav. Sikringer er normalt ikke beregnet for lave kortslutningsstrømmer. Det gjør at sikringen bruker for lang tid på å slå ut. F.eks 1 sekund i stedet for 0,01 sekund. Det gjør at mer energi (Watt*tid) utvikles i kabelen før sikringen slår ut. Det vil gi høyere temperatur i kabelen og kan føre til at kabelen blir skadet eller helt ødelagt. Tenk deg delvis smeltet isolasjon rundt lederne. Blir kabelen skadet men ikke helt ødelagt så vil den føre til permanent forhøyet brannfare etter en kortslutning. Lenke til kommentar
Erav Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Jeg trenger en metode som gjør at jeg kan være våken lenge, men likevel fungere tilstrekkelig i hverdagen. Nå klarer jeg meg med 7 timers søvn. Jeg trener fire ganger i uka og spiser sjelden søtsaker. Hjernen din burde har 8 timer, og det er det som gir den optimal oppladning til de 16 neste timene, etter ekspertenes mening. Så om du føler 7 timer funker fint har du egentlig nok timer i døgnet. Du kan prøve med litt omega3, så fungerer hjernen din bedre Bedre lydkort, bedre lyd. Har du ikke lydkort, bruker man hoverkortet. Lydkort vil gi bedre lyd enn hva et hovedkort vil gi. Endret 16. oktober 2010 av Erav Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Lurer på -Er teorien om at man "reiser tilbake i tid" om man reiser i lysets hastighet riktig? Altså at du kjører en klokke i lysets hastighet, og da går tiden littegrann saktere, så når den kommer tilbake på jorden er den noen minutter "yngre"? Så det på Discovery Science eller Nat. Geo eller noe... Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Problemet med tromler er induksjon. Kabelen virker som en spole med tvunnet fase ...... Det vil gi høyere temperatur i kabelen og kan føre til at kabelen blir skadet eller helt ødelagt. Tenk deg delvis smeltet isolasjon rundt lederne. Blir kabelen skadet men ikke helt ødelagt så vil den føre til permanent forhøyet brannfare etter en kortslutning. Ja, det er verdt å merke seg. Det er vel derfor slike tromler ofte har innebygde sikringer og vern mot overbelastning og varmgang. Tips til dem som plutselig mister strømmen i en stresset situasjon, f eks ved kjøring av lys og/el lyd, står det en slik trommel ett eller annet sted hvor kabelen ikke er rullet ut? I tillegg kan spoleeffekten fra trommelen virkelig lage rot i lyden! Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) De tromlene jeg har vært borti har merker hvor det står hvor mye man kan trekke gjennom dem når de er rulla sammen/ rulla ut EDIT: ikke på alle, men på veldig mange av dem Endret 16. oktober 2010 av 900i Lenke til kommentar
Whalecore Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Lurer på -Er teorien om at man "reiser tilbake i tid" om man reiser i lysets hastighet riktig? Altså at du kjører en klokke i lysets hastighet, og da går tiden littegrann saktere, så når den kommer tilbake på jorden er den noen minutter "yngre"? Så det på Discovery Science eller Nat. Geo eller noe... Fysikkens lov sier at det er umulig å bevege seg i lysets hastighet. Med det i bakhodet, se for deg at du er på et tog som går så nært lysets hastighet som er fysisk mulig. På dette toget har du friheten til å bevege deg så mye du vil. Dvs. du kan løpe og hoppe osv. der inne. For at fysikkens lover skal beskytte seg mot at du noengang skal oppnå lysets hastighet (f.eks ved å løpe inne i toget), slakker det ned tiden på det som skjer inne i toget. Du kan si at alt som skjer inne i toget foregår i slow motion (selv om du ikke ville merket det når du var der). Sitter du på toget lenge nok, vil du ha reist fremover i tid når du går ut igjen. Fordi tiden inne i toget har blitt slakket ned, mens tiden utenfor toget har gått normalt. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå