Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Mistet stikkontakten

 

Støpselet. En brødrister har ikke stikkontakt ;)

 

Tror ikke eg ville vært veldig bekymret for et slikt støpsel. Tørk av det du så er det nok trygt. Og er det vann inni så skjer det jo ikke noe annet enn at en sikring går. Da må du i såfall vente litt lenger til neste forsøk :)

 

Går sikringen? Jeg husker jeg hadde campingvogn ett sted ved en hundgård. Til energi brukte jeg strøm. Utpå våren merket jeg en merkelig lukt. Smeltevann hadde samlet seg delvis under vogna og ledningen med en skjøtekontakt lå nedi gropa. Hunder som ofte var luftet rundt vogna hadde selvfølgelig gjort sitt fornødne av flytende både her og der, noe av dette hadde selvfølgelig sammen med smeltevannet havnet i gropa. Resultatet var for å gjøre det kort elektrolyse. Gasser fra elktrolysert urin steg opp og ga lukt! Jeg tok selvfølgelig ledninga opp av væsken og sjekket den, men sikringa gikk faktisk ikke.

 

Nei selvsagt ikke. Som eg skriver litt senere så må anlegget være iorden. Og har du en lang skøyteledning så er ikke ditt anlegg i forskriftsmessig stand lenger. Grunnen er at minste kortslutningsstrøm blir så dempet av den lange skøyteledningen din at vernet ikke vil løse ut før lang tid. Noe som selvsagt kan føre til farlige situasjoner. (Bare spør alle med en lat holdning og derav lange skøyteledninger, et stk hekksaks og et stk idioti der de klipper over ledningen. Slett ikke sikkert noen sikring går nei.)

 

Nå tok eg da vitterlig utgangspunkt i at vedkommede med brødristeren ikke skulle sette denne i en skøyteledning ute i hagen, men i en stikkontakt på kjøkkenet. Siden han tross alt sa stikkontakt mange ganger.

 

Til neste år: Ikke bruk denne lange skøyteledningen din på en hvilken som helst kurs. Det er en grunn for at man til permanente (dvs mer enn et par timers bruk) opplegg skal dimensjonere dette og gjøre ting skikkelig, og ikke bare slenge ut en skøyteledning i hytt og dynevær.

 

Nysgjerrig spørsmål: Hvos lang var denne skøyteledningen? Vær klar over maks lengde på slike ting som du har lov å koble til anlegget ditt i garasje etc er 25 meter. Anbefaler ikke så mye over 10m.

 

Klar over farene ved det. Det er jo bl a derfor slike historier bør fortelles. Sikringene går nok som regel ved kutting. Nå husker jeg ikke lengden som var i bruk da. Men det er jo ellers ikke bare lengden som teller men kvaliteten på lederne og koblingene. Det kan like gjerne begynne å brenne i en dårlig stikkkontakt, som i noe annet uansett hvor langt det er fra sikringsskapet. Hva gjør du da når du en sjelden gang har bruk for mer enn 10 eller 25 m? Forøvrig brukes det jo i mange sammenhenger skjøteledninger i store mengder uten at det trenger være farlig, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderer katter maten de spiser ut ifra smak, eller bare lukt?

 

Tørrfôr til katter lukter kjempemye, men smaker omtrent ingenting ermm.gif

 

Da har jeg et bedre spørsmål. Hvordan vet du det ?

 

For å besvare spørsmålet ditt, så smaker man jo med nesen. Prøv å hold for nesen mens du spiser.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

For å besvare spørsmålet ditt, så smaker man jo med nesen. Prøv å hold for nesen mens du spiser.

Lukten er en del av matopplevelsen, så maten vil "smake" litt mindre når du holder for nesen. Men smaksløkene på tungen (som har ingenting med luktesansen å gjøre) er fortsatt det viktigste smaksorganet vårt.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

For å besvare spørsmålet ditt, så smaker man jo med nesen. Prøv å hold for nesen mens du spiser.

Nesen hjelper litt til med smakingen, så maten vil smake litt mindre når du holder for nesen. Men smaksløkene på tungen (som har ingenting med luktesansen å gjøre) er fortsatt det viktigste smaksorganet vårt.

 

Tunga smaker bare søtt, surt, salt og bittert. Nesen tar seg av resten av smaken og aromaen.

Lenke til kommentar

Vurderer katter maten de spiser ut ifra smak, eller bare lukt?

 

Tørrfôr til katter lukter kjempemye, men smaker omtrent ingenting ermm.gif

 

Da har jeg et bedre spørsmål. Hvordan vet du det ?

 

For å besvare spørsmålet ditt, så smaker man jo med nesen. Prøv å hold for nesen mens du spiser.

 

Da har jeg et logisk svar. Han har smakt det !

 

Og hold for nesen er bare et gammelt kjerringråd som ikke fungerer.... (for meg, vel ogmerke :) )

Lenke til kommentar

Kattedyrs tunger mangler faktisk smaksløker for søtt. Likevel kan de synes at f.eks sjokolade er godt, fordi det inneholder fett, som katter liker.

Obs! Ikke gi katten din sjokolade, den inneholder et stoff som verken katter eller hunder tåler. De får magesyke og kan bli så dårlige at de dør.

 

Ellers stemmer det mesteparten av smaksopplevelsene våre er lukt. Selv om man holder seg for nesa, så er det en forbindelse mellom munnhulen og nesegangene via svelget. Men hvis man er skikkelig "dedd i desa", så smaker maten vesentlig mindre enn normalt.

 

Røyking lammer mange av luktreseptorene, de som slutter å røyke opplever derfor at maten smaker bedre etterhvert etter røykeslutt og man kan da lett legge på seg fordi man lett spiser mere av den gode maten.

Endret av SeaLion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Hvis man f.eks har en iphone skjerm, og et sånt plastikkbelag som følger med når man kjøper den, og er i et rom uten luft, og setter på det plastikkbelaget på skjermen. Når man gjør det i et rom med luft, så danner det seg sånne små luftbobler, men vil det gjøre det i det luftfrie rommet? Blir den helt tett innpå skjermen?

 

Så at jeg var dårlig til å forklare, kan prøve pånytt hvis dere ikke forstår :p

Lenke til kommentar

Du glemte umami. :)

 

Har aldri smakt umami, så jeg tror ikke helt på at det er en smak.

 

Kjøp deg en proteinbar uten tillsatt smak, så kjenner du smaken. Den er ikke spesielt god (alene)

edit: Min mening iallefall

 

Hmm... Noen forslag til hvor og hva slags proteinbar? Jeg ble jævelig interessert i å smake en smak jeg ikke vet at finnes. :)

Lenke til kommentar

Finst ikke det skøyteledninger med større tverrsnitt som går an å bruke på lengre avstander?

 

Jo, og det finnes lovlige lengre skøyteledninger enn 25m, men man kan ikke bruke de i nettet til et hus, med mindre det er dimensjonert for det. Noe det neppe er siden man ikke har lov å ha skjøteledninger til permament bruk.

 

På byggeplasser etc brukes selvsagt lengre, men da er de tilkoblet anleggsnett. Som er dimensjonert for slike ting.

Lenke til kommentar

Hele denne diskusjonen om tverrsnitt og skjøteledninger får meg til å tenke litt på: En ledninge vil aldri bli bedre enn svakeste ledd, eller?

 

For veldig mange apparater har rimelig tynne ledninger, hva skjer om man kobler den i en skjøteledning på 100m (en godkjent en).

 

Vil ikke da ledningen i enden inn i apparatet slite? Nå er vel det meste av annleggsutstyr dimensjonert ordentlig for slikt, men si at man vil trakte litt kaffe eller noe i lønsjen :p

Lenke til kommentar

Klar over farene ved det. Det er jo bl a derfor slike historier bør fortelles. Sikringene går nok som regel ved kutting. Nå husker jeg ikke lengden som var i bruk da. Men det er jo ellers ikke bare lengden som teller men kvaliteten på lederne og koblingene. Det kan like gjerne begynne å brenne i en dårlig stikkkontakt, som i noe annet uansett hvor langt det er fra sikringsskapet. Hva gjør du da når du en sjelden gang har bruk for mer enn 10 eller 25 m? Forøvrig brukes det jo i mange sammenhenger skjøteledninger i store mengder uten at det trenger være farlig, men det er en annen sak.

 

Selvsagt kan det begynne å brenne. Man kan dø i bilkrasj selv om man kjører i 5 km/t...

 

Men man må nesten ta utgangspunkt i at anlegget fungerer. Regelen om 25m er det for å ha marginer. Har man et anlegg som allerede er tynt ut på maks lengde, så kjører man på med 50m skøyteledning sier det seg selv at det blir farlig.

 

Forøvrig skal man helst dra ut ledningen av trommelen om man bruker en slik. Å ha 24 av 25 meter rullet opp på trommelen er faktisk svært dårlig. Kan være greit å huske på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...