Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Om man skulle finne en gass som tiltrekkes av et materiale, og så skaper en kube fyllt med kun den gassen, og så suger ut så mye det går, og så "slipper ned" en klump med det materialet som resten trekkes mot. Vil det ikke da være teoretisk vakuum inni der unntatt akkuratt rundt klumpen?

Nei, vakuumet inni boksen vil motvirke tiltrekningen og dermed vil det fortsatt være litt atomer igjen i resten av boksen. Men det du beskriver er ikke så langt unna enkelte av prinsippene som brukes i vakuumpumper som brukes for å oppnå ekstremt lav vakuum i laboratorier.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gravemaskiner bruker jo en sånn lokal sak i tillegg til gps. På den måten kan de grave helt 100% nøyaktig fordi den lokale gps'en de har stående på et kjent referansepunkt på graveplassen brukes til å regne en mer nøyaktig plassering av gravemaskinen, en referanse verdig.

 

Funker på samme måte som WAS og EGNOS gjør, bare mye mer nøyaktig siden denne referansen står i ro.

 

Aner ikke hva noe slikt koster, men det er nok billigere enn fotballspiller systemet :) Men billig er det neppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanlige GPS'r er ikke nøyaktige nok til å tracke en gressklipper rundt på plena. Det blir bare en kladd eller en prikk. Må nok opp i hundretusenkroners klassen for å tracke ned til centimeter, som de gjør på Combine Harvester-maskiner som pløyer kilometerstore åkere i USA. Der er det superviktig at den holder seg på rett linje hele tida for å utnytte plassen best mulig, så de kjører etter GPS. De har vel en egen spesiell gps-stasjon også på gården..

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Mistet stikkontakten

 

Støpselet. En brødrister har ikke stikkontakt ;)

 

Tror ikke eg ville vært veldig bekymret for et slikt støpsel. Tørk av det du så er det nok trygt. Og er det vann inni så skjer det jo ikke noe annet enn at en sikring går. Da må du i såfall vente litt lenger til neste forsøk :)

Lenke til kommentar

[...]så de kjører etter GPS. De har vel en egen spesiell gps-stasjon også på gården..

Det du snakker om da er nok DGPS, korrigerer for de fleste feil (stort sett signalets gangtid som det kompenseres for) og reduserer avviket (om jeg husker rett) til ca. 20cm per 100km fra nærmeste DGPS-sender (med mulighet for å forbedre ytterligere om du får inn signal fra flere sendere, og har software som duger).

Lenke til kommentar

Mistet stikkontakten

 

Støpselet. En brødrister har ikke stikkontakt ;)

 

Tror ikke eg ville vært veldig bekymret for et slikt støpsel. Tørk av det du så er det nok trygt. Og er det vann inni så skjer det jo ikke noe annet enn at en sikring går. Da må du i såfall vente litt lenger til neste forsøk :)

 

Går sikringen? Jeg husker jeg hadde campingvogn ett sted ved en hundgård. Til energi brukte jeg strøm. Utpå våren merket jeg en merkelig lukt. Smeltevann hadde samlet seg delvis under vogna og ledningen med en skjøtekontakt lå nedi gropa. Hunder som ofte var luftet rundt vogna hadde selvfølgelig gjort sitt fornødne av flytende både her og der, noe av dette hadde selvfølgelig sammen med smeltevannet havnet i gropa. Resultatet var for å gjøre det kort elektrolyse. Gasser fra elktrolysert urin steg opp og ga lukt! Jeg tok selvfølgelig ledninga opp av væsken og sjekket den, men sikringa gikk faktisk ikke.

Lenke til kommentar

Sitter her og ser på en helt ny 42" LG flatskjerm.

Apparatet er supert, og viser fine farger.

 

Det jeg lurer på er følgende:

 

Sharp har lansert en serie med flatskjermer, der en japaner i labcoat latterliggjør konkurrentene.

Reklamen viser fargerike bilder av gule havhester.

Japaneren påstår at du ikke kan se skikkelig gulfarge på en skjerm med "three color technology".

Han kaller havhesten "yellow-ISH seahorse", og han mener tydeligvis at havhesten hadde vært ENDA GULERE på en TV fra Sharp.

 

Jeg tror ikke jeg hadde orket den enda gulere. Den er mer enn gul nok på min TV "with three color technology".

 

Hvor mye gulere hadde havhesten blitt på en Sharp-TV?

Tatt i betraktning at den allerede er mer enn gul nok?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Mistet stikkontakten

 

Støpselet. En brødrister har ikke stikkontakt ;)

 

Tror ikke eg ville vært veldig bekymret for et slikt støpsel. Tørk av det du så er det nok trygt. Og er det vann inni så skjer det jo ikke noe annet enn at en sikring går. Da må du i såfall vente litt lenger til neste forsøk :)

 

Går sikringen? Jeg husker jeg hadde campingvogn ett sted ved en hundgård. Til energi brukte jeg strøm. Utpå våren merket jeg en merkelig lukt. Smeltevann hadde samlet seg delvis under vogna og ledningen med en skjøtekontakt lå nedi gropa. Hunder som ofte var luftet rundt vogna hadde selvfølgelig gjort sitt fornødne av flytende både her og der, noe av dette hadde selvfølgelig sammen med smeltevannet havnet i gropa. Resultatet var for å gjøre det kort elektrolyse. Gasser fra elktrolysert urin steg opp og ga lukt! Jeg tok selvfølgelig ledninga opp av væsken og sjekket den, men sikringa gikk faktisk ikke.

 

Nei selvsagt ikke. Som eg skriver litt senere så må anlegget være iorden. Og har du en lang skøyteledning så er ikke ditt anlegg i forskriftsmessig stand lenger. Grunnen er at minste kortslutningsstrøm blir så dempet av den lange skøyteledningen din at vernet ikke vil løse ut før lang tid. Noe som selvsagt kan føre til farlige situasjoner. (Bare spør alle med en lat holdning og derav lange skøyteledninger, et stk hekksaks og et stk idioti der de klipper over ledningen. Slett ikke sikkert noen sikring går nei.)

 

Nå tok eg da vitterlig utgangspunkt i at vedkommede med brødristeren ikke skulle sette denne i en skøyteledning ute i hagen, men i en stikkontakt på kjøkkenet. Siden han tross alt sa stikkontakt mange ganger.

 

Til neste år: Ikke bruk denne lange skøyteledningen din på en hvilken som helst kurs. Det er en grunn for at man til permanente (dvs mer enn et par timers bruk) opplegg skal dimensjonere dette og gjøre ting skikkelig, og ikke bare slenge ut en skøyteledning i hytt og dynevær.

 

Nysgjerrig spørsmål: Hvos lang var denne skøyteledningen? Vær klar over maks lengde på slike ting som du har lov å koble til anlegget ditt i garasje etc er 25 meter. Anbefaler ikke så mye over 10m.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...