Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om en oversikt på hvor mye trykket endrer seg i en beholder når du endrer posisjonen din over havet?

 

I mitt tilfelle så vil det være å sende en tank fra havnivå opp til 1500 meter eller noe slikt. Hvor mye vil det påvirke trykket i tanken? Lurer på hvordan man kan finne det ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet om en oversikt på hvor mye trykket endrer seg i en beholder når du endrer posisjonen din over havet?

 

I mitt tilfelle så vil det være å sende en tank fra havnivå opp til 1500 meter eller noe slikt. Hvor mye vil det påvirke trykket i tanken? Lurer på hvordan man kan finne det ut.

 

Jeg kom fram til 150 N/m^2... men allt jeg hadde skrevet ble borte når jeg trykket "svar nå" :cry::(

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om en oversikt på hvor mye trykket endrer seg i en beholder når du endrer posisjonen din over havet?

 

I mitt tilfelle så vil det være å sende en tank fra havnivå opp til 1500 meter eller noe slikt. Hvor mye vil det påvirke trykket i tanken? Lurer på hvordan man kan finne det ut.

 

Jeg kom fram til 150 N/m^2... men allt jeg hadde skrevet ble borte når jeg trykket "svar nå" :cry::(

 

150Pa høres riktig ut. Er ikke all verden trykket endrer seg ved å gå fra 0 moh til 1500 moh.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om en oversikt på hvor mye trykket endrer seg i en beholder når du endrer posisjonen din over havet?

 

I mitt tilfelle så vil det være å sende en tank fra havnivå opp til 1500 meter eller noe slikt. Hvor mye vil det påvirke trykket i tanken? Lurer på hvordan man kan finne det ut.

 

Jeg kom fram til 150 N/m^2... men allt jeg hadde skrevet ble borte når jeg trykket "svar nå" :cry::(

 

150Pa høres riktig ut. Er ikke all verden trykket endrer seg ved å gå fra 0 moh til 1500 moh.

 

Regnet du ut for akkuratt 1500 meter? Er ikke det jeg lurte på. Er det ikke heller en kjent formel som brukes som noen av dere vet om? Noe som tar seg for trykk, temperatur og andre ting som kan påvirke.

 

Takker :)

Lenke til kommentar

Du har jo pV=nRT som viser sammenhengen mellom trykk, temperatur, volum og mengde stoff om det er av interesse. Kanskje lite relevant om du skal regne på trykkforskjeller i atmosfæren, fungerer bedre på gasser i lukka beholdere.

 

Når jeg sier at 150 Pa høres ganske riktig ut som trykkforandring er fordi 150 Pa er ganske lite i trykksammenheng. 1 Atm = 101 325 Pa, altså er trykkforskjell på 150 Pa av liten betydning.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Vært borti den formelen der i Kjemien ja, men vet ikke hvor mye den hjelper da? veit utroligt lite om det her. Det er snakk om lukkede beholdere ja. Jeg ser vel egentlig etter en formel som viser hvor mye trykket endrer seg i tanker med trykk på 0,2bar ved havnivå, når det flyttes x antall meter i høyde.

Lenke til kommentar
Regnet du ut for akkuratt 1500 meter? Er det ikke heller en kjent formel som brukes som noen av dere vet om? Noe som tar seg for trykk, temperatur og andre ting som kan påvirke.

På siden om http://no.wikipedia.org/wiki/Troposfæren (opp til ca 15 000 m) står bl.a følgende:

Trykk

Siden store deler av atmosfærens masse ligger i troposfæren, har denne delen av atmosfæren også størst lufttetthet. Lufttettheten og dermed også lufttrykket er størst ved jordoverflaten fordi luften blir presset sammen under vekten av all luften i høyden over. I høyere nivå vil vekten av luften som er over være mindre, og luften blir dermed mindre komprimert og lufttrykket blir mindre. Endringen av trykket med høyden kan regnes ut ved den hydrostatiske ligningen:

1a9c361ac8e118cbd9820c69055942de.png

der:

g = tyngdeakselerasjonen

ρ = tetthet

h = høyde

p = trykk

R = universell gasskonstant

T = temperatur

ved å anta konstant temperatur, faller trykket eksponentielt med høyden:

b667c44f6ea41e34863028b1d1479b2d.png

 

Temperatur

I troposfæren faller temperaturen med et gjennomsnitt på 6,4°C per 1 km i høyden. Dette fallet kommer av adiabatisk avkjøling, som i prinsippet består i at når det atmosfæriske lufttrykket faller, utvider luften seg. For at luften skal kunne utvide seg må den gjøre et arbeid på sine omgivelser, og energien som blir brukt til dette fører til at temperaturen faller (pga Bevaring av energi).

 

Temperaturen synker til omtrent -52°C ved begynnelsen av tropopausen. Ved polene er troposfæren tynnere og temperaturen synker bare til omtrent -45°C, mens den over ekvator kan nå -75°C.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vært borti den formelen der i Kjemien ja, men vet ikke hvor mye den hjelper da? veit utroligt lite om det her. Det er snakk om lukkede beholdere ja. Jeg ser vel egentlig etter en formel som viser hvor mye trykket endrer seg i tanker med trykk på 0,2bar ved havnivå, når det flyttes x antall meter i høyde.

Som opplyst ovenfor her er trykket i tanken din bestemt ved pV=nRT. Siden det er en lukket tank med en bestemt mengde gass betyr det altså at trykket vil være bestemt av temperaturen der den havner om volumet ellers er konstant. Men hvor konstant volumet er kan jo ikke vi andre vite ut fra opplysningene dine. Det er altså ikke høyden over havet men temperaturen den blir utsatt for som i hovedsak vil bestemme trykkendringa. Men dette vil altså kunne modifiseres hvis tanken f eks utvider seg ekstra eller krymper mye pga temperaturendringa. Det vil jo være avhengig av materialet som vi altså ikke vet noe om.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Fordi samplingsfrekvensen angir hvor ofte man skal lese av den analoge verdien til musikken og lage en tilhørende digital verdi.

 

Leser man av ofte vil man få en mer nøyaktig og lik digital datastrøm som den analoge lyden.

 

Leser man av sjeldent vil man få masse unøyaktighet og masse data fra den analoge lyden vil forsvinne fordi det går tid mellom avlesningene (samplingene)

 

Sånn folkelig forklart. Så kan noen lage bilder og forklare veldig nøye litt senere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...