Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor kommer man ikke på morsomme ting å gjøre på en fridag, før utpå kvelden?

 

Dette er et seriøst spørsmål, ikke bare en "ting som irriterer så grenseløst" postet i feil tråd.

 

Jeg legger merke til det hele tiden. På en fridag står jeg opp seint, spiser en enda seinere frokost, ser på TV og gjør ingenting. Utpå kvelden får jeg lyst til å gjøre noe, som å ta en biltur med brutter'n. Men da er det jo snart leggetid.

 

Hva forårsaker dette fenomenet, som gjør at vi aldri finner på noe gøy om morgenen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ofte om kvelden, (det er for det meste da det er stille nok til å legge merke til det), kommer det en knitrlyd fra stikkontakten/støpselet i veggen.

Er dog usikker på om det virkelig er knitring eller det brae er innbilt, men jeg har hørt det flere ganger og er veldig sikker på at det er virkelig.

Noen ideer på hva det kan være?

 

 

Det kommer lysbuer når man tar inn og ut støpsler, men om støpselet står i, vurder å bytte det da det høres ut som om det er dårlig kontakt. Mulig også stikkontakten er slitt, og at det er den som forårsaker det.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar
Hvem er det som har bestemt at bokstavene på tastaturet skal ligge akkurat slik de gjør?

Vet ikke hvem det var, men ironisk nok har jeg hørt at QWERTY tastatur-oppsettet (hvis Q,W,E,R,T og Y er etterhverandre på ditt tastatur har du QWERTY oppsett) ble laget for å være ineffektivt.

 

Rett og slett fordi når det ble "funnet opp" var det vanlige skrivemaskiner som sto på kontorer og i hjem, så hvis man skrev fort så rotet "stengen" i skrivemaskinen seg sammen.

Så da satt de opp tastene så ineffektivt som mulig for og senke skrivehastigheten.

 

Beklager å bringe opp et gammelt spørsmål, men vil det si at ved et annet oppsett kunne jeg skrevet mye fortere på tastaturet? Føler det blir ganske vanskelig mht. at jeg skriver ganske fort.

Lenke til kommentar

Ofte om kvelden, (det er for det meste da det er stille nok til å legge merke til det), kommer det en knitrlyd fra stikkontakten/støpselet i veggen.

Er dog usikker på om det virkelig er knitring eller det brae er innbilt, men jeg har hørt det flere ganger og er veldig sikker på at det er virkelig.

Noen ideer på hva det kan være?

 

 

Det kommer lysbuer når man tar inn og ut støpsler, men om støpselet står i, vurder å bytte det da det høres ut som om det er dårlig kontakt. Mulig også stikkontakten er slitt, og at det er den som forårsaker det.

 

usikker på hvem jeg skal quote, så kjører på..

I stikkontakten er det en lampe og en skjøteledning med lampe og en mobillader. Kan det være at skjøteledningen er en smule ødelagt. Har aldri erket noe lukt eller noe, men det er et merkelig popp som av og til kommer.

Takk for svar også, forresten! :)

Lenke til kommentar

Ja. Jeg har ikke prøvd, men er tastatur som er lagt opp slik at man oftest trykker med annenhver hånd, som gjør at det går fortere. Jeg merker selv at jeg stort sett skriver lange rekker med samme finger eller samme hånd. Mener en av disse layoutsene heter DVORAK.

Det er korrekt. Dvorak ble utviklet av August Dvorak og William Dealey på 20- og 30-tallet og er laget for å være mer effektivt å skrive på på datamaskiner. Dette gjør de blant annet ved å ha vokalene og konsonantene på hver sin side av tastaturet, slik at man ofte taster med annenhver hånd. De mest brukte tastene ligger også på midten av tastaturet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...