Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Syra som renner ut har pH-verdi på 13. Det er ekstremt etsende.

Som AtW påpeker snakker vi om en base. Det er ikke etsende, men kan forårsake kjemiske brannsår. Det jeg leser i nyhetene ser ut til å bekrefte at folk får brannsår.

 

En blogg hos Nature påstår følgende: "It contains mainly fluoride, sulphate and aluminate, but also chrome, nickel, manganese and heavy metals such as lead. Its arsenic concentration is at least a hundred times above the allowed threshold for drinking water." Det er visstnok et avfallsprodukt av aluminiumproduksjon. Utvinning av aluminium foregår også mange steder i Norge, så jeg vil tro vi har deponier med samme type slam. Forhåpentligvis har vi bedre sikkerhet rundt sånt enn nede i Øst-Europa. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært mye i nyhetene om ulykken i Ungarn. De driver hele tiden å snakker om etsende utslipp uten å nevne HVA som er etsende! Min første tanke var at den etsende del av utslippet er HF (Hydrogenfluorid), men er det riktig?

 

EDIT: Skriveleif

Det er ihvertfall ikke flussyre, hehe. Det er en syre, og ikke en base.

Er vel mer sannsynelig at det er NaOH (lut).

Lenke til kommentar

Som det allerede er nevnt så har de utvinning av aluminium fra bauksitt vha bayerprosessen, noe som krever en god del NaOH som er veldig basisk. Rød farge er muligens forårsaket av rust, som det er en del av i bauksitt, men nå har jeg ikke satt meg alt for mye i reaksjonsligningene til aluminiumproduksjonen.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Jeg opplever "knitring" når jeg hører på musikk i Spotify. Det har vært et problem i en dag eller to nå. Har prøvd med både høytalere og headset. Samme problemet.

 

Hva er problemet?

 

Problemet ligger hos deg. Her er lyden klar og fin uten knitring. Sjekk med en annen pc, eventuelt annet lydkort.

Lenke til kommentar

Jeg opplever "knitring" når jeg hører på musikk i Spotify. Det har vært et problem i en dag eller to nå. Har prøvd med både høytalere og headset. Samme problemet.

 

Hva er problemet?

 

Problemet ligger hos deg. Her er lyden klar og fin uten knitring. Sjekk med en annen pc, eventuelt annet lydkort.

 

Fant nå ut at det knitrer uansett hvor jeg hører musikk. Det har ikke noe med høytalerene og headsetet å gjøre, da jeg opplever ingen forstyrrelser når jeg bruker mobilen som avspiller.

Lenke til kommentar

Som det allerede er nevnt så har de utvinning av aluminium fra bauksitt vha bayerprosessen, noe som krever en god del NaOH som er veldig basisk. Rød farge er muligens forårsaket av rust, som det er en del av i bauksitt, men nå har jeg ikke satt meg alt for mye i reaksjonsligningene til aluminiumproduksjonen.

 

Fant ut, det er riktig at det trolig er NaOH. Link. Det er ganske utrolig spør du meg.

Lenke til kommentar

Fant nå ut at det knitrer uansett hvor jeg hører musikk. Det har ikke noe med høytalerene og headsetet å gjøre, da jeg opplever ingen forstyrrelser når jeg bruker mobilen som avspiller.

 

Sikkert koblingen fra høytaler/headset inn til pc'n. Har hatt slike problemer selv.

Lenke til kommentar

Jeg trenger hjelp til å finne en sang. Jeg vet ikke om det går under kategorien "Snedige ting du lurer på", men pytt pytt.

 

Sangen jeg leter etter var på en Nugatti Air-reklame på TV for ikke lenge siden. Tror den var på en Canal Digital-reklame også. Sangen er hovedsaklig en liten trompetmelodi som spilles.

 

EDIT: Fant sangen! :w00t:http://www.mefeedia.com/entry/viktig-melding-kampanjen-2008-hovedfilmen-fra-canal-digital/11213620

 

Hva heter den?

Endret av Munty
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en Urge stående i boden på hytta i halvannet år nå. Den er åpnet, og gir tegn for at den fortsatt har kullsyre. Men den har mistet fargen. Den er nesten blitt helt blank.

 

Hva er det som har skjedd med den? Kan det være farlig og drikke den?

 

Antar det er et resultat av og ha blitt fryst og tint opp flere ganger?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en Urge stående i boden på hytta i halvannet år nå. Den er åpnet, og gir tegn for at den fortsatt har kullsyre. Men den har mistet fargen. Den er nesten blitt helt blank.

 

Hva er det som har skjedd med den? Kan det være farlig og drikke den?

 

Antar det er et resultat av og ha blitt fryst og tint opp flere ganger?

 

Bruspulveret har vel høyere tetthet enn resten og havner på bunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...