Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan bruker man en syre som får metall til å ruste, til å løse rust?

Jeg sier ikke at det ikke funker, men jeg ønsker en forklaring.

Jern oksideres av H3O+ -ioner (oksonium) i det sure vannet. Jern er altså ikke et edelt metall som kobber, sølv og gull, som ikke lar seg oksidere av slike syrer. Å bruke slike organiske syrer som sitronsyre, syrer i ketchup og lignende har den fordel at de er svake syrer og derfor løser opp minimalt av jernet som skal renses for rust.

Oksoniumionene og syren selv (eks sitronsyra) avleverer også protonene (H+) til oksid og hydroksid-ionene i rusten. Disse er basiske og reagerer derfor raskt med syrene og tar opp protonene og blir til vannmolekyler. Det dannes dermed vannløselige kombinasjoner av Fe2+ og Fe3+-ioner som dermed lett skylles bort med løsninga. Siden sitronsyre er en svak treprotisk syre har den altså liten evne til å oksidere jernet, men protoner nok til raskt å løse opp rusten siden oksid og hydroksid er sterke baser som raskt reagerer med tilgjengelige protoner.

 

 

 

Endret av kjellms
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ca 50% av atmosfærens luftinnhold ligger under 5000 meter høyde. Det vil si at når vinden blåser over den høye fjellkjeden så presses rundt halvparten av atmosfærens luft over der. Det gir økt vindhastighet, både på grunn av innsnevringen og volumekspansjonen. Høye vindhastigheter gir turbulens bak høye fjell. Turbulensen ligger ikke bare bak fjellet men virvles opp i høyere luftlag også.

Lenke til kommentar

Jeg hørte en gang at hunder har null og niks peiling på tid så lenge de ikke har noe håndfast å forholde seg til. Som feks hvis du lukker hunden inne i et mørkt rom, så gjør det ingen forskjell for den hvorvidt du kommer tilbake etter 1 eller 4 timer. Men om man derimot leker med hunden, eller er i nærheten, setter den på trikken, eller whatever så vil den lett kunne skille mellom 1 og 4 timer, da den hele tiden har noe håndfast å bedømme tiden etter.

 

Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke hatt noe problem med å skille 1 time fra 4 timer i et mørkt rom, gitt at man holder seg våken.

 

Kanskje ikke umiddelbart, men om jeg hadde testet begge deler, kunne jeg vel uten problem peke ut den situasjonen som varte lengst. 4 timer er rimelig lenge.

Du venter 5 minutter på en busstopp, det virker som 10. Det er bevisst. Du klarer ikke å holde styr på tiden slik om du ikke ser på klokken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

Bare for å gi dere et litt oppsummerende svar på "rot-spørsmålet" på den forrige siden:

 

Kvadratroten er egentlig "andreroten", grunnen til at det heter kvadratrot er at det blir samme regnestykke som areal (x*x=x2) (chart?cht=tx&chl=\sqrt {x^2}=x) (lengde*bredde=Areal)

Etter dette kommer "Tredjeroten" dette heter igjen kubikkroten, fordi det er samme prinsipp som utregning av volum (x*x*x=x3) (chart?cht=tx&chl=\sqrt[3]{x^3}=x) (Lengde*bredde*høyde=Volum)

Det finnes fjerderot, femterot, sjetterot også videre, men det er bare andre og tredjeroten som har et snedig navn, fordi det ikke finnes flere enn tre reelle dimensjoner.

De resterende røttene (3<) blir derfor bare teoretiske.

 

Røttene går under samlebetegnelsen n-teRøtter, fordi det er n muligheter.

 

I et regnestykke vises n-teRøttene slik:chart?cht=tx&chl=\sqrt{x} \sqrt[3]{x} , \sqrt[4]{x} , \sqrt[5]{x} osv.

På andreroten viser man ikke totallet, mest sannsynlig for gjøre det enklere.

 

Dette lærer man på T-matten på videregående (akkurat hatt om det)

Hvis det er noe som er uklart er det bare å spørre ;)

Lenke til kommentar

Hvordan bruker man en syre som får metall til å ruste, til å løse rust?

Jeg sier ikke at det ikke funker, men jeg ønsker en forklaring.

Jern oksideres av H3O+ -ioner (oksonium) i det sure vannet. Jern er altså ikke et edelt metall som kobber, sølv og gull, som ikke lar seg oksidere av slike syrer.  Å bruke slike organiske syrer som sitronsyre, syrer i ketchup og lignende har den fordel at de er svake syrer og derfor løser opp minimalt av jernet som skal renses for rust.

Oksoniumionene og syren selv (eks sitronsyra) avleverer også protonene (H+) til oksid og hydroksid-ionene i rusten. Disse er basiske og reagerer derfor raskt med syrene og tar opp protonene og blir til vannmolekyler. Det dannes dermed vannløselige kombinasjoner av Fe2+ og Fe3+-ioner som dermed lett skylles bort med løsninga. Siden sitronsyre er en svak treprotisk syre har den altså liten evne til å oksidere jernet, men protoner nok til raskt å løse opp rusten siden oksid og hydroksid er sterke baser som raskt reagerer med tilgjengelige protoner.

 

Aha!

 

Rusten forsvant i alle fall :)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke hatt noe problem med å skille 1 time fra 4 timer i et mørkt rom, gitt at man holder seg våken.

 

Kanskje ikke umiddelbart, men om jeg hadde testet begge deler, kunne jeg vel uten problem peke ut den situasjonen som varte lengst. 4 timer er rimelig lenge.

Du venter 5 minutter på en busstopp, det virker som 10. Det er bevisst. Du klarer ikke å holde styr på tiden slik om du ikke ser på klokken.

Hva med å lese det jeg skriver før du kommer med en sånn påstand?

 

Jeg sa at det er fullt mulig og avgjøre hvilken situasjon som varte lengst, om man i situasjon 1 blir satt inn i et rom i 1 time, og i situasjon 2 blir satt inn i et rom i 4 timer. Man går gjennom BEGGE situasjonene, FØR man drøfter hvilken situasjon som varte lengst.

 

Jeg klarer skille mellom 1 og 4 timer uten klokke, men det betyr ikke at jeg med nøyaktighet kan si hvor lang tid det er har gått om jeg ble stengt inne i et mørkt rom i x-antall timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...