Simen1 Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Kvadratroten av x er x(1/2), kubikkroten er x(1/3). Jeg vet ikke hva en 4-dimensjonalt firkant heter eller om det er vanlig å regne med flere røtter, men det er i hvert fall ingenting matematisk i veien for det. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Et tall ganget med seg selv = x^2. Kvadratroten av tallet blir dermed x. Slik kan man gjøre uendelig mange ganger. x^y er lik y-roten av x. meh. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Se der ja, rettet på det nå Uansett en elendig forklaring fra min side. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 jada.. vet hva kvadratrot er, visste bare ikke hvorfor det het kvadratrot... Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 (endret) Kvadrat kommer fra det engelske ordet square, som betyr en firkant hvor alle sidene er like lange, og vinklene er 90*, og for å finne arealet av firkanten tar man den ene siden ^2. Så kvadratroten av arealet blir lengden av en av sidene. Det fungere på samme måte med kubikkmeter, bare at man opphøyer i 3... Skjønner ikke helt hva du spør etter jeg. Kan vel lese her om du vil vite mer om selve begrepet. Endret 6. oktober 2010 av Habitats Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 jeg lurer på hvorfor det ikke bare heter "rot" istedenfor kvadratrot! Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Fordi om du kaller det kun "rot" vet vi ikke HVILKEN rot du snakker om. Som sagt, det finnes et uendelig antall røtter. 3.rot, 4.rot, 5.rot... Men vanligvis kaller man ofte kvadratrot kun for rot fordi det er den mest vanlige roten å bruke. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 (endret) det var det jeg fikk svar på! tenkte ikke på flere røtter.. derfor lurte jeg.. Endret 6. oktober 2010 av diskutant Lenke til kommentar
Munty Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Hvis 2.-roten heter kvadratrot, heter da 3.-roten kubikkrot? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Hvis 2.-roten heter kvadratrot, heter da 3.-roten kubikkrot? Jepp, les Simen1 sitt svar på nytt. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Siden dere driver med kvadratrot og slikt: NASA har en fin liten side som viser 10 000 000 tegn av kvadratoten av 2. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Oi stilig. Så sqrt2 går i samme kategori som pi? At teoretisk sett inneholder begge tallene hele universet digitalisert? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Hvis jeg har en laser som er oppgitt til 200mW, hvorfor måler jeg 0,5A i strømtrekk\-bruk når den er på? Den bruker forøvrig 2 cr2 batterier oppgitt til 3V. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Oi stilig. Så sqrt2 går i samme kategori som pi? At teoretisk sett inneholder begge tallene hele universet digitalisert? At det er et irrasjonelt tall? Ja. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Hvis jeg har en laser som er oppgitt til 200mW, hvorfor måler jeg 0,5A i strømtrekk\-bruk når den er på? Den bruker forøvrig 2 cr2 batterier oppgitt til 3V. Tipper at de 200mW-ene går til laserstrålen, og de resterende 1300mW går til varmeutvikling. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Vil det være mulig å kjenne varmen av 1,3 watt? Jeg kjenner nemlig ingenting rundt hodet på laseren. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Jeg vet ikke hva en 4-dimensjonalt firkant heter Tesseract trodde jeg: http://en.wikipedia.org/wiki/Fourth_dimension Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Vil det være mulig å kjenne varmen av 1,3 watt? Jeg kjenner nemlig ingenting rundt hodet på laseren. Tipper at laserpennen din består i stor del av aluminium eller annet metall som leder varme godt. Da blir det svært vanskelig, eller umulig å kjenne 1.3W varme tror jeg Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 (endret) Jeg har kastet noen metalldeler fra en gammel MC-motor i en blanding av vann og sitronsyre for å få vekk rusten som er på! Blandingen er vel 1,5 liter vann med ca 15g sitronsyrepulver i. Når delene ligger der, så samles det luftbobler på dem som til slutt kommer opp til overflaten som en større boble. Hva er det egentlig som skjer her? sånn bortsett fra at rusten blir borte? EDIT: Tåler en isboks denne blandingen? Endret 6. oktober 2010 av 900i Lenke til kommentar
Tbau5 Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 EDIT: Tåler en isboks denne blandingen? LØP 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå