Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt offtopic ang det der, men når du sier melkeveien beveger seg så og så fort; i forhold til hva? Sentrum av universet? Hvordan kan vi si sikkert hvor sentrum ligger? Finner man ut dette ved hjelp av bakgrunnstrålingen? Så vidt jeg vet beveger jo alle galaker seg fra hverandre i lik fart, siden universet utvider seg?

Fra hverandre? Hvordan er det da mulig at Andromeda-galaksen og Melkeveien (ultrateit navn btw) kommer til å crashe om 4,5 milliarder år? Nå blir det jo ikke noe megacrash, de bare kommer til å flette seg inn i hverandre.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Nei galaksene beveger seg fra hverandre. Men dette er i gjennomsnitt (Ref. Lawrence Krauss - A Universe From Nothing). Hvis det er i gjennomsnitt, så kan jo Melkeveien og Andromeda være et av unntakene. Foreløpig i hvert fall.

Næ!

 

Galakser krasjer ganske ofte.

De kommer "for nære" hverandre og felles tyngdekraft trekker dem sammen. Google "galaxy collisions", blir en god del treff der.

 

Her er iallefall én lenke:

Kræsj

Lenke til kommentar

Litt offtopic ang det der, men når du sier melkeveien beveger seg så og så fort; i forhold til hva? Sentrum av universet? Hvordan kan vi si sikkert hvor sentrum ligger? Finner man ut dette ved hjelp av bakgrunnstrålingen? Så vidt jeg vet beveger jo alle galaker seg fra hverandre i lik fart, siden universet utvider seg?

 

Akkurat dette tallet fra wiki er i forhold til "CMB rest frame" (cosmic microwave background), som er bakgrunnsstråling, ja. Sentrum av universet kan man ikke si hvor ligger. Tenkte ikke på at det var en dårlig formulering en gang. Poenget var jo egentlig bilder tatt av andre galakser, og da er det deres fart i forhold til jorden som er viktig.

Lenke til kommentar

Så hva er det da som farer med lysets hastighet fra hverandre? Så vidt jeg forstår det er galakser til en viss grad lenket sammen i klynger på mange galakser på samme måte som at en galakse er satt sammen av en klynge stjerner. Er det disse klyngene med mange galakser som ikke kan krasje? Lenge siden jeg har lest om dette, så tar forbehold om feil :whistle:

 

Får ikke dette til å stemme jeg. Hvis de går fra hverandre, kan de jo umulig krasje. Og hvis de krasjer, vel da kan de jo umulig gå fra hverandre?

Lenke til kommentar

Hvis man skal måle hvor mye den øverste akselen presser ned/opp. Går det an å bruke et måleinstrument som måler lengden, og som deretter kan kalkulere hvor mye kraft som er i bruk? Akslene er statiske.

 

Eller burde man bruke en annen type måleinstrument? Vil helst ikke påføre ekstra krefter på de to akslene.

 

post-154192-1286318780,4612_thumb.png

Lenke til kommentar

Hvilken sammenheng er det egentlig mellom astrologi og astronomi? Synes det er litt rart at astrologi som er veldig "åndelig", kan være forbundet med astronomi, som er fysisk. Hva skjer om jorda blir flyttet til en annen del av galaksen, vil alle menneskene som blir født begynne å oppføre seg forskjellig i forhold til det som var vanlig før? :confused:

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Melkeveien og Andromeda erhelt ordinære galakser og ingen "unntak" mhp hverken bevegelse eller krasjing.

09:10 uti dette foredraget av Lawrence Krauss sier han at Hubble oppdaget at "All other galaxies are moving away from us, on average".

-

 

Er du uenig med han? Eller mener du jeg har tolket det feil?

Her ombord på båten (jobb) har vi såpass treg internettlinje at vi i praksis ikke kan se noen youtube-filmer, ergo har jeg ikke sett den og kan følgelig ikke ha noen mening om du har misforstått eller ikke.

Det jeg lærte i astronomien på skolen (valgfag) og hva Carl Sagan sier i "Cosmos" er jo denne "hevende-bolledeig-med-rosiner" analogien mhp universets utvidelse.

Ja, "alle" galakser beveger seg "fra" hverandre, men likevel krasjer de. De som kommer, som jeg skrev, "for nære" hverandre blir gravitasjonsmessig bundet, med det resultat at de kannibaliserer hverandre eller "krasjer". Simpel fysikk, egentlig.

(Får hoste opp lenken og se foredraget hjemme senere).

 

 

Hvilken sammenheng er det egentlig mellom astrologi og astronomi? Synes det er litt rart at astrologi som er veldig "åndelig", kan være forbundet med astronomi, som er fysisk. Hva skjer om jorda blir flyttet til en annen del av galaksen, vil alle menneskene som blir født begynne å oppføre seg forskjellig i forhold til det som var vanlig før? :confused:

Det er ingen sammenheng.

Astronomi er vitenskap og som anerkjente vitenskapsmenn forsker på.

Astrologi er ikke vitenskap. Det er slikt som fjollete kvinnfolk tror på og skylder på når tingene ikke går slik de vil ("Åh guuud - Venus står i opposisjon med Mars i dag. Er jo ikke rart jeg ikke vinner i Lotto, samtidig som jeg har fått PMS og mensen i mine hvite truser"). Mye av det samme kan vel sies om religion og tarotkort.

Hva som ville skjedd om jorda flyttet til en annen del av galaksen (alene og uten at resten av solsystemet fulgte med), er at vi ville daue hele gjengen siden det ville blitt jævlig mørkt og kaldt.

Skulle, mot formodning, hele soslystemet flytte på seg, så skjer *INGENTING*. Faktisk *VET* vi at *INGENTING* skjer siden vi (soslystemet og galaksen) flytter på oss hele tiden, da hele universet konstant utvider og forandrer seg. :)

 

Edit: La til mellomrom som det her jævla dritt-tastaturet på denne drittnetbooken ikke klarer uten at jeg hamrer på "space"-tasten med SLEGGE :mad:

Endret av Bikeridr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går det an å bruke et måleinstrument som måler lengden, og som deretter kan kalkulere hvor mye kraft som er i bruk?

 

Det er vel akkurat slik en fjærvekt virker?

 

Fjærvekten vil jo påføre krefter på akslingen underveis; så hvis du vil unngå det så må du sette opp en modell for deformasjonen i akslingen vs kraften som blir påført.

 

Det er helt gjennomførbart hvis du vet hvor kraft virker.

Eksempel: http://www.soft4structures.com/Beam/JSPageSimple_1.jsp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...