Ozelot Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Brownske bevegelser vil jo forekomme selv om måleinstrumentet er i ro? AtW Siden simen1 skrev brownske bevegelser i hermetegn, så trodde jeg automatisk det var f.eks. skjelving når du holdt laseren og pekte på noe langt vekke. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 om det står en person på hver side av en innsjø som er så lang at den andre enden er "bak" horisonten og de holder et tau stramt i mellom seg vil tauet følge krommingen på jorda og holde seg over vannet eller vil det gå i en rett linje mellom de slik at det blir gående under vannet? Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 om det står en person på hver side av en innsjø som er så lang at den andre enden er "bak" horisonten og de holder et tau stramt i mellom seg vil tauet følge krommingen på jorda og holde seg over vannet eller vil det gå i en rett linje mellom de slik at det blir gående under vannet? Hvis den gjorde det så ville de jo ikke holdt den stram... Den korteste strekkningen mellom 2 punkter er en rett linje. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 om det står en person på hver side av en innsjø som er så lang at den andre enden er "bak" horisonten og de holder et tau stramt i mellom seg vil tauet følge krommingen på jorda og holde seg over vannet eller vil det gå i en rett linje mellom de slik at det blir gående under vannet? Hvis den gjorde det så ville de jo ikke holdt den stram... Den korteste strekkningen mellom 2 punkter er en rett linje. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 om det står en person på hver side av en innsjø som er så lang at den andre enden er "bak" horisonten og de holder et tau stramt i mellom seg vil tauet følge krommingen på jorda og holde seg over vannet eller vil det gå i en rett linje mellom de slik at det blir gående under vannet? Et masseløst tau vil gå i rett linje. Masseløse tau finnes ikke. Alle tau som finnes veier noe og da vil det bue nedover på midten. Altså lengre ned i vannet enn rett linje. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 om det står en person på hver side av en innsjø som er så lang at den andre enden er "bak" horisonten og de holder et tau stramt i mellom seg vil tauet følge krommingen på jorda og holde seg over vannet eller vil det gå i en rett linje mellom de slik at det blir gående under vannet? Et masseløst tau vil gå i rett linje. Masseløse tau finnes ikke. Alle tau som finnes veier noe og da vil det bue nedover på midten. Altså lengre ned i vannet enn rett linje. Ikke hvis de holder det stramt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 om det står en person på hver side av en innsjø som er så lang at den andre enden er "bak" horisonten og de holder et tau stramt i mellom seg vil tauet følge krommingen på jorda og holde seg over vannet eller vil det gå i en rett linje mellom de slik at det blir gående under vannet?Et masseløst tau vil gå i rett linje. Masseløse tau finnes ikke. Alle tau som finnes veier noe og da vil det bue nedover på midten. Altså lengre ned i vannet enn rett linje.Ikke hvis de holder det stramt. Jo, med mindre de holder med uendelig kraft og bruddstyrken er uendelig. Noe som selvsagt er umulig. Holder de f.eks tauet med en kraft på 1000 N så vil tauet bue nedover på grunn av tyngdekraften. Buen blir mindre jo kortere tauet er og mindre jo mindre tyngdekraften er, men den vil være der så lenge tauets lengde er mer enn null og så lenge tyngdekraften er mer enn null. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 (endret) om det står en person på hver side av en innsjø som er så lang at den andre enden er "bak" horisonten og de holder et tau stramt i mellom seg vil tauet følge krommingen på jorda og holde seg over vannet eller vil det gå i en rett linje mellom de slik at det blir gående under vannet?Et masseløst tau vil gå i rett linje. Masseløse tau finnes ikke. Alle tau som finnes veier noe og da vil det bue nedover på midten. Altså lengre ned i vannet enn rett linje.Ikke hvis de holder det stramt. Jo, med mindre de holder med uendelig kraft og bruddstyrken er uendelig. Noe som selvsagt er umulig. Holder de f.eks tauet med en kraft på 1000 N så vil tauet bue nedover på grunn av tyngdekraften. Buen blir mindre jo kortere tauet er og mindre jo mindre tyngdekraften er, men den vil være der så lenge tauets lengde er mer enn null og så lenge tyngdekraften er mer enn null. Dette er et tankeeksperiment. At tauet følger en rett linje følger implisitt fra kravet om å holde tauet stramt. Hvis ikke legger ikke ordet til noe mer informasjon enn det vi allerede vet, at man holder tauet i hver ende. Da følger tauet kurvaturen til havbunnen hvis det er langt nok. Evt. følger strømmen i havet. Endret 2. oktober 2010 av SirDrinkAlot 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Jeg har allerede svart på tankeeksperimentet med "Et masseløst tau vil gå i rett linje". At jeg også svarte på hvordan det vil være i virkeligheten ble vist for mye for noen. For i virkeligheten vil et stramt tau bue. 1 Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 (endret) Jeg har allerede svart på tankeeksperimentet med "Et masseløst tau vil gå i rett linje". At jeg også svarte på hvordan det vil være i virkeligheten ble vist for mye for noen. For i virkeligheten vil et stramt tau bue. Ikke hvis havbunnen er helt flat tauet er langt nok. Ble det for mye for deg? Endret 2. oktober 2010 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Hva heter den saken de bruker når de lager filmer, den de vise foran kamera hvor det står scene nummer osv på og de sier "action"? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Hva heter den saken de bruker når de lager filmer, den de vise foran kamera hvor det står scene nummer osv på og de sier "action"? Clapperboard eller Clapper. På svensk "Klappa" og nederlandsk "Filmklapper". Wikipedia hadde ikke norskt oppslag. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Hva heter den saken de bruker når de lager filmer, den de vise foran kamera hvor det står scene nummer osv på og de sier "action"? Clapperboard eller Clapper. På svensk "Klappa" og nederlandsk "Filmklapper". Wikipedia hadde ikke norskt oppslag. Det heter klapper på norsk. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Hva heter den saken de bruker når de lager filmer, den de vise foran kamera hvor det står scene nummer osv på og de sier "action"? Clapperboard eller Clapper. På svensk "Klappa" og nederlandsk "Filmklapper". Wikipedia hadde ikke norskt oppslag. Det heter klapper på norsk. AWESOME Bor i USA så skal jeg kjøpe meg 2-3 stk Husker jeg prøvde å bestille de til norge men var så jævlig dyr frakt at jeg ikke gadd Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Jeg ser for meg at regn bremser vind en del, stemmer det? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Jeg ser for meg at regn bremser vind en del, stemmer det? Jeg ser for meg at regnet allerede har vindens retning, da skyene regnet kommer fra er påvirket av vind. Men det er neppe så enkelt, vinden er veldig forskjellig her nede i forhold til regnskyhøyde Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Hvor kommer håret vårt fra? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Hvor kommer håret vårt fra? http://en.wikipedia.org/wiki/Hair AtW Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Hva er greia med katter og (papp)esker? Hvorfor har de en så stor trang til å sette eller legge seg i de? 1 Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Lurer på noe, kan bølgene beskrives mattematisk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå