Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan man bli HIV-smittet av en død person? Hvis ja, gjelder dette alle sykdommer? Hvis nei, tror dere det går an å bruke dette i fremtiden ved å på en eller annen måte lure viruset til å tro at personen er død eller lignende?

 

Skal sies at jeg har ikke mer biologisk kompetanse enn natur og miljø på vgs, så fullt mulig jeg er helt på jordet :ermm:

Lenke til kommentar

Hvorfor må man beregne jordas rotasjon når man avfyrer langdistanse sniper skudd da?

Bare lurer, hvor i all verden har du det ifra?

 

Jeg har hørt det samme fra kamerater som er interessert i våpen og militær, men ikke pokker om de klarer å forklare sin påstand :wee:

Det er fordi det ikke finnes noe som helst hold i den påstanden :)

Om det hadde stemt, hadde vi hatt en konstant vind fra øst, for det er jo ikke noe annet enn vind og gravitasjon som påvirker kula. Eller hva annet skulle kunne påvirket den?

Lenke til kommentar
Jeg tipper at atmosfæren ikke beveger seg perfekt med jorden, det er nok litt etterslep. Hvis det du sier er sant, så kan man kanskje merke det over lange nok avstander. Men jeg bare gjetter her.

Hvorfor skulle atmosfæren slepe etter? Det er f.eks ikke noe luft i verdensrommet som står i ro i forhold til solsystemet og bremser øvre del av atmosfæren fra å rotere. Hadde det vært det ville nok jordas bevegelse langs banen rundt jorda gitt mye mer "vinddrag" på jorda enn jordrotasjonen. Jordas rotasjon er som nevnt tidligere rundt 1 600 km/t ved ekvator. Jordas hastighet langs banen rundt sola er ca 107 000 km/t.

 

Hvorfor må man beregne jordas rotasjon når man avfyrer langdistanse sniper skudd da?

Langdistanse med gevær er kanskje 1 km i ekstreme tilfeller. En avstand som tar ~1 sekund å tilbakelegge. På den tiden roterer jorda så lite at coroliskraften får ubetydelig innvirkning på så korte avstander. Men jeg kan se for meg at selvdrevne missiler som flyr hundrevis av kilometer i løpet av mange minutter i teorien kunne tatt hensyn til coroliskraften. Men nå bruker de vel helt andre metoder for presisjonsposisjonering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kan man bli HIV-smittet av en død person?

HIV-viruset lever nok en god stund i en død kropp ja. Muligens dager, uker eller måneder, men så langt rekker ikke min medisinske kompetanse.

 

Det var snakk om virusfare i forbindelse med oppgraving av rundt 100 år gamle lik som hadde ligget i permafrosten på Svalbard. Jeg tror ikke de fant levende virus men det var i hvert fall regnet som sannsynlig at det kunne skje.

Lenke til kommentar

I disse tider da fiber er populært, men også dyrt, driver noen selskaper lureri. Nextgentel pleide å komme innom kundene sine og tilby fiber. Det viste seg å være noe som blir kalt "sort fiber", altså en fiberkabel som legges, men ikke kobles til.

"Mørk fiber" er et produkt som mange fibereiere leier ut. Det er en fiberforbindelse fra A til B som ikke er tilkoblet transmisjonsutstyr, altså ikke er belyst ergo "mørk/sort". Jeg kan ikke se for meg at man skal klare å lure en bedrift til å leie mørk fiber og tro de leier internettilgang. Det er et rimelig kjent begrep i miljøet.

Lenke til kommentar

Det var snakk om virusfare i forbindelse med oppgraving av rundt 100 år gamle lik som hadde ligget i permafrosten på Svalbard. Jeg tror ikke de fant levende virus men det var i hvert fall regnet som sannsynlig at det kunne skje.

 

Det hadde vel mest med faren for at de kun var frosset og ikke døde virus....

Lenke til kommentar

Jeg har hørt det samme fra kamerater som er interessert i våpen og militær, men ikke pokker om de klarer å forklare sin påstand :wee:

 

Som flere har sagt, det kalles corioliseffekten. Jeg kan ikke noe særlig om hvordan det fungerer, men det er et reelt fenomen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Coriolis_effect

 

Se også denne filmen; http://ww2010.atmos.uiuc.edu/%28Gh%29/guides/mtr/fw/gifs/coriolis.mov

 

Du ser at de sikter rett frem med ballen, men ballen får en buet bane. Sett fra de som sitter på karusellen sitt synspunkt, selvfølgelig. Man vil få samme/liknende effekt ved langdistanseskudd også. Jeg er usikker på hvor langt det skal være før man får et utslag det er verdt å merke seg. Jeg vil tro at det har liten betydning for geværskudd, men det er nok større effekt for artelleri som skyter lenger.

 

Ifølge http://www.answerbag.com/q_view/569190 er det fortsatt vind som er vanskeligst å ta høyde for ved vanlige skudd.

 

Edit: "The Coriolis Effect (CE) will typically move a 1000yd shot around .5 moa (Minute of angle) (depends on the distance from the equator)." Sniperskudd.

 

Edit2: Fra wiki, "The Coriolis effects became important in external ballistics for calculating the trajectories of very long-range artillery shells. The most famous historical example was the Paris gun, used by the Germans during World War I to bombard Paris from a range of about 120 km (75 mi)."

Endret av Blodappelsin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående Coriolis-effekten:

 

Dette er fordi jorda er en sfære som roterer, og derfor er ikke rotasjonshastigheten lik på alle delene av overflaten.

 

For eksempel er hastigheten raskest ved ekvator og tregest ved polene, dette er på grunn av forskjellig dreiemoment.

( http://en.wikipedia.org/wiki/Torque )

Generelt er det at et roterende objekt(med konstant hastighet) har en større hastighet jo lenger ut fra aksen du kommer.

Hastigheten ved jordoverflaten er altså mindre jo lenger sør eller nord du kommer fra ekvator.

 

Det som da skjer når du skyter et prosjektil nordover/sørover er det vi kaller Coriolis-effekten.

Det er at siden prosjektilet har en annen initial hastighet rundt jordaksen enn dit det reiser, vil det bue til høyre nord for ekvator og venstre sør for ekvator(avhengig av om det beveger seg nord eller sør for ekvator).

 

For eksempel:

Du står på ekvator hvor hastigheten er størst, og skyter en kule nordover. Siden jorda spinner fra vest til øst, vil den allerede ha en viss hastighet østover.

Når kula nå beveger seg nordover, vil jordoverflaten under kula ha en smule lavere hastighet østover enn kula selv.

Dette er på grunna av dreiemoment(kula beveger seg østover i ekvators hastighet men jorda under beveger seg saktere)

Dette betyr at kula beveger seg raskere østover enn jordoverflaten, og den vil dermed "skru" mot øst.

 

Håper jeg forklarte alt dette riktig, og det er bare å komme med korreksjoner hvis jeg tar feil :)

Mener Coriolis-effekten er noe man skal gjennomgå i VG1 geografi.

Endret av Bluebeard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...