A-Jay Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Blir mer og mer vanlig med pissoar uten flush. Sett det på f. eks brann stadion, flere hoteller osv. Hvordan unngås lukt? Har hørt at det til og med skal være bedre enn vanlige konvensjonelle pissoar. Hvordan? Urin lukter bare når det kommer i kontakt med vann eller organiske stoffer. Siden selve urinalen er vannfri blir den altså følgelig luktfri. Oppi utløpet er det en membran som slipper urinen gjennom uten at lukten kommer tilbake opp. Kilde: http://www.universitetsavisa.no/ua_lesmer.php?kategori=nyheter&dokid=47ab3e9020dc83.59923908 Endret 23. september 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 A! Interressant! Den membranen var snedig! Men hvis mange spytter i urinalen så vil man kunne få lukt faktisk.... Lenke til kommentar
Munty Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 A! Interressant! Den membranen var snedig! Men hvis mange spytter i urinalen så vil man kunne få lukt faktisk.... Det kan bli et problem... Jeg har lagt til meg vanen å alltid spytte ned i dass/pissoar når jeg er på do. Nytt spørsmål: Jeg har akkurat kommet hjem etter en tur i bussen. Der la jeg merke til at ved siden av "midtspeilet" eller hva det å heter, som bussjåføren bruker til å se bakover i midtgangen, så er det en utgang av et slag som ser ut som XLR, bare at det er ikke 3 pins som i en XLR, men 5. Hva slags ut/inngang og hva brukes den til? Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Nytt spørsmål: Jeg har akkurat kommet hjem etter en tur i bussen. Der la jeg merke til at ved siden av "midtspeilet" eller hva det å heter, som bussjåføren bruker til å se bakover i midtgangen, så er det en utgang av et slag som ser ut som XLR, bare at det er ikke 3 pins som i en XLR, men 5. Hva slags ut/inngang og hva brukes den til? altså en DMX? brukes sikkert til mikrofon eller noe.. selvfølgelig gjør den ikke det.. tenkte meg ikke helt om.. glem det.. men det er vel en DMX, uansett.. ? Endret 23. september 2010 av diskutant Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 A! Interressant! Den membranen var snedig!Men hvis mange spytter i urinalen så vil man kunne få lukt faktisk.... Akkurat på det punktet er artikkelen feil, jeg har innsideinformasjon, jeg har jobbet på utviklingsavdelingen hos produsenten. De "vannfrie" urinalene skal skylles én gang daglig, med vaskevannet som rengjørerne slår ut i urinalene. Det er kun under forutsetningen at de skylles med et par liter vann per døgn de forblir helt luktfrie. Uten en slik daglig skylling begynner også "vannfrie" urinaler å lukte. Membranet med de to leppene erstatter kun vannlåsen, i disse urinalene må det ikke monteres vannlås. Den store fordelen med slike urinaler er at de er rimeligere å skaffe og montere (avløp er billigere enn vanntilførsel), og de gir dessuten et vesentlig lavere vannforbruk. 1 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Kan vi dødelige kjøpe sånt SeaLion? Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 sannsynligvis, ja... Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 *nytt spørsmål: er det "lov" å lage så teite (nye) verb? "å dierèe"... Ja, å lage nyord ved behov er fullt tillatt i alle språk, også på norsk. Og det gjøres hele tiden. Men når man lager nyord må man benytte rettskrivingsreglene. Aksenttegnet grav over en e, altså è, uttales omtent som æ, à uttales omtrent som en å. Aksenttegnet akutt over e, altså é, uttales som en trykksterk e, som i kafé, idé, allé, diaré ov. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Kan vi dødelige kjøpe sånt SeaLion? Her er produsenten Intra sitt produktark, sjekk side 3: http://intra.gc.no/downloadProductSheet.php?varId=136&lang=no Den spylefrie urinalen skal rengjøres daglig med vann som andre sanitærprodukter, og det anbefales også å tømme vann gjennom urinalen daglig i forbindelse med renholdet. Dette er ikke i konflikt med produktets spylefriefunksjon slik som hos konkurrerende produkter med kjemiske sperrevæsker. Skylling med vann vil hindre oppbygging av slagg/tørrstoffer som tetter rørene. Vannbesparelsen vil være betydelig i forhold til urinaler med spyling. Lenke til kommentar
Firkantbar Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Men dette går jo da naturligvis på offentlige toaletter! Man ville vel ikke ha merke den vannbesparelsen hjemme hos seg selv? Endret 23. september 2010 av Haageen Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Vannbesparelse har ikke noe å si her i Norge i det hele tatt uansett. Her i Norge er nok den største bonusen mindre lukt og lettere rengjøring. I en del andre land derimot vil man også sette pris på vannbesparelsen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Nå er jeg lei av reklamen for Tine Jarlsberg. De maser om en liten flaske med en hemmelig ingrediens.Hva kan dette være? Og, krever ikke europeisk regelverk at alle ingredienser står i innholdsfortegnelsen? Hvordan skal ellers allergikere vite om en vare er trygg? Den hemmelige ingrediensen må vel da stå på pakken? Endret 23. september 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
KKake Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Står Coca Colas og Irn-Bru sine "hemmelige" ingredienser i innholdsfortegnelsen da? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Vet ikke, men oppskriften til Coca-Cola har vært kjent lenge. At den er hemmelig er en myte. Det er den lille flasken jeg lurer på. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Nytt spørsmål: Jeg har akkurat kommet hjem etter en tur i bussen. Der la jeg merke til at ved siden av "midtspeilet" eller hva det å heter, som bussjåføren bruker til å se bakover i midtgangen, så er det en utgang av et slag som ser ut som XLR, bare at det er ikke 3 pins som i en XLR, men 5. Hva slags ut/inngang og hva brukes den til? altså en DMX? brukes sikkert til mikrofon eller noe.. selvfølgelig gjør den ikke det.. tenkte meg ikke helt om.. glem det.. men det er vel en DMX, uansett.. ? Det ser helt ut som en DMX-plugg, bare hunn-delen. Hva brukes DMX til? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Vet ikke, men oppskriften til Coca-Cola har vært kjent lenge. At den er hemmelig er en myte. Det er vel mengden av hver ingrediens som er hemmelig? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Mulig. Men akkurat nå lurer jeg på den lille flasken i Jarlsberg-reklamen. Må ikke den være nevnt i innholdsfortegnelsen, selv om mengden er hemmelig? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Nå er jeg lei av reklamen for Tine Jarlsberg.De maser om en liten flaske med en hemmelig ingrediens.Hva kan dette være? Og, krever ikke europeisk regelverk at alle ingredienser står i innholdsfortegnelsen? Hvordan skal ellers allergikere vite om en vare er trygg? Den hemmelige ingrediensen må vel da stå på pakken? Jarlsbergosten er basert på en melkesyrebakterie, se http://no.wikipedia.org/wiki/Jarlsberg_(ost) Det er ikke påbudt å oppgi alle ingredienser i matvarer, det er kun såkalte allergener som alltid må oppgis, uansett hvor lite det er av de. Opplysninger som f.eks "produktet kan inneholde spor av nøtter" er altså en påbudt innholdsdeklarasjon. Men at produktet inneholder f.eks 4% protein er kun en frivillig opplysning. http://www.mattilsynet.no/mat/merking/sp_rsm_l___merking___toprosentregel__allergener_og_fremheving_48465 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Takk for svaret. Men... svinekjøtt er ike et allergen. Hva med religiøse personer som unngår svin, selv om de ikke er allergiske? Kan man tilsette svinekjøtt i maten uten å opplyse om det? Lenke til kommentar
sindreij Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Nytt spørsmål: Jeg har akkurat kommet hjem etter en tur i bussen. Der la jeg merke til at ved siden av "midtspeilet" eller hva det å heter, som bussjåføren bruker til å se bakover i midtgangen, så er det en utgang av et slag som ser ut som XLR, bare at det er ikke 3 pins som i en XLR, men 5. Hva slags ut/inngang og hva brukes den til? altså en DMX? brukes sikkert til mikrofon eller noe.. selvfølgelig gjør den ikke det.. tenkte meg ikke helt om.. glem det.. men det er vel en DMX, uansett.. ? Det ser helt ut som en DMX-plugg, bare hunn-delen. Hva brukes DMX til? DMX er ikke en plugg, men en signaltype som går over XLR-kabler. Kabelen på bildet er rett og slett en 5-pins xlr. DMX kan bruke både 5-pins og 3-pins XLR. 5-pins XLR kan også brukes til stereo-lyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå