Überadri Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Det er gjort endel grundige tester på det, som underbygger at over et visst nivå, så hører ikke folk forskjell på lossy/lossless, med noen få unntak. Hva er disse unntakene? Altså, er det forskjell på folk, musikk eller utstyr? At yngre foretrekker mp3 er også veldig lite dokumentert, og såvidt jeg vet kun anekdotisk underbygget. I ordentlige blindtester foretrekker folk ganske konsekvent det som gir "teknisk best lyd". Så bra! Var litt bekymra. Edit: Glemte å takke ;_; for svar om ambulansehelikopter Endret 21. september 2010 av Überadri Lenke til kommentar
chokke Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Leste en annen blindtest for noen dager siden, der de testet et headsett til 500 pund og en billig-greie. Nesten 1/3 foretrakk den dårlige, rett og slett pga subjektiv smak på lyd. Den dyre ga korrekt gjengivelse av høye toner osv., mens den dårlige pøste på med mye bass, og det likte mange. Ta med i betraktning at folk ikke løper rundt med 500 pund i headsett. Slik at den 'dårlige' er det de er vandt med, og dermed det de foretrekker. Ville sikkert skjedd det samme om det gjaldt entrecote og indrefilet av høy verdi. Folk klarer seg med det som fungerer. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Jepp, enig der. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Det er gjort endel grundige tester på det, som underbygger at over et visst nivå, så hører ikke folk forskjell på lossy/lossless, med noen få unntak. Hva er disse unntakene? Altså, er det forskjell på folk, musikk eller utstyr? At yngre foretrekker mp3 er også veldig lite dokumentert, og såvidt jeg vet kun anekdotisk underbygget. I ordentlige blindtester foretrekker folk ganske konsekvent det som gir "teknisk best lyd". Så bra! Var litt bekymra. Edit: Glemte å takke ;_; for svar om ambulansehelikopter Primært musikk, sekundært folk. Riktignok kan utstyr ha litt å si, men lista ligger ikke kejmpehøyt, man trenger ikke dritfancy utstyr for å plukke ut forskjeller der de er hørbare. AtW Lenke til kommentar
Munty Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Hva er definisjonen på en genser? Jeg har en diskusjon med min mor. Hun sier at (det jeg kaller for en genser) genseren min er en jakke. Den er av typen med glidelås nedover hele. Denne typen genser/jakke: Genser/jakke Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Hva er definisjonen på en genser? Jeg har en diskusjon med min mor. Hun sier at (det jeg kaller for en genser) genseren min er en jakke. Den er av typen med glidelås nedover hele. Denne typen genser/jakke: Genser/jakke moren din har rett, ifølge meg jakke har glidelås over hele seg, genser er "tett".. det "føler" jeg.. edit uthevet Endret 21. september 2010 av diskutant Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Min definisjon er at med en gang det går glidelås nedover hele fronten, blir det jakke. Selv om du bruker den inne. 2 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Min definisjon er at med en gang det går glidelås nedover hele fronten, blir det jakke. Selv om du bruker den inne. +1, (smisk) Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Jeg er uenig. Er det ikke unormalt å bruke den inne, er det en genser. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Er det kaldest bakerst i f.eks T-banevogner under akselerasjon? Jeg tenker kald (tung) luft blir presset bakover i akselerasjonen. Hva tror dere andre genier? Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Er det kaldest bakerst i f.eks T-banevogner under akselerasjon? Jeg tenker kald (tung) luft blir presset bakover i akselerasjonen. Hva tror dere andre genier? Vel, nå akselererer T-banevogner veldig lite og veldig kort så det spiller ikke mye rolle, det er ikke tid til å skille ut noe lag. Men du har rett i prinsipp, hvis toget akselererer med uniform akselerasjon over lang tid, vil det skille seg et lag med kald luft bakerst i vognen, akkurat som kald luft legger seg nederst på bakken. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Hvorfor er det tyngre å puste i varm luft, selv om den er lettere ? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Kanskje fordi du får i deg mindre oksygen pga den lavere tettheten. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 (endret) Hvorfor er det tyngre å puste i varm luft, selv om den er lettere ? Varm luft er vel ofte også fuktigere, noe som vil gjøre det vanskeligere å puste. Man merker det lett, hvis du sammenligner en varm og kald dag med regn. Endret 22. september 2010 av hallgeirl Lenke til kommentar
soulless Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Som en tommelfinger regel fordobles den relative luftfuktigheten ved en temperaturøkning på 10 C. Den fuktigere luften føles vanskeligere å puste inn, og dersom du i tillegg er en røyker vil du merke dette ganske drastisk. Lenke til kommentar
Erav Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Som en tommelfinger regel fordobles den relative luftfuktigheten ved en temperaturøkning på 10 C. Den fuktigere luften føles vanskeligere å puste inn, og dersom du i tillegg er en røyker vil du merke dette ganske drastisk. Eller har astma. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 hvor ligger universet? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 hvor ligger universet? Her 3 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 (endret) hvor ligger universet? Jeg kan svare deg hvis du kan svare på følgende spørsmål: Hvor ligger Norge? Endret 22. september 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
Firkantbar Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Omtrent her det også. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå