Überadri Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 @ Zarac Long shot: Har du gjort noe som gjør at du har det kaldere hjemme enn før? Det kan gjøre at du tåler mer kulde og får høyere forbrenning (slipper å bruke så mye energi på å varme opp kroppen). Men trodde egentlig ikke dette skjedde i så stor grad at man ville legge noe særlig merke til det. Spørsmål: Så et program på Nrk3 om ambulansehelikopter i England. De skulle redde noen som hatt falt på fjelltur. Når de skulle tilbake til sykehuset, måtte de fly rundt fjelltoppene (så mer ut som grønne åser enn norske fjell) fordi skydekket hadde blitt så lavt. Hvorfor kunne de ikke bare fly igjennom? Gjør vel ikke noe å fly i blinde en liten stund, ikke så mye å kræsje i oppi lufta. Lenke til kommentar
;_; Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) "Even though they fly in more challenging conditions, medical-helicopter pilots are not required by the FAA to be trained to fly using only their instruments. In any case, most helicopters lack the necessary technology. So when a helicopter pilot flies into a cloud and can't see out his windows, it is — by definition — an emergency. The pilot must simultaneously descend until he can see lights on the ground, toggle multiple radio frequencies to inform nearby planes and airports that he is flying blind, maintain control of a twitchy aircraft in conditions he is not trained to handle, over terrain he does not know and cannot see." Kilde Endret 21. september 2010 av ;_; Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Det siste halvåret har jeg merket at jeg svetter mye mer. I samme periode har jeg spist mer og oftere enn før. Kan svettingen min ha noe å gjøre med at kroppen får mer energi enn før og løser dette med å forbrenne den? Ja, jeg vet at dette har vært sommerhalvåret, men jeg svetter også mer innendørs, der det er like varmt hele året. Det er i den grad at jeg sitter i t-skjorte mens andre fryser og har på seg boblejakke. De tror at jeg bare er sta, derfor nekter jeg å innrømme at det er kaldt. Jeg har aldri opplevd dette før. Du har ikke tilfeldigvis blitt eldre de siste årene? Jeg har blitt tilsvarende eldre så lang tid "de siste årene" har vart. Men "eldre" som i "gammel", nei, det er jeg ikke. Jeg er 17 år gammel. Som eg har sagt, eg tror du har blitt eldre. Skjedde noe med min kropp når eg bikket 19-20 år. Da opplevde eg det samme som deg. Kunne ikke gå ut av døra hjemme uten svære svetteringer under armene, og svettemerker på ryggen. Tidvis veldig slitsomt, men man vender seg til det Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Hva er årsaken til at immunforsvaret ikke oppdager diverse virus som setter seg i kroppen? Lenke til kommentar
Diskutert Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Hvorfor er det en fordel for en ørneunge å være førstefødt? Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Kom til å tenke på noe Folk som mumler, mumler dem mindre hvis dem snakker sin dialekt? (altså, ikke snakker bokmål) Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Spotify opplyser om bedre lydkvalitet om man har Premium. Er det egentlig noen hørbar forskjell? Jeg hører hvertfall ikke forskjell. Verken med høytalere eller med headset. Endret 21. september 2010 av dreaMz Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Spotify opplyser om bedre lydkvalitet om man har Premium. Er det egentlig noen hørbar forskjell? Jeg hører hvertfall ikke forskjell. Verken med høytalere eller med headset. Hva slags format og bitrate er det i vanlig og premium kvalitet? AtW Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Spotify FAQ We use the Ogg Vorbis q5 codec which streams at approximately 160kb/s. Premium subscribers can enable higher bit rate streaming at 320 kb/s from the preferences menu. Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Spotify FAQ We use the Ogg Vorbis q5 codec which streams at approximately 160kb/s. Premium subscribers can enable higher bit rate streaming at 320 kb/s from the preferences menu. Da det er doblet i Premium burde det være hørbart. Eller? Jeg er på ingen måte noe musikalsk geni og hører alt som er feil/riktig musikalsk. Men jeg er heller ikke tonedøv. Burde jeg klare å høre forskjell? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Kommer ann på utstyret du bruker. Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Kommer ann på utstyret du bruker. Brukte Sennheiser-headset og 2 Sony-høytalere (sikkert 40cm høy og 20cm bred). Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Spørsmålet var ikke ment som at du faktisk skulle svare med utstyret ditt, men heller i retning at "med dårlig utstyr vil du ikke høre forskjell, mens med godt utstyr vil du". Jeg vet ikke kvaliteten på utstyret du har. Selv, hører jeg ikke forskjellen mellom de to bitratene, men jeg føler det. Vanskelig å forklare, men jeg føler det på kroppen når lydkvaliteten er laber. Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Spørsmålet var ikke ment som at du faktisk skulle svare med utstyret ditt, men heller i retning at "med dårlig utstyr vil du ikke høre forskjell, mens med godt utstyr vil du". Jeg vet ikke kvaliteten på utstyret du har. Selv, hører jeg ikke forskjellen mellom de to bitratene, men jeg føler det. Vanskelig å forklare, men jeg føler det på kroppen når lydkvaliteten er laber. Okei. Noen med faglige svar her da? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 q5 er ikke transparent i alle tifeller, men i en god del. Man vil altså kunne høre forskjell avogtil, men neppe alltid. Avhengig av materiale. AtW Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Kommer ann på utstyret du bruker. Dette inkluderer også ørene dine. Er et særdeles omdiskutert tema, hvorvidt man høre forskjell på forskjellige kvaliteter av digitalisert musikk. En teori går ut på at man underbevisst legger merke til forskjellen og vil ha en totalt bedre opplevelse av musikk med høy bitrate/lossless og bli "fortere sliten" av å høre på musikk i dårligere kvalitet. Jeg tror det kan være noe i dette. En blindtest på unge mennesker konkluderte med at de faktisk foretrakk mp3 framfor lossless. Det er ganske sprøtt hvis det stemmer. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 En blindtest på unge mennesker konkluderte med at de faktisk foretrakk mp3 framfor lossless. Det er ganske sprøtt hvis det stemmer. Leste en annen blindtest for noen dager siden, der de testet et headsett til 500 pund og en billig-greie. Nesten 1/3 foretrakk den dårlige, rett og slett pga subjektiv smak på lyd. Den dyre ga korrekt gjengivelse av høye toner osv., mens den dårlige pøste på med mye bass, og det likte mange. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Spotify opplyser om bedre lydkvalitet om man har Premium. Er det egentlig noen hørbar forskjell? Jeg hører hvertfall ikke forskjell. Verken med høytalere eller med headset. Du har selvfølgelig aktivert high bitrate i innstillingene? Hvilke headset du bruker er mindre relevant enn hvilket lydkort du bruker, da det stort sett alltid er weak link. Jeg hører en del forskjell, for all del, 160kbit/s ogg vorbis er veldig god kvalitet, men 320kbit/s er bedre. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Kommer ann på utstyret du bruker. Dette inkluderer også ørene dine. Er et særdeles omdiskutert tema, hvorvidt man høre forskjell på forskjellige kvaliteter av digitalisert musikk. En teori går ut på at man underbevisst legger merke til forskjellen og vil ha en totalt bedre opplevelse av musikk med høy bitrate/lossless og bli "fortere sliten" av å høre på musikk i dårligere kvalitet. Jeg tror det kan være noe i dette. En blindtest på unge mennesker konkluderte med at de faktisk foretrakk mp3 framfor lossless. Det er ganske sprøtt hvis det stemmer. Det er gjort endel grundige tester på det, som underbygger at over et visst nivå, så hører ikke folk forskjell på lossy/lossless, med noen få unntak. At yngre foretrekker mp3 er også veldig lite dokumentert, og såvidt jeg vet kun anekdotisk underbygget. I ordentlige blindtester foretrekker folk ganske konsekvent det som gir "teknisk best lyd". AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå