Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man har en beholder på 10x10x70 meter, og man har en kobling på bunnen av beholderen. Kobler til en vannslange og lar det renne. Hvor mye trykk kreves for å fylle det helt opp?

Var en kjempe stor diskusjon på jobben i dag. Og jeg har ikke peiling i hele tatt (Kan være jeg har fortalt det feil). Men syns å huske den eneste siden mente 7 bar var nok.

10meter med vann skaper 1 bar med trykk, altså trener du en bar for å fylle en 10 meter søyle.

Om tanken så er 70 meter høy, så trenger du 7 bar.

Lenke til kommentar
Når det finnes 7x1022 stjerner i det observerbare univers, er det da logisk å anta at alle livsformer som kan eksistere enten eksisterer i dag eller på et eller annet tidspunkt har eksistert?

Den berømte boken Hitchhiker's Guide to the Galaxy av Douglas Adams, har en bra (og ganske humoristisk) vinkling på dette, som tar utgangspunkt i at universet er uendelig:

Very few things actually get manufactured these days, because in an infinitely large Universe such as, for instance, the one in which we live, most things one could possibly imagine, and a lot of things one would rather not, grow somewhere.
"Here, have a look at this," said Ford. He sat down on one of the mattresses and rummaged about in his satchel. Arthur prodded the mattress nervously and then sat on it himself: in fact he had very little to be nervous about, because all mattresses grown in the swamps of Squornshellous Zeta are very thoroughly killed and dried before being put to service. Very few have ever come to life again.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hvor kommer egentlig internettet fra? :dontgetit:

De første to datamaskinene i det som ble til ARPANET, forløperen for dagens Internet, ble koblet sammen i et fungerende datanettverk 29. oktober 1969, etter et par tiår med forberedelser. Bl.a måtte man jo først lage et regelssystem (en protokoll) for kommunikasjon mellom ulike datamaskiner, for ellers ville sammenkoblingen kun vært en ledning uten noe kommunikasjon gjennom. I begynnelsen var ARPANET et militært nettverk, senere kom universiteter og forskere med i nettverket, og i 1993 ble Internet åpnet for firmaer og private i USA. Året etter (flere måneder etter Lillehammer-OL) ble Internet åpnet for almenheten i Norge (vi var da det første landet utenom USA som fikk et alment tilgjengelig Internet).

I 1989 utviklet kvantefysikeren Tim Berners Lee på CERN http-protokollen og www, for å kunne utveksle forskningsrapporter med andre forskere.

Resten er historie, les mer om dette på f.eks:

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Internet

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man har en beholder på 10x10x70 meter, og man har en kobling på bunnen av beholderen. Kobler til en vannslange og lar det renne. Hvor mye trykk kreves for å fylle det helt opp?

Var en kjempe stor diskusjon på jobben i dag. Og jeg har ikke peiling i hele tatt (Kan være jeg har fortalt det feil). Men syns å huske den eneste siden mente 7 bar var nok.

Er det snakk om en lukket beholder? Er det luft i den til å begynne med?

Lenke til kommentar

I leiligheten min blir det en voldsom trykkforskjell inne og ute i gangen hvis jeg lukker alle vinduene. Med en gang jeg lukker vinduet høres det ut som noen støvsuger konstant ute i korridoren. Hvis jeg åpner inngangsdøra forsvinner lyden, men jeg må faktisk dytte litt i døra for å få den opp. Lukker døra, så begynner "støvsugeren" igjen. Og åpner jeg et vindu inne, blir også lyden i gangen borte (og motstanden i døra forsvinner)..hva er det som skjer egentlig? Når jeg står ute i gangen hører jeg samme suselyden inne før jeg åpner døra.

Lå i hele natt og irriterte meg over den høye suselyden uten å tenke at jeg kunne ha vinduet åpent så forsvant den. Var kaldt ute..

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

I leiligheten min blir det en voldsom trykkforskjell inne og ute i gangen hvis jeg lukker alle vinduene. Med en gang jeg lukker vinduet høres det ut som noen støvsuger konstant ute i korridoren. Hvis jeg åpner inngangsdøra forsvinner lyden, men jeg må faktisk dytte litt i døra for å få den opp. Lukker døra, så begynner "støvsugeren" igjen. Og åpner jeg et vindu inne, blir også lyden i gangen borte (og motstanden i døra forsvinner)..hva er det som skjer egentlig? Når jeg står ute i gangen hører jeg samme suselyden inne før jeg åpner døra.

Lå i hele natt og irriterte meg over den høye suselyden uten å tenke at jeg kunne ha vinduet åpent så forsvant den. Var kaldt ute..

Aggressivt ventilasjonssystem?

Lenke til kommentar

10meter med vann skaper 1 bar med trykk, altså trener du en bar for å fylle en 10 meter søyle.

Om tanken så er 70 meter høy, så trenger du 7 bar.

Korrekt, men dersom pumpen ikke sitter rett under tanken RETT ved uttaket. så blir det mere trykk du trenger, siden du ma da flytte væsken fra pumpen, ut i slangen/røret for så å fylle tanken. Med mindre du bruker fallhøyde.

Lenke til kommentar

Aner ikke, hører ingenting ute i gangen. Bare når jeg har lukket døra inn til meg. Og rart at det forsvinner i gangen når jeg åpner et vindu inne også?

Lenke til kommentar

Aner ikke, hører ingenting ute i gangen. Bare når jeg har lukket døra inn til meg. Og rart at det forsvinner i gangen når jeg åpner et vindu inne også?

Jeg har akkurat det samme greiene, merker faktisk grei motstand i døra når jeg åpner den.

Det er ventilasjonen som skaper ett undertrykk i huset. Døra som suser er ikke helt tett, dermed kommer det luft gjennom og skaper en suse-lyd.

Når du har vinduet oppe vil ventilasjonen ha fri tilgang til luft utenifra og dermed ikke skape noe undertrykk.

Husk, ventilasjonen pumper luft ut av huset, kommer det ikke inn noe luft blir det undertrykk.

Lenke til kommentar

Det siste halvåret har jeg merket at jeg svetter mye mer. I samme periode har jeg spist mer og oftere enn før. Kan svettingen min ha noe å gjøre med at kroppen får mer energi enn før og løser dette med å forbrenne den?

Ja, jeg vet at dette har vært sommerhalvåret, men jeg svetter også mer innendørs, der det er like varmt hele året. Det er i den grad at jeg sitter i t-skjorte mens andre fryser og har på seg boblejakke. De tror at jeg bare er sta, derfor nekter jeg å innrømme at det er kaldt. Jeg har aldri opplevd dette før.

Du har ikke tilfeldigvis blitt eldre de siste årene?

Jeg har blitt tilsvarende eldre så lang tid "de siste årene" har vart. Men "eldre" som i "gammel", nei, det er jeg ikke. Jeg er 17 år gammel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...