Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det siste halvåret har jeg merket at jeg svetter mye mer. I samme periode har jeg spist mer og oftere enn før. Kan svettingen min ha noe å gjøre med at kroppen får mer energi enn før og løser dette med å forbrenne den?

Ja, jeg vet at dette har vært sommerhalvåret, men jeg svetter også mer innendørs, der det er like varmt hele året. Det er i den grad at jeg sitter i t-skjorte mens andre fryser og har på seg boblejakke. De tror at jeg bare er sta, derfor nekter jeg å innrømme at det er kaldt. Jeg har aldri opplevd dette før.

Jeg svetter ikke særs mye for jeg beveger meg, men ellers er jeg for det meste veldig varm og koker nesten der andre fryser. For meg tror jeg det bare har med at jeg er veldig varmblodig. Har ikke i meg så mye mat om dagen heller.

Det kan jo ha med at du har blitt eldre og dermed endres termostaten din.

Lenke til kommentar

1. Fordi vannet går i forskjellige rør?

2. Fordi vannet i rørene mellom varmtvannstanken og dusjslangen har blitt kaldt?

Tenker mer på kroppen på spørsmål 2. Må skru på så mye mer varme når jeg akkurat har stått opp, enn om jeg har vært våken ei stund. Har det noe med kroppstemperatur?

Lenke til kommentar

Jeg tror han mener at hvis du tegner det styggeste fantasidyret du greier, er det med så mange stjerner i universet, en statistisk umulighet at dette dyret ikke finnes der ute...

Har jeg rett?

Jeg tenker på det at det ut i fra hva vi ser på jorden ser ut til at evolusjon kan føre til et pletora av forskjellige livsformer, og at dersom vi følger samme prinsipp utenfor vår atmosfære, så vil det muligens være logisk å anta at alle mulige livsformer som kan teoretisk eksistere enter eksisterer eller har eksistert.

F.eks gassbaserte livsformer, livsformer basert på flytende nitrogen/silisium i stedet for vann og karbon, mikroorganismer i rommet, superintelligente livsformer, humanoide og så videre i det uendelige..

Gitt at det universet er så ufattelig stort, så undrer jeg om det er logisk å tenke slik..?

Lenke til kommentar

Selv på Jorda vil det fortsette å oppstå nye arter, evolusjonen er en prosess som fortsetter så lenge det finnes liv på planeten. Dagens arter er ingen endestasjon eller den øverste mulige toppen av stigen. Derfor er det lite trolig at alle mulige (og "umulige") livsformer allerede har eksistert opp til nå. Verken på Jorda eller i hele universet sett under ett.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Jeg tror han mener at hvis du tegner det styggeste fantasidyret du greier, er det med så mange stjerner i universet, en statistisk umulighet at dette dyret ikke finnes der ute...

Har jeg rett?

Jeg tenker på det at det ut i fra hva vi ser på jorden ser ut til at evolusjon kan føre til et pletora av forskjellige livsformer, og at dersom vi følger samme prinsipp utenfor vår atmosfære, så vil det muligens være logisk å anta at alle mulige livsformer som kan teoretisk eksistere enter eksisterer eller har eksistert.

F.eks gassbaserte livsformer, livsformer basert på flytende nitrogen/silisium i stedet for vann og karbon, mikroorganismer i rommet, superintelligente livsformer, humanoide og så videre i det uendelige..

Gitt at det universet er så ufattelig stort, så undrer jeg om det er logisk å tenke slik..?

Det er nok ikke ulogisk å tenke slik, men det betyr ikke at det er sant/rett.

Du trenger et mål på hvor mange livsformer som teoretisk kan eksistere, så kan du massere algebraen. Da tipper jeg du vil finne ut at det er et mye større tall enn antall stjerner og planeter i det observerbare universet.

Bare ta f.eks. alle mulige måter du kan sette sammen et unikt dna molekyl på med en gitt maksimal lengde. Uten å gjøre den eksakte beregningen selv kan jeg med sikkerhet si at du vil få et tall større enn antall atomer i hele det oberverbare universet.

Lenke til kommentar

Hvis man tror på en av teoriene som tillater flere universer, eller at vårt univers bare er en puls som utvides og går sammen igjen med enorme intervaller, så vil man vel i teorien kunne si at alt som kan skje har allerede skjedd, siden universet allerede har eksistert uendelig antall ganger før, eller at det eksisterer et uendelig antall univers.

EDIT: Men dette blir selvsagt bare løse teorier, hele dette emnet kan aldri få noe fasitsvar.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Hvordan kan man få stereolyd fra en LP-plate? Hvordan kan hakkene i plata skille mellom høyre og venstre kanal?

Tenk deg at rillen består av to bevegelser, en sideveis bevegelse, og en opp-ned-bevegelse. Disse to bevelsene kombineres så til ett spor. Vri så begge disse sporene 45° og vri avlesingen av platestiftens bevegelser tilsvarende. Da har du ei stereovinylplate, med lyd i to uavhengige kanaler, avlest av den samme stiften samtidig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Hvordan kan man få stereolyd fra en LP-plate? Hvordan kan hakkene i plata skille mellom høyre og venstre kanal?

Tenk deg at rillen består av to bevegelser, en sideveis bevegelse, og en opp-ned-bevegelse. Disse to bevelsene kombineres så til ett spor. Vri så begge disse sporene 45° og vri avlesingen av platestiftens bevegelser tilsvarende. Da har du ei stereovinylplate, med lyd i to uavhengige kanaler, avlest av den samme stiften samtidig.

Fantastisk SeaLion!!

Men oppfølger: Er dette gammelt eller er det noe som kom på nyere LP?

Lenke til kommentar

Hvis man har en beholder på 10x10x70 meter, og man har en kobling på bunnen av beholderen. Kobler til en vannslange og lar det renne. Hvor mye trykk kreves for å fylle det helt opp?

Var en kjempe stor diskusjon på jobben i dag. Og jeg har ikke peiling i hele tatt (Kan være jeg har fortalt det feil). Men syns å huske den eneste siden mente 7 bar var nok.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Fantastisk SeaLion!!

Men oppfølger: Er dette gammelt eller er det noe som kom på nyere LP?

De eldste platene var monoplater, med kun sideveisbevegelser i sporet. Grunnen til at de to sporene i stereoplatene ble vridd 45° var selvsagt at stereoplatene da kunne spilles av på en eldre monospiller som ett spor. Hadde ikke sporene vært vridd ville monospilleren kun klart å lese den ene kanalen, nemlig sideveiskanalen.

Stereoplateteknologien ble innført i løpet av 60-tallet.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...