Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvorfor har ikke kokeplater termostat?

De har jo det, men den er som regel gradert 1-10 eller noe i den duren, i stede for en temperaturskala.

En temperaturskala ville ikke gjennspeilet temperaturen som faktisk er oppi gryta/steikepannen.

Nei. Noen få kokeplater har termostat, men de aller fleste har kun effekt justerbart i trinn (f.eks 1 = 250W, 2 = 300W, 3 = 400W, etc) uten noen tilbakekopling av temperatur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dokumentarer om stammefolk hører man ofte sånn afrikansk stammemusikk eller jungelmusikk. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal kalle det, men dere skjønner hva jeg mener.

Hvor har dokumentarskaperne fått denne musikken fra? Er det opptak fra festene eller ritualene til den stammen de besøker?

Eller er det de profesjonelle, hvite musikerne USA som lager denne jungelmusikken for å lage stemning?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Mopeden min er en Peugeot Speedfight.

"giret" i en slik moped kalles "variator", og består av en kileformet gummireim som går mellom to hjul med kileformede hakk i.

Hjulene er laget sånn at sentrifugalkreftene får to halvdeler til å flytte seg i forhold til hverandre.

Så når du gir gass, vil hjulet på motoren trekke seg sammen, så den kileformede reima trykkes utover, som om hjulet hadde større diameter.

Det motsatte skjer i den andre enden, som er koblet til hjulet.

Mopeden har ikke ett gir. Den har uendelig med gir, som bestemmes av sentrifugalkrefter, som endrer diameteren på reimhjulene.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Driver med et skoleprosjekt, og tenkte jeg skulle bruke hydraulikk til å presse ned noe. Noen som vet om noen bra sider som har mye informasjon over produktene sine (ala hvor mye de kan presse eller trekke, størrelse etc.)

Jeg skal dytte ned noe som veier 160 kg med en totalkraft på 3,5kN, og den må også kunne klare å holde oppe disse 160 kg over bakken. Er dette oppnåelig for hydraulikk?

(Har ikke så mye peiling på hydraulikk egentlig :p )

Hydralikk tåler enormt mengder, så det er fult mulig. Men for all del, ikke velg pneumatikk istede. Her får du store sylindervolum og mindre løfte vekt.

Lenke til kommentar
Mopeden min er en Peugeot Speedfight.

"giret" i en slik moped kalles "variator", og består av en kileformet gummireim som går mellom to hjul med kileformede hakk i.

Hjulene er laget sånn at sentrifugalkreftene får to halvdeler til å flytte seg i forhold til hverandre.

Så når du gir gass, vil hjulet på motoren trekke seg sammen, så den kileformede reima trykkes utover, som om hjulet hadde større diameter.

Det motsatte skjer i den andre enden, som er koblet til hjulet.

Mopeden har ikke ett gir. Den har uendelig med gir, som bestemmes av sentrifugalkrefter, som endrer diameteren på reimhjulene.

Opprinnelig het dette girsystemet Variomatic, og det ble bl.a benyttet på alle modeller fra det nedlandske bilmerket DAF. DAF ble kjøpt opp av Volvo i 1974. Volvo 340 var opprinnelig utviklet som en DAF, arvtageren til DAF 66 (som noen år ble solgt som Volvo 66).

DAF-ene hadde kun en hjelpeaksel som snudde retningen på innaklingen til girboksen for å gi revers. Dette betydde i praksis at en DAF hadde samme toppfart baklengs som forlengs. :thumbup:

Det er forøvrig mange både mopeder, skutre og småbiler som benytter variomaticsystemet, ofte heter det noe annet (f.eks CVT), men konstruksjonen er den samme.

http://en.wikipedia.org/wiki/Variomatic

http://en.wikipedia.org/wiki/DAF_66

http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_66

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forøvrig mange både mopeder, skutre og småbiler som benytter variomaticsystemet, ofte heter det noe annet (f.eks CVT), men konstruksjonen er den samme.

Langt fra bare småbiler som kan leveres med det. Audi leverer det i mange av sine modeller (både A5, A6 og nye A7 kommer med et slikt system). Toyota har også et slikt system på Avensis.

Lenke til kommentar

Langt fra bare småbiler som kan leveres med det. Audi leverer det i mange av sine modeller (både A5, A6 og nye A7 kommer med et slikt system). Toyota har også et slikt system på Avensis.

Audi kaller det vel for multitronic?

Dere har begge rett, og i Formel 1 ble CVT-systemer faktisk forbudt i 1994, fordi systemet gjorde racerbilene altfor raske. Systemet brukes imidlertid ofte på gocart-er.

http://en.wikipedia.org/wiki/Continuously_variable_transmission

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...