Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Mannen som gjør alle trailerne heter Don LaFontaine, han er en legende i USA. Søk på navnet hans i youtube så finner du massevis.

Han har gjort voiceover på over 10000 trailere og reklamer.

 

Det er ikke noen stemmevrengemaskin. Bare vent til du hører han snakke :)

http://youtube.com/results?search_query=do...e&search=Search

 

Sjekk denne f.eks., genialt moro. Det er mannen selv.

http://youtube.com/watch?v=Wkhdy6bavuk

9503789[/snapback]

 

Veldig morsomt å se slike personer som du bare har hørt stemmen på før. Husker jeg så han mannen som forteller om programmer som kommer på TV2 for første gangen en gang. Ble litt rart å se han siden jeg hadde forestilt meg han annerledes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen som gjør alle trailerne heter Don LaFontaine, han er en legende i USA. Søk på navnet hans i youtube så finner du massevis.

Han har gjort voiceover på over 10000 trailere og reklamer.

 

Det er ikke noen stemmevrengemaskin. Bare vent til du hører han snakke :)

http://youtube.com/results?search_query=do...e&search=Search

 

Sjekk denne f.eks., genialt moro. Det er mannen selv.

http://youtube.com/watch?v=Wkhdy6bavuk

9503789[/snapback]

 

Veldig morsomt å se slike personer som du bare har hørt stemmen på før. Husker jeg så han mannen som forteller om programmer som kommer på TV2 for første gangen en gang. Ble litt rart å se han siden jeg hadde forestilt meg han annerledes.

9503801[/snapback]

Noe àla Phonebooth det!

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Jeg var sikker på at det var en stor, kraftig neger som prata, men så var det jaggu Kiefer Sutherland.

Lenke til kommentar
Når det var snakk om farger på atomer og sånnt, hvordan var det med glass igjen? Hvorfor er det gjennomsiktig? Vann også...

9503810[/snapback]

Det er vel fordi molekylene i glass ligger i et stort rot.

 

Mener å huske det stod i naturfagboka mi :p

9504527[/snapback]

De ligger i et stort rot i mange keramer også, samt i sot uten at de er ugjennomsiktige. Atomært rot kalles forresten amorf atomstruktur.

 

Dessuten har man vel ordnede stoffer som er gjennomsiktige. F.eks krystallstrukturen til kvarts.

 

Årsaken til gjennomsiktighet må altså være en annen enn ordnet vs. uordnet atomstruktur.

 

DemoniZer har et godt svar på det tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Når det var snakk om farger på atomer og sånnt, hvordan var det med glass igjen? Hvorfor er det gjennomsiktig? Vann også...

9503810[/snapback]

Det er vel fordi molekylene i glass ligger i et stort rot.

 

Mener å huske det stod i naturfagboka mi :p

9504527[/snapback]

De ligger i et stort rot i mange keramer også, samt i sot uten at de er ugjennomsiktige. Atomært rot kalles forresten amorf atomstruktur.

 

Dessuten har man vel ordnede stoffer som er gjennomsiktige. F.eks krystallstrukturen til kvarts.

 

Årsaken til gjennomsiktighet må altså være en annen enn ordnet vs. uordnet atomstruktur.

 

DemoniZer har et godt svar på det tidligere i tråden.

9504603[/snapback]

 

Dette står i naturgfagboka: "I grunnstoffet silsium ligger atomene pent ordnet og danner en krystall. I silsiumoksid, en type glass, ligger atomene hulter i bulter. I Tellus 8 (den forrige boka) leste du at det er denne kaotiske ordningen av partikler som gjør glass gjennomsiktig."

Lenke til kommentar

Læreboka Tellus 8 er nok litt for lite utdypende og nøyaktig på det punktet. Som nevnt finnes det både amorfe og krystallinske stoffer som er gjennomsiktige. Det samme gjelder ugjennomsiktige stoffer.

 

En annen og svært grov generalisering er at silisiumoksid er en type glass og at det er ugjennomsiktig. Kvartskrystaller er 100% silisiumoksid, er meget gjennomsiktig og atomene ligger ekstremt regelmessig anordnet. Man kan også lage glass med en helt uregelmessig atomstruktur av silisiumoksid om man vil det. Vanlig vindusglass inneholder derimot bare rundt 70% silisiumoksid. Det blandes inn natriumoksid og kalsiumoksid for å senke smeltepunktet til en temperatur som gjør vindusglass lettere å lage og mindre skjørt.

 

Når det kommer til påstanden om at atomene ligger pent ordnet i silisium så er den ganske rett men ikke fullstendig nøyaktig den heller. Silisium av "lav kvalitet" (99% og mindre rent) har forholdsvis store uregelmessigheter og er sammensatt av små krystaller som er langt mindre enn 1mm store. Hvert krystall har en ganske ordnet struktur innad, men krystallene ligger hulter til bulter i materialet. Det er lett å avsløre denne typen uorden i et mikroskop med polarisert lys.

Lenke til kommentar
Kanskje et enkelt spørsmål

 

Hvorfor er blodet vårt rødt ?

            Og ville det vært teoretisk mulig og forandre fargen ?

9505098[/snapback]

Fordi hemaglobin (som er et av stoffene i blod) innholder mye jern. Det er jernet som gir fargen.

 

Teoretisk mulig å forandre? Tja... Vet ikke. Hvis det var et annet stoff som hadde samme egenskapene som jern så kanskje man kunne stappet i seg masse av dette?

Lenke til kommentar
Hvorfor blir man avhengig av stoffer som nikotin, koffein, benzodiazepiner osv. osv. osv...

 

Og hvor mye nikotin må en "vanlig" røyker ha i seg per dag for å hindre abstinenser?

9505249[/snapback]

 

det har sikkert noe å gjøre med at det er stoffer som du føler deg god av.

Lenke til kommentar
Hvor kom den 13'de personen fra? :hmm:

9505222[/snapback]

 

For å få litt oversikt stoppet jeg bildet og satt farge på topp og bunn av hver enkelt person:

 

post-3851-1189942585_thumb.png

 

Legg merke til at når bildet flytter seg å krymper eller vokser hver av de med 4-5 pixler. Figurene er altså ikke like høye. Alle personene står i ulik høyde på bildet. Det gjør at det kuttes ut eller legges til 4-5 pixler i høyden i ulik høyde på hver person. Til sammen gir alle de kappede bitene en hel person. De 12 personene er altså sammenlagt like høy som de 13 personene.

Lenke til kommentar
Hvor kom den 13'de personen fra? :hmm:

9505222[/snapback]

 

For å få litt oversikt stoppet jeg bildet og satt farge på topp og bunn av hver enkelt person:

 

post-3851-1189942585_thumb.png

 

Legg merke til at når bildet flytter seg å krymper eller vokser hver av de med 4-5 pixler. Figurene er altså ikke like høye. Alle personene står i ulik høyde på bildet. Det gjør at det kuttes ut eller legges til 4-5 pixler i høyden i ulik høyde på hver person. Til sammen gir alle de kappede bitene en hel person. De 12 personene er altså sammenlagt like høy som de 13 personene.

9505373[/snapback]

 

Veldig god forklaring, men det er likevell rart at det kommer opp en person til. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...