Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lønner det seg for bilister med det metriske systemet eller Miles, når det gjelder fartsgrenser?

Jeg mener... når man insisterer på å bruke runde tall. Hva er raskest av 50 km/t og og det imperialistiske alternativet? Runder de opp eller ned, sammenliknet med oss, i land der fartsgrenser angis i Miles per Hour?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Lønner det seg for bilister med det metriske systemet eller Miles, når det gjelder fartsgrenser?

Jeg mener... når man insisterer på å bruke runde tall. Hva er raskest av 50 km/t og og det imperialistiske alternativet? Runder de opp eller ned, sammenliknet med oss, i land der fartsgrenser angis i Miles per Hour?

1 mile = 1,609 km

60 mph = 97 km/t

100 km/t = 62 mph

Lenke til kommentar

Puttet inn noen tall i Excel, fikk følgende resultat:

post-51689-1284755735,1906_thumb.png

Som du ser varierer det vilt. Så det spørs på hvilke fartsgrenser man snakker om rett og slett. Jeg har markert de fartsgrensene som lønner seg å ta i km/h i grønt (man må runde ned for å få i mph) og de som lønner seg i mph (må runde opp for å få i mph) i rødt.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å forstå noe som helst av systemet ditt, men det er ikke nødvendigvis noen logikk å finne må jeg si.

Hva er det du ikke forstår? :)

Venstre side: mph konvertert til km/h

Høyre side: km/h konvertert til mph

Grønn: Hvis du skulle hatt tilsvarende fartsgrense i mph måtte du rundet farten ned

Rød: Skulle du hatt tilsvarende fartsgrense i mph måtte du rundet farten opp

Lenke til kommentar

Når man drikker sterkere saker så kjenner man at det blir varmt i brystet (altså "det brenner"). Er dette varme som genereres, eller er det varme som er andre steder i kroppen som samler seg på ett lokalt sted?

Et tilleggsspørsmål; Er det da lurt å drikke i kulda for å holde seg varm, eller blir det som å pisse i buksa?

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å finne Mythbusters episoden igjen. Men de testet dette ved å stå inni en svært fryser. Tok temperaturen på kroppene deres, ventet X-minutter, og tok tempen igjen.

Så gjorde de det samme en gang til, men denne gangen drakk de sterk alkohol i mellomtiden.

Og temperaturen sank kjappere når de drakk alkohol. Så det er ikke lurt, men jeg husker ikke akkurat hva forklaringen deres var.

Lenke til kommentar

Der fant jeg episoden på youtube, delen vi snakker om begynner ved 1:40.

http://www.youtube.com/watch?v=UBlw3l9syLI

Edit: De gjorde litt annerledes enn jeg husket. Så kulden strammer blodårene, som gjør at kroppen beholder den indre tempen ganske godt ved å beholde ting dypt inni kroppen. Alkoholen åpner blodårene, sender varmt blod ut til hendene og føttene. Som i en kort periode varmer opp. Men det gjør også at man mister den totale varmen mye kjappere.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Kanskje ikke så veldig snedig, men finner det ikke så la gå; Hvor kan jeg få kjøpt røde lyspærer i oslo/på nett?

Hadde sikkert vært ca 108% enklere å svare deg om du oppga hvilken type pærer du er ute etter.

12V, 24V, 110V, 220V?

5W, 10W, 25W, 40W, 100W?

Men Clas Ohlson er sikkert en grei plass å starte.

Lenke til kommentar

CO2 kan komme fra mange forskjellige kilder.. På hydro i Porsgrunn.. så blir det produsert CO2 som et biprodukt, som vistnok selges til feks brus produksjon..

Har ikke jobbet på Hydro porsgrunn, men nabo fabrikken :) så vet ikke nøyaktig hva de produserer for å få dette biproduktet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...