Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Du kunne ikke ha skrevet et mer misinformert innlegg, alt står i wiki linkene dine, du burde ha gjordt grundigere research.

Men samtidig lærte jeg noe nytt på en kjappere måte ved å bli slaktet. Det er faktisk én grunn til at jeg liker denne tråden, her kan man risikere å lære noe. Jeg har lært noe i dag, og det takker jeg for.

Forresten: Finnes det noen gode linker til sider om analoge datamaskiner?

Nobelt av deg å ta det slik, vet mange på dette forumet ville tatt det personlig hvis noen informerte dem om at hva det de skrev var feil.

Jeg kom over noen interessante linker da jeg sjekket om det jeg skrev hang på greip.

http://www.oobject.com/category/amazing-analog-computers/

http://www.computer50.org/mark1/ana-dig.html

http://plato.stanford.edu/entries/computing-history/

http://www.wordiq.com/definition/History_of_computing_hardware

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Digi hadde nylig en interresant artikkel om dette.

0 og 1 blir erstattet med sannsynlighetsregning.

Teknologien har blitt utviklet over mer enn ti år ved både MIT og Lyric og skal kunne utføre beregninger på en helt ny måte, noe som skal kunne gjøre prosessorer så mye som tusen ganger mer effektive, samtid som at brikkenes størrelse kan reduseres betraktelig.

Lyric har utviklet en ny type med logiske portkretser som bruker transistorer som dimmerbrytere i stedet for på/av-brytere. Disse kretsene kan ta i mot inndata og beregnet utdata som har verdier som ligger mellom 0 og 1, verdier som direkte representerer sannsynligheter.
Lenke til kommentar

Digi hadde nylig en interresant artikkel om dette.

0 og 1 blir erstattet med sannsynlighetsregning.

Teknologien har blitt utviklet over mer enn ti år ved både MIT og Lyric og skal kunne utføre beregninger på en helt ny måte, noe som skal kunne gjøre prosessorer så mye som tusen ganger mer effektive, samtid som at brikkenes størrelse kan reduseres betraktelig.

Lyric har utviklet en ny type med logiske portkretser som bruker transistorer som dimmerbrytere i stedet for på/av-brytere. Disse kretsene kan ta i mot inndata og beregnet utdata som har verdier som ligger mellom 0 og 1, verdier som direkte representerer sannsynligheter.

Vet ikke helt om det er analog prosessering eller om det er analogt med analog prosessering :p Høres ut for meg som en eller annen chip basert på fuzzylogikk.

Lenke til kommentar
Har lest noen av innleggene til SjøLøva, og må si jeg er imponert over kunnskapsnivået. Jeg har lært masse!

Derfor er mitt snedige spørsmål til deg Løva; Leser du deg opp til hvert spørsmål som stilles her, eller sitter du på mye kunnskap?

Jeg tror nok fellesnevneren for oss som svarer på mye i denne tråden, f.eks Simen1, AtM, SirDrinkAlot og undertegnede, er at vi har en hel del basiskunnskap (som altså ikke er helt korrekt hver gang), dermed kan vi svare kjapt og litt utfyllende på spørsmålene. Og derfor er det sjelden vi som stiller spørsmålene. Har man rikelig med basiskunnskap kan man dessuten svare på en sånn måte at det blir forståelig for de fleste, i stedet for å strø om seg med fancy fremmedord og faguttrykk som knapt noen forstår.

Dessuten gir basiskunnskapen oss en fordel når vi søker etter underbyggende eller relaterte linker, fordi vi har en god anelse om hva vi skal søke etter og hvordan man søker etter denne informasjonen. Når man en god porsjon basiskunnskap er det dessuten lettere å lære nytt stoff, for man har solide knagger å henge den nye kunnskapen på.

Og som sagt, jeg lærer stadig noe nytt i denne tråden, kanskje spesielt når jeg selv bæsjer på leggen så det står etter, slik jeg gjorde nå nettopp. :!:

Lenke til kommentar

I Norge produseres mesteparten av bensinen som blir brukt på Mongstad utenfor Bergen. Pluss en plass til på sørøstlandet så vidt eg er bekjent.

Shell har f.eks en egen rigg på Mongstad der de tilsetter sine "spesialtprodukter" til bensninen for å lage den til Shell bensin.

Mulig det er mer nyansert, men slik har eg blitt forklart det litt forenklet.

Esso har ikke veldig stor produksjon på norsk sokkel, Jotun er vel en av de gamle sliterne til selskapet.

Lenke til kommentar

I dag kjøpte jeg tre LED-pærer typen E27. Sånn som man kan sette i sokkel i stedet for glødepære. De er på 2W og det står at de skal yte like mye som en glødepære på 15W noe som er ganske så tullete fordi de lyser omtrent som en 40W glødepære. Problemet er at i alle situasjoner er ikke 2W (40W) nok. Hvor kan man få kjøpt LED-pærer av et sterkere kaliber og forskjellige sokler?

LED-pære på Clas Ohlson

Lenke til kommentar

I dag kjøpte jeg tre LED-pærer typen E27. Sånn som man kan sette i sokkel i stedet for glødepære. De er på 2W og det står at de skal yte like mye som en glødepære på 15W noe som er ganske så tullete fordi de lyser omtrent som en 40W glødepære. Problemet er at i alle situasjoner er ikke 2W (40W) nok. Hvor kan man få kjøpt LED-pærer av et sterkere kaliber og forskjellige sokler?

LED-pære på Clas Ohlson

Her

Lenke til kommentar

LED-pære på Clas Ohlson

Man kan jo spørre seg hvorfor "hvor får man kjøpt en pære av en viss type" er et snedig spørsmål, videre tror jeg neppe du har rett i at den lyser som en 40 watts-pære.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det KAN være et snedig spørsmål. Det kommer an på om det er lett å google eller ikke.

Her opererer man med mange faguttrykk og mye diskusjon om hvilke pærer som gir behagelig lys.

Selv har jeg byttet ut samtlige pærer i huset med sparepærer, unntatt to stykker som sitter i en lampe fra 1937, dette av estetiske årsaker.

Miljø er viktig.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Hvor lenge kan en uåpnet melk stå være i romtemperatur før den er ødelagt?

Edit: kjøpte melk litt før 5, og jeg kom hjem nå. Har ligget i sekken frem til nå.

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar

Hvor lenge kan en uåpnet melk stå være i romtemperatur før den er ødelagt?

Edit: kjøpte melk litt før 5, og jeg kom hjem nå. Har ligget i sekken frem til nå.

Du har hatt ein pakke mjølk i romtemperatur i 12 dagar? Eg vil anbefale å lokalisere nærmaste mottak for biohazard waste.

Endret av svelemoe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...