Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Når man prater om at lysfarten er konstant, så er det underforstått at det er vakuum, og lysfarten er altså alltid den samme i alle systemer.

Når lysfarten er annerledes er det fordi lyset går igjennom stoff, slik som vann, glass osv.

Lyshastigheten en måler i et stoff er den mest sannsynlige forflytningen av fotonene over tid, mens inne i selve stoffet på mikronivå, så går lyset med c uansett.

Ganske fascinerende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor koster denne kabelen så svinaktig mye? VAN DEN HUL The THIRD kabel

Kabelen koster 46 000,- for et 3 meter stereosett og den er laget av kullfiber. Er det ikke mye bedre å bruke de 46 000,- på sølv og lage en tjukk kabel av det? Eller er det noe spesielt med kullfiber?

Fordi folk er villig til å betale for det, av en eller annen bisarr grunn så mener folk at det er stor hørbar forskjell mellom audiokabler, og at slike produkter er verd det de koster, selv om det er ganske enkelt og billig å lage en kabel med svært gode egenskaper.

AtW

Lenke til kommentar

Kabelen koster 46 000,- for et 3 meter stereosett og den er laget av kullfiber. Er det ikke mye bedre å bruke de 46 000,- på sølv og lage en tjukk kabel av det? Eller er det noe spesielt med kullfiber?

Fordi folk er villig til å betale for det, av en eller annen bisarr grunn så mener folk at det er stor hørbar forskjell mellom audiokabler, og at slike produkter er verd det de koster, selv om det er ganske enkelt og billig å lage en kabel med svært gode egenskaper.

AtW

Hva er det som er så spesielt med kullfiber?

Lenke til kommentar

AtW

Hva er det som er så spesielt med kullfiber?

At de kan få solgt det for 46 000 kr.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ad kullfiberkabler til kr 46.000,-

Jeg regner meg selv som ekstremt audiofil, og dette er eneste veien å gå for skikkelig transparent lyd med en opplevelse selv livekonserter bare kan drømme om.. ;)

Ok, tilbake fra ironitåka.

Som det sies, det selger, til gale audiofile med altfor mange penger.

Det er likevel faktisk bittelitt i det jeg (ironisk) skrev over. "Spesiallagede" kabler av kullfiber eller ofc kobber *kan* ha en (svært liten) bedret effekt mhp transiennitet pga termostabilitet men det er *ikke* hørbart hvis du ikke samtidig har allverderdens støyfiltere på nettkablene, perverst dyre forsterkere og minst BW 800D-serien høyttalere.

Et annet er at det finnes heller ikke (pr i dag) et medium som kan gjengi lyden godt til at man kan høre forskjell. Ikke engang ukomprimert Blu-Ray Audio har nok dynamikk til å forsvare 46.000-kroners kabler.

Men igjen, de som har råd til 46.000-kroners kabler har også råd til høyttalere og forsterkere i millionklassen, så da betyrdet liksom ingenting.

Selv handler jeg *mye* på HiFi-klubben, og kan nok høre forskjell på Clas Ohlsson "lampettledninger" til kr 29,90 og HiFi-klubb-kabler til kr 1.000,- Men jeg tviler på jeg klarer å høre forskjell på 1.000-kronerskabler og 46.000-kronerskabler.

I tillegg har enkelte ærlige butikkarbeidere i kjeden innrømmet at det er "tull" å kjøpe kabler i prisklasser over kr 1.000,-

Lenke til kommentar

Fordi det er mange innvandrere i Frankrike tror jeg.

Wikipedia:

Norge

Ethnic groups 88.6% Norwegian and Sami 2

11.4% other (2010)[1]

Frankrike

Ethnic groups ~85% French (included ~15% people with at least one ancestor from other European countries),

~15% other (Arab, Berber, Black, Asian, Multiracial...)

Lenke til kommentar

Fordi det er mange innvandrere i Frankrike tror jeg.

Wikipedia:

Norge

Ethnic groups 88.6% Norwegian and Sami 2

11.4% other (2010)[1]

Frankrike

Ethnic groups ~85% French (included ~15% people with at least one ancestor from other European countries),

~15% other (Arab, Berber, Black, Asian, Multiracial...)

Dvs. at opprinnelige franskmenn egentlig ikke er så gode fotballspillere? :p

Lenke til kommentar

Jeg fant nettsidene til produsenten av kabelen. Van Den Hul

Her står det at ledeevnen er:

Eff. Conductor Ø/Eq. AWG No./Strands: - / - / 3,500,000

Hva vil det si? Jeg vet at resistiviteten i kobber er 0,0175, og konduktiviteten er 58.

Eff. Conductor Ø: Det er bare diameteren til lederen (conductor), som tydeligvis ikke er oppgitt

Eq. AWG No.: Dette er en annen måte å oppgi størrelse på, nemlig American Wire Gauge, som tydeligvis heller ikke er oppgitt

Strands: Det er bare hvor mange tråder (kordeler) kabelen består av, og det ser ut til å være 3500000

Endret av orjanr
Lenke til kommentar

Selv handler jeg *mye* på HiFi-klubben, og kan nok høre forskjell på Clas Ohlsson "lampettledninger" til kr 29,90 og HiFi-klubb-kabler til kr 1.000,- Men jeg tviler på jeg klarer å høre forskjell på 1.000-kronerskabler og 46.000-kronerskabler.

Det finnes absolutt ingenting som forsvarer bruk av en ledning til 46,000kr for private, eller for den sakens skyld studio. All forskjell som merkes er ren placebo. For ekstra skjerming iht. trykk, f.eks. ved konserter nekter jeg ikke på.

Klarer du å skille mellom monsterkabel og ennhver dyrere kabel vanker det en premie på 1,000,000$.(Sjekket, premien står fortsatt etter 2+ år.)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Tviler på at du hører forskjell, spesielt på 3 meter. Kjøpte VAN DEN HUL The SNOWLINE til mitt anlegg, noe jeg synes var en ok pris/kvalitet ratio.

Så lenge det ikke er et virr-varr av ledninger så vil man ikke høre forskjell i lyd nei. Hørt mange klage på "forsinkelser i lydbildet", problemet med den påstanden er at du merker større "forsinkelser i lydbildet" ved og flytte på hodet ditt et par millimeter i forhold til høytalere.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...