Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvis jeg skal unngå å tråkke på en meitemark, så stopper jeg ikke opp, og går rundt den med flere meters avstand, nei jeg bare tråkker over den. Det er ingen problemer for elefanter å gjøre det samme med en mus.

Meitemark beveger seg sakte, mennesker beveger seg relativt kjapt og kan lett endre retning og kan dermed unngå den med letthet.

En mus derimot piler rundt ganske kjapt, mens elefanten beveger seg svært sakte. Da er det mye lettere for elefanten å tråkke på musen ved et uhell.

Det er også langt vanskeligere for en elefant å se hvor den setter føttene sine (spesielt bakføttene).

Endret av A-Jay
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva heter mattefunksjonen som regner ut totalen av alle tallene mellom 1-50 f.eks? At man skriver noe på kalkisen som bare får ut en sum, ikke må sitte og trykke in 1+2+3+4+5+6+7.........

En slik sum er ganske enkel å regne ut uansett. 50+1 er 51, 49+2 er 51 osv. De møtes på midten slik at du får 51 25 ganger. 51*25=1275

Lenke til kommentar

Hva heter mattefunksjonen som regner ut totalen av alle tallene mellom 1-50 f.eks? At man skriver noe på kalkisen som bare får ut en sum, ikke må sitte og trykke in 1+2+3+4+5+6+7.........

(x2 + x) /2 = svaret.

eksempel:

(10^10 + 10) /2 = 55

1+2+3+4+5+6+7+8+9+10 = 55

----

eventuelt:

chart?cht=tx&chl=1 + 2 + 3 + ... + n \, = \, \frac{n(n+1)}{2}

eksempel:

(10*11) / 2 = 55

Endret av diskutant
  • Liker 1
Lenke til kommentar

(x2 + x) /2 = svaret.

eksempel:

(10^10 + 10) /2 = 55

Takk skarru ha! Har den funksjonen noe spesiellt navn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...