Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Går ikke pitchen opp? Heller ikke vibrasjon frekvensen (Edit: Er ikke det det samme da)? Det er bare hastigheten som forandres?

Men... Jeg skjønner ikke hvorfor hastigheten har noe å si for vår oppfattelse av lyden.

Hvis det bare er hastigheten, så ville jeg tro at det tar mindre tid for vibrasjonene å reise fra halsen til personen med helium, til mitt øre. Men han snakker jo ikke kjappere. Så nå den første vibrasjonen har truffet øre mitt, vil jo resten komme på rekke og rad slik som alltid. De har bare brukt mindre tid å reise mellom avsender og mottaker.

:hmm:

Endret av Venerable
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker det er litt slik som doppler-effekten fungerer:

Når en bil kjører mot deg, så blir lydbølgene sendt mot deg med sin orginale hastighet + hastigheten til bilen, slik at bølgelengden oppfattes som kortere enn normal, dermed en lysere lyd..

I helium tilfellet, så er ikke den originale hastigheten det samme som i normal luft, men derimot enda raskere. Resultatet blir at det for oss virker som bølgelengden er kortere, dermed en lysere lyd.

Spørsmålet mitt er da, hvorfor endrer ikke hastigheten på lydbølgene seg til normalt, når den går fra helium til normal luft uten for munnen?

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar

Wikipedia: The speed of sound in helium is nearly three times the speed of sound in air. Because the fundamental frequency of a gas-filled cavity is proportional to the speed of sound in the gas, when helium is inhaled there is a corresponding increase in the pitches of the resonant frequencies of the vocal tract.[4][100] This causes a reedy, duck-like vocal quality. (The opposite effect, lowering frequencies, can be obtained by inhaling a dense gas such as sulfur hexafluoride.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Helium#Biological_effects

Syns jeg ser det står at pitchen går opp jeg?

Lenke til kommentar

Ikke at jeg kan noe særlig om lysets hastighet. Men at 'det bare er slik' høres ut som en påstand. Som er spooky når det er snakk om et såpass drøyt emne som vi kan svært lite om. Hva med "ingen vet, ser ut som det kanskje bare er slik" eller noe lignende.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Hvorfor er lysets hastighet akkurat 3*10^6 km/s? Hvorfor ikke f.eks 8*10^16? Hva setter begrensningen? Og hvorfor kan ikke noe (masse) bevege seg fortere enn lysets hastighet?

Utgangspunktet for ideen om en konstant lyshastighet finner vi i Maxwells ligninger og Einsteins teoremer. Maxwell (1831-1879) er grunnleggeren av moderne elektromagnetisme, og han formulerte en rekke ligninger for spredningen av elektromagnetiske bølger (kjent blant annet som lys) som fortsatt brukes den dag i dag. Disse ligningene (som er svært viktige for vår forståelse av elektromagnetiske bølger, inkludert lys) forutsetter og forutser en bestemt, konstant lyshastighet i vakuum. Ved hjelp av disse ligningene kunne Maxwell regne ut lysets hastighet teoretisk allerede på 1800-tallet, og den hastigheten han regnet ut viste seg senere å stemme med faktiske målinger.

Senere kom Einstein og formulerte relativitetsteoriene sine. Der tok han ideen om en konstant lyshastighet enda lenger og mer enn antydet at lysets hastighet er konstant og har samme verdi uansett hvilken referanseramme du befinner deg i. Dette gjør at relativitetsteoriene hans fortsatt er en ren hodepine å sette seg inn i for nye studenter per i dag, men de har også vist seg å stemme forbausende godt med måleresultater fra den virkelige verden.

Siden har vi fått bedre måleinstrumenter som har gjort det mulig å måle lysets hastighet ganske presist, og dermed har vi fått tallverdien vi bruker i dag.

Så lysets hastighet har vi fra både den teoretiske verden (Maxwell, Einstein) og den virkelige verden (praktiske måleresultater). Og på dette området har teori og praksis vist seg å stemme utrolig godt. Hadde det ikke vært for teoriene som forutsetter en konstant, maksimal lyshastigheter ville vi ikke hatt mikrobølgeovner, pålitelige GPS-satellitter, TVer, radioer, datamaskiner, Internett, osv osv osv per i dag.

Det at masse ikke kan bevege seg fortere enn lys kommer av Einsteins relativitetsteorier, som er litt for kompliserte til at jeg gidder å gå inn på dem her. Men de gir iallefall en logisk og koherent forklaring på hvorfor det er slik, dersom man har hjernen som trengs for å sette seg inn i dem. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hvorfor er lysets hastighet akkurat 3*10^6 km/s? Hvorfor ikke f.eks 8*10^16? Hva setter begrensningen?

Akkurat dette er diskutert før i en tråd tidligere her på forumet. Det finnes ingen forklaringer på dette foruten antropiske forklaringer.

...Og hvorfor kan ikke noe (masse) bevege seg fortere enn lysets hastighet?

Fordi av en eller annen grunn beveger tiden seg i en "retning" og prinsippetom kausalitet ser ut til å holde.

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke datamaskiner overklokket når man får de? Er det farlig/ulovlig?

I motsetning til mopeder er det ikke ulovlig, men det utgjør en viss fare på flere måter. Det er grunnen til at jeg brukte ordet "tyne". Normalt er det bare fare for ustabilitet, særlig etter en tids bruk på grunn av økende temperaturer med økende støvansamling. I ekstreme tilfeller kan det også gi en viss brannfare. Man bryter garantien til datamaskinen ved å tyne komponentene til hastigheter ut over fabrikkhastigheten. Det er fordi produsenter ikke vil stå ansvarlig for returer der kunden selv har ødelagt noe på grunn av overklokking. Overklokking handler derfor ikke bare om økt ytelse, men også om å finne en fornuftig balanse mellom ytelse, temperaturer og stabilitet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sikringa går kvar gong eg skrur på ovnen? Kva kan problemet vere?

For liten sikkring. hvor mye effekt (watt) har du i ovnen din?

Tja, sikringen er mest sannsynlig stor nok, så den bør du ikke bytte ut. Problemet er heller for mye utstyr på denne sikringen, eventuelt en kortslutning i ovnen.

Lenke til kommentar

En kompis av meg sier disse bildene er ekte:

Han sier det katigoriseres som en hund og ligner ulver i væremåte.

Er dette sant? Og hvor finner jeg info om dette dyret?

Feil video eller?

Videoen din viser en "fallen engel", kan ikke skjønne hvordan noen kan kategorisere det som en hund?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...