kris98 Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Du må definere spørsmålet litt bedre. Men iallefall, når jeg jobbet i forsvaret, så hadde jeg (i likhet med de fleste andre i helsepersonellet) tilgang til alle militære personers militære helseattest. Så all medisinsk historie som hadde skjedd via forsvaret kunne jeg spore opp, men den sivilie helseattesten lå ikke der. Tenkte på den sivile helseattesten, mht. sesjon. Er den fullstendig konfidensiell? Er det ikke sånn at du krysser av på skjemaet om du vil at de skal ha full innsikt eller ikke? Mener å huske at det var noe sånt noe Hadde Sesjon del 1 tidligere i år (nettundersøkelse). Passerte den, men husker ikke noe spørsmål om å gi full innsikt eller ei Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 hva heter de "hakkemaskinene" de bruker i veiarbeid når de skal lage f.eks tuneller? de som lager sån gankgankgankgankgankgankgankgankgank lyd? de som skal knuse fjellet eller noe, for at det skal gå an å fjerne det.. Det er ikke en pigg som dette du tenker på da? http://www.husbyggeren.no/nygarasjedel2.htm Lenke til kommentar
Firkantbar Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Kan noen gi meg en kort introduksjon i hva det vil si å overklokke? Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Kan noen gi meg en kort introduksjon i hva det vil si å overklokke? Kort sagt å stille opp frekvensen på en komponent, så den tar flere utregninger per sekund Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Omtrent det samme som å trimme mopeden. PC-en tynes til å bli raskere enn den var originalt. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 (endret) http://www.google.se/images?hl=sv&client=firefox-a&hs=Mhn&rls=org.mozilla:en-US:official&q=tunnel%20machine&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi avansert... ja, men det er ikke sånne!!! deal with it! Tunellmaskin nei, for finner ingen bilder ved google-søk på "tunellmaskin".. Fordi at du ikke kan bruke google, så konkluderer du med at det ikke finnes maskiner som borrer tunneller? fordi at du ikke leser spørsmålet, så konkluderer du med at jeg har feil? les spørsmålet igjen. Tunnelboremaskin (TBM) fortsatt, feil maskin! hva heter de "hakkemaskinene" de bruker i veiarbeid når de skal lage f.eks tuneller? de som lager sån gankgankgankgankgankgankgankgankgank lyd? de som skal knuse fjellet eller noe, for at det skal gå an å fjerne det.. Det er ikke en pigg som dette du tenker på da? http://www.husbyggeren.no/nygarasjedel2.htm korrekt. Det var en sånn maskin jeg tenkte på. Hva heter den? Endret 10. september 2010 av diskutant Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 (endret) Det var en sånn maskin jeg tenkte på. Hva heter den? Hydraulisk hammer. Tidligere fantes det en type som gikk på trykkluft, såkalt trykklufthammer eller trykkluftbor, og som ble holdt av arbeidere (som fikk følelsesløse fingre etter hvert). Derfor brukes det nå kun hydrauliske hamre montert på gravemaskiner. I myk jord kan man bruke hydraulisk jordbor, som går rundt roterer uten å hamre og ser ut som en diger isbor. Endret 10. september 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
Erav Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 hvorfor har menn veiviser? Håret under navelen til bokserkanten. 1 Lenke til kommentar
Firkantbar Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Hvorfor er ikke datamaskiner overklokket når man får de? Er det farlig/ulovlig? Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Hvorfor er ikke datamaskiner overklokket når man får de? Er det farlig/ulovlig? Om de hadde vært det ville du fortsatt spurt det samme spørsmålet. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 De blir varmere, kan bli ustabile osv. Dessuten er det forskjellig fra prosessor til prosessor, selv innenfor samme modell, hvor bra det går an å klokke. Derfor stilles de inn på et nivå alle klarer. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Hvorfor er ikke datamaskiner overklokket når man får de? Er det farlig/ulovlig? Om de hadde vært det ville du fortsatt spurt det samme spørsmålet. Det var da ikke et svar. Jeg ser for meg at overklokking gir lavere levetid for komponentet som overklokkes. I tillegg så ville det fjerne skillene av komponenter i markedet (som Intel i7 920, 930, 950 etc) og dermed lavere fortjeneste. I tillegg til å fjerne gleden ved å være elitist (bedre enn mannen i gata) når det gjelder PC-er . Lenke til kommentar
Darkbuster Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Er noen steder man kan bestille overklokkede PCer, om jeg ikke tar helt feil? Så er ikke helt uvanlig. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Alienware vet jeg selger overklokka pcer. Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Hvorfor er ikke datamaskiner overklokket når man får de? Er det farlig/ulovlig? Om de hadde vært det ville du fortsatt spurt det samme spørsmålet. Det var da ikke et svar. Jeg ser for meg at overklokking gir lavere levetid for komponentet som overklokkes. I tillegg så ville det fjerne skillene av komponenter i markedet (som Intel i7 920, 930, 950 etc) og dermed lavere fortjeneste. I tillegg til å fjerne gleden ved å være elitist (bedre enn mannen i gata) når det gjelder PC-er . Jeg vet at det var et dårlig svar, men det var allikevel så genialt sagt at jeg måtte la det stå uten forklaring. Blir som å spørre "hvorfor kommer ikke bilene alltid med 10 hestekrefter mer enn de gjør?". Hadde de gjort det kunne man fortsatt spurt det samme spørsmålet, ettersom det nye antallet hk da ville vært standarden. Den effekten komponentene kommer med fra fabrikken er en innstilling produsenten har valgt som fungerer godt mtp varme etc. De kunne selvsagt valgt å kjøre på med 100MHz mer, med en større kjøleløsning. Men da sies det ikke at det er overklokket for det. Om de da ikke kaller det "overklokket" for reklamens skyld. 2 Lenke til kommentar
Firkantbar Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Takk for at du utfyllte svaret ditt, Ayb.. Nå hjalp det mer for en noob innen maskinvare og programmering. Har det noe med å stille klokka i komponentene, eller er det total skivebom fra meg? Helt blank her, og bare lurer, skjønner dere Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Wikipedia har en artikkel om overklokking. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Går i hovedsak ut på at man sender inn mere strøm og stiller på "busen" slik at prosessoren får flere klokkesykluser i sekundet. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Hvorfor får vi pipestemme når vi inhalerer helium? 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Hvorfor får vi pipestemme når vi inhalerer helium? Fordi helium er lettere (har lavere tetthet) enn luft, og lydbølgene beveger seg raskere gjennom heliumet. Wikipedia. Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/sound/souspe.html The speed of sound in helium at 0°C is about 972 m/s, compared to 331 m/s in air. This is consistent with the general relationship for sound speed in gases since the density of helium is so much less than that of air. The high speed of sound is responsible for the amusing "Donald Duck" voice which occurs when someone has breathed in helium from a balloon. Note that if the vibration frequency of the vocal folds does not change, the actual pitch of the voice is not higher. The cavity resonances which determine the vocal formants would be raised by the higher sound speed, so the timbre of the voice would be different. It is possible for the pitch of the voice to change since gas dynamics ( i.e., Bernoulli effect) is partially responsible for the closing frequency of the vocal folds, but I haven't been able to find any data which demonstrates such a change. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå