Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor i alle dager må det være sånn at broer kan lages fine, mens mastene ikke kan det?

Hvis ledningen og mastene utformes som en diger, vakker bro, er det da i orden?

Jeg klarer bare ikke å se hvorfor det skal være greit med en svær bro, mens mastene skal være så mye verre. Argumentet om at de ikke vil ha inngripen i naturen er ikke spesielt troverdig når de vil ha bro (som UANSETT er et STORT inngrep i naturen og landskapet).

Og argumentet om at bro er greit fordi det er fint og kan være en turistattraksjon i seg selv.. Vel, hva med å arrangere en designkonkurranse og konstruere verdens første vakre kraftlinje? Denne vil da vitterlig kunne være en turistattraksjon som er lant mer spesiell enn brua.

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager må det være sånn at broer kan lages fine, mens mastene ikke kan det?

Hvis ledningen og mastene utformes som en diger, vakker bro, er det da i orden?

Jeg klarer bare ikke å se hvorfor det skal være greit med en svær bro, mens mastene skal være så mye verre. Argumentet om at de ikke vil ha inngripen i naturen er ikke spesielt troverdig når de vil ha bro (som UANSETT er et STORT inngrep i naturen og landskapet).

Og argumentet om at bro er greit fordi det er fint og kan være en turistattraksjon i seg selv.. Vel, hva med å arrangere en designkonkurranse og konstruere verdens første vakre kraftlinje? Denne vil da vitterlig kunne være en turistattraksjon som er lant mer spesiell enn brua.

Dette har allerede vært i media flere ganger da.

Det har vært ett par forslag til pene master, men selve ledningene er ikke lett å gjøre så pene...

F.eks slike: MF-Pylon-Backdrop-4.jpg

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg tror det må være mulig å bygge master som i form minner mer om det vi ser på broer i dag (i stedet for feks det tullet med at de skal se ut som mennesker).

Broer har tross alt ikke alltid sett ut slik de gjør i dag, så hvorfor skal ikke mastene kunne utvikles også?

Selvsagt ville det beste vært om kabelen kunne legges i broen, og jeg lurer også på hvorfor dette ikke er et alternativ. Nå er det jo snakk om mer enn én fjordkryssing, og broer er nok ikke et alternativ på alle stedene, så andre løsninger må jo uansett komme inn i bildet.

Men for øvrig så er ikke selve ledningene spesielt synlige på litt avstand. Hadde jeg vært hjemme kunne jeg tatt noen bilder for å illustrere (jeg bor ved en vestlandsfjord der det har gått kraftlinjer i årevis).

Lenke til kommentar

Jeg har fått et irriterende belegg på gitarstrengene mine. Strengene er nye så det er ikke det som er problemet. Gitaren blir også mye brukt. Hvorfor skjer dette og hva kan jeg gjøre for å få det bort?

Hudceller og svette I guess

Har hørt at det går ann å koke strengene, alså ta dem av, putt dem i en kjele med vann og kok. (Men det er ikke bra for gitaren å ta av alle strengene og la den stå strengeløs.

Om ikke, kjøp nye strenger

Lenke til kommentar

Jeg har fått et irriterende belegg på gitarstrengene mine. Strengene er nye så det er ikke det som er problemet. Gitaren blir også mye brukt. Hvorfor skjer dette og hva kan jeg gjøre for å få det bort?

Hudceller og svette I guess

Har hørt at det går ann å koke strengene, alså ta dem av, putt dem i en kjele med vann og kok. (Men det er ikke bra for gitaren å ta av alle strengene og la den stå strengeløs.

Om ikke, kjøp nye strenger

Nesten helt nye strenger. Dette skjer kun med el-gitaren min, ikke min akustiske.

Lenke til kommentar

På min vanding til Vegårshei møtte jeg en bonde.

Han hadde med seg 7 kyr med 7 kavlver hver.

Hvor mange bein var var påtur mot Vegårshei?

svaret er:

2

Men hvorfor, jeg skjønner den ikke?

Endret av Erav
Lenke til kommentar

På min vanding til Vegårshei møtte jeg en bonde.

Han hadde med seg 7 kyr med 7 kavlver hver.

Hvor mange bein var var påtur mot Vegårshei?

svaret er:

2

Men hvorfor, jeg skjønner den ikke?

DU var på vei til Vegårdshei med dine to ben. Bonden var nok på vei bort derfra.

Endret av cricket
Lenke til kommentar

Er ikke hele kontroversen med Hardangerstriden prisen? Uisolerte ledere er vanvittig mye billigere enn høyspentkabler for legging i jord, tunnel, sjø osv. Så hvis man får til å frakte kraft med uisolerte ledere på et vis så sparer det samfunnet for vanvittige summer, som dermed kan brukes på mer nyttige ting. Tunnel-alternativet handler vel om uisolerte ledere og ikke de svinedyre kablene de blant annet bruker i Stockholm. Altså tunnel med ett eneste formål: kraftlinjene.

Lenke til kommentar

Har forsvaret tilgang på hver enkeltperson sin helseattest?

Bumper denne igjen

Du må definere spørsmålet litt bedre. Men iallefall, når jeg jobbet i forsvaret, så hadde jeg (i likhet med de fleste andre i helsepersonellet) tilgang til alle militære personers militære helseattest. Så all medisinsk historie som hadde skjedd via forsvaret kunne jeg spore opp, men den sivilie helseattesten lå ikke der.

Lenke til kommentar

Da jeg var militær, hadde de åpenbart ikke tilgang til info fra fastlegen.

De intervjuet oss, og jeg var dum nok til å si at jeg som barn hadde astma.

Plutselig var jeg ikke skikket for sjøtjeneste.

For å bevise at jeg var skikket for sjøtjeneste, måtte jeg blåse i et apparat.

Problemet var at jeg hadde influensa akkurat da. Men jeg klarte det lell.

Lungekapasitet hadde visst alt å si.

Konklusjon:

Hold kjeft om eventuelle sykdommer du har når de spør, hvis du vil ha en interesssant tjeneste. Du sparer deg for mye bry ved å late som om du er frisk.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Er ikke hele kontroversen med Hardangerstriden prisen? Uisolerte ledere er vanvittig mye billigere enn høyspentkabler for legging i jord, tunnel, sjø osv. Så hvis man får til å frakte kraft med uisolerte ledere på et vis så sparer det samfunnet for vanvittige summer, som dermed kan brukes på mer nyttige ting. Tunnel-alternativet handler vel om uisolerte ledere og ikke de svinedyre kablene de blant annet bruker i Stockholm. Altså tunnel med ett eneste formål: kraftlinjene.

Det er en pris på alt ja, men vel så mye vedlikeholdskostnader er et punkt her. Skulle en kabel få et brudd, så snakker vi timer/dager på å fikse en luftlinje, sjøkabel derimot... :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg bor ganske nært svenskegrensa. Er det ikke slik at man har lov å kjøpe en bil i Sverige, men hvis man skal ta den inn i Norge må man betale toll og avgifter? Kunne jeg ha kjøpt en bil i Sverige og bare parkert den såvidt over grensen i Sverige? Slik at jeg kunne brukt den i Sverige?

Ble mye Sverige gitt.

Lenke til kommentar

Du må definere spørsmålet litt bedre. Men iallefall, når jeg jobbet i forsvaret, så hadde jeg (i likhet med de fleste andre i helsepersonellet) tilgang til alle militære personers militære helseattest. Så all medisinsk historie som hadde skjedd via forsvaret kunne jeg spore opp, men den sivilie helseattesten lå ikke der.

Tenkte på den sivile helseattesten, mht. sesjon. Er den fullstendig konfidensiell?

Lenke til kommentar

Jeg bor ganske nært svenskegrensa. Er det ikke slik at man har lov å kjøpe en bil i Sverige, men hvis man skal ta den inn i Norge må man betale toll og avgifter? Kunne jeg ha kjøpt en bil i Sverige og bare parkert den såvidt over grensen i Sverige? Slik at jeg kunne brukt den i Sverige?

Ble mye Sverige gitt.

Det er riktig.

EDIT: Og så vidt jeg vet kunne du kjørt den hvor du vil, bare det ikke er norge.

EDIT2: Og så bare et tips, å importere bil fra et annet EU-land inn i sverige koster 1860sek, så om du finner en passende bil i polen eller tyskland, så koster det bare 1860sek å ta den inn i sverige, antar at den passerer eu-godkjenninga da.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Tenkte på den sivile helseattesten, mht. sesjon. Er den fullstendig konfidensiell?

Er det ikke sånn at du krysser av på skjemaet om du vil at de skal ha full innsikt eller ikke? Mener å huske at det var noe sånt noe :)

Endret av Haageen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...